Då var det dags igen, elfel på KTMen.
Tidigare har jag haft liknande symptom och då var det pulsgivaren som var pajj (pulser coil)
Hojen har stått still i 2 år i en källare. Plockade fram den och fick igång den efter att ha kickat i ca 15 min (batteriet är heldött) efter att jag tappat ut en deciliter bensin ur förgasaren.
Hojen går utan problem och går igång på första kicken när den är varm. Jag låter sen hojen stå i några dagar och har igen problem att få igång den, kickar ca 30 min innan den hoppar igång.
Ute och kör och påvägen hem i spöregn så stannar den vid ett rödljus, lite oklart om jag är slö på gasen och får motorstopp eller om den lägger av av sig själv. Jag får hur som helst inte igång hojen efter detta.
Felsökning som gjorts hitills:
la tändstiftet mot motorblocket och testade kicka, ingen gnista!
mätte resistansen i pulsgivarens kablar under tanken och får 98 Ohm vilket är som det ska. Förmodligen inte pulsgivaren som gått sönder igen alltså.
Nu vet jag inte riktigt vart jag ska fortsätta felsöka, byta tändstift? korta tändkablen en centimeter?
Öppna kåpan till statorn och kolla om det finns slitage? Kolla kablarna till CDI boxen?
Ska tilläggas att jag inte är riktigt haj på hur kablarna går och vad jag ska kolla efter =/
Tidigare har jag haft liknande symptom och då var det pulsgivaren som var pajj (pulser coil)
Hojen har stått still i 2 år i en källare. Plockade fram den och fick igång den efter att ha kickat i ca 15 min (batteriet är heldött) efter att jag tappat ut en deciliter bensin ur förgasaren.
Hojen går utan problem och går igång på första kicken när den är varm. Jag låter sen hojen stå i några dagar och har igen problem att få igång den, kickar ca 30 min innan den hoppar igång.
Ute och kör och påvägen hem i spöregn så stannar den vid ett rödljus, lite oklart om jag är slö på gasen och får motorstopp eller om den lägger av av sig själv. Jag får hur som helst inte igång hojen efter detta.
Felsökning som gjorts hitills:
la tändstiftet mot motorblocket och testade kicka, ingen gnista!
mätte resistansen i pulsgivarens kablar under tanken och får 98 Ohm vilket är som det ska. Förmodligen inte pulsgivaren som gått sönder igen alltså.
Nu vet jag inte riktigt vart jag ska fortsätta felsöka, byta tändstift? korta tändkablen en centimeter?
Öppna kåpan till statorn och kolla om det finns slitage? Kolla kablarna till CDI boxen?
Ska tilläggas att jag inte är riktigt haj på hur kablarna går och vad jag ska kolla efter =/