Startström; Vad krävs

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag snickrar på ett LiFePo4 batteripack för att ersätta mitt trista stenålders blyack. Frågan är, hur mycket behöver jag ta till för att klara av normalt bruk?
De större cellerna från A123-Systems ligger på 120A i max strömuttag (10 sek) och har kapacitet på 2,3Ah. Klarar man sig med detta, eller bör jag dubbla upp med celler för att få 240A, 4,6Ah?
Till saken hör att min VTR SP2 kanske inte är världens enklaste hoj att krana runt, även om den startar väldigt lätt.

Som jämförelse kan nämnas att original Yuasa YTX12-BS ligger på 10Ah och har C.C.A: 180.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sommartid räcker det men skall du vara på säkra sidan skall du ha uppåt 200 i cca men dom här bågarna.

Tror att ligger du på lite över hundra i cca så kan det vara så att det är stendött att starta i 5-10 plus men sommartid lär du klara dig men tänk på att det kan vara så en sommarmorgon då får du ta socialsnöret till jobbet stället
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Som tur är finns ju alltid pendlarhojen om det skulle gå galet hemma. Men händer det på långturen är det inte kul.

Eller varför bygga förresten inser jag nu. Det kostar ju billigare att köpa färdigt än att bygga själv för bövelen: http://www.a123rc.com/goods-131-A123+Motorcycle+Battery+132V46AH-4S2P.html

4,6Ah, 276A i startström! Sen att det bara väger 655g gör ju inte saken sämre.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har Varadero och det är samma spis me insprutare - de käkar ström vid start.

Normalt har dessa 14-16 amps Yaesy Ytx accar med cca på 230A.

Jag skulle inte tro att en med c:a 120A i cca kan fixa det där när man hamnar neråt en 10 grader.

Jag har dubbellbatterisystem ala båt , är det kallare än c.a 10 så måste båda batterierna
slås på me knapp annars är dom bara ihopkopplade när motorn går

Tror att startraccen alone har c.a 110cca

Jag har detta för camping och så då jag kan använda ett batteri för nöje.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är lite svårt att svara på rakt av vad som är lämpligt.

För blyackar så brukar man väl ange CCA som den ström man kan ta ut innan batterispänningen sjunker till hälften. Dvs ca 6,5 volt.

Det finns två sätt att se på det. Det ena är att du kollar vad effekten är på startmotorn och andra saker som drar ström när du ska starta hojen och sedan räknar ut vilken strömförbrukning det blir. Sen dubblar du den strömmen och väljer batterier som kan ge minst den strömmen.
Anledningen är att normalt när du startar så går det tungt i början. Då sjunker spänningen med följden att startmotorn drar ännu mer ström.

Det andra och enklare sättet är att du ser till att din starthjälp orkar ge minst lika mycket ström som du har i CCA på originalbatteriet.

Underdimensionerar man en blyack så kommer det inte att orka starta hojen men batteriet behöver inte gå åt helsike.

Underdimensionerar du en LiFe cell så kommer den kanske att kunna starta hojen men du riskerar att överbelasta cellen så att du bränner ut den.
Dom kan nämligen ofta ge mer ström än vad som anges. Det är bara det att kretsarna och cellerna i batteripacket tar skada av större strömmar än så.

Och det vore ju tråkigt om du får tomt batteri och det visar sig att hojen grillar din starthjälp.

Har du tomt batteri och ska starta med starthjälp så kommer ju strömmen som dras ur din starthjälp att vara all ström som elkomponenterna i hojen vill ha plus en massa ström som kommer att gå till att ge ditt batteri laddning. Kopplar man på en starthjälp på ett tomt batteri så kommer automatiskt en del ström att gå från det fulladdade batteriet till det tomma då det strävar efter jämvikt.

Om jag vore i ditt läge skulle jag nog satsa på att parallellkoppla två celler och få 240 i strömkapacitet även om det nog blir lite större och otympligare.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Cca är säkerligen uträknat mot ett temporärt fall till 10,5V - efter det är det bara startmotorn som snurrar - tändsystem och annat har slutat ge gnista,klockor har blivit nollade m.m


Skulle jag vara du skulle jag också satsat på att ha dubblerat från det du sa här , annars lär du hamna iu lägen där du bara får igång moppen vid plus 23.

Du lär inte närma dig blyaccens vikt ändå
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Cca är säkerligen uträknat mot ett temporärt fall till 10,5V - efter det är det bara startmotorn som snurrar - tändsystem och annat har slutat ge gnista,klockor har blivit nollade m.m


Skulle jag vara du skulle jag också satsat på att ha dubblerat från det du sa här , annars lär du hamna iu lägen där du bara får igång moppen vid plus 23.

Du lär inte närma dig blyaccens vikt ändå

Nepp. Jag kollade.

Från Wikipedia
Cold cranking amperes (CCA) is the amount of current a battery can provide at 0 °F (−18 °C). The rating is defined as the current a lead-acid battery at that temperature can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12-volt battery). It is a more demanding test than those at higher temperatures.

Men visst har du rätt i att om spänningen sjunker till den nivån så blir det väldigt taskigt med gnista och man riskerar att nolla klockor och annat.
Normalt sett så är det dock så att max ström är under en väldigt kort tid medan startmotorn varvar upp. När du kommit upp i lite varv så drar den mindre ström (Det kräver ju mindre ström att hålla fart i roterande delar än att sätta fart på dom)
Och när startmotorn drar mindre ström så stiger spänningen igen och då får spolarna tillräckligt med ström för att ge gnista.
Och normalt sett ska det inte vara sådana strömuttag under så lång tid att klockor och annat nollas. Dom brukar inte nollas ögonblickligen om dom får låg spänning utan det brukar krävas några sekunder med väldigt låg spänning innan det händer.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top