Startproblem CBR600rr!

simont

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
östergötland
Hoj
triumph speed triple
Som rubriken lyder, hojen vägrar starta efter vintern.. Har haft den stått i varmgarage och underhållsladdat batteriet ett par gånger under vintern. Den startade och gick hur bra som helst senaste gången jag hade den igång i höstas.
I alla fall, det som händer är följande; När jag drar om tändningen så får jag ström till lysen, blinkers, instrumentpanel o.s.v. DOCK hörs inget "surrande" från soppapumpen som det brukar göra och trycker jag in startknappen så står den bara och tuggar utan att tända till. Startmotorn går alltså hur bra som helst, däremot verkar det alltså som att inte soppapumpen går och tändningen verkar inte få någon ström..
Har läst allt jag kan hitta om liknande problem och tyvärr verkar det ju vara risk för att det är nåt knas med HISS:en.. Men det verkar ju å andra sidan konstigt om HISS:en bara skulle lägga av när hojen står. Funderar också på om det kan vara nåt batteri i nyckeln som är slut så den tappar kontakten med hojen? Har även läst att nyckeln kan bli avmagnetiserad men jag tycker det vore konstigt när den bara har hängt i ett nyckelskåp ihop med ett par andra vanliga nycklar till hänglås osv (inga andra "fjärrnycklar"). Har även funderat på om det kan vara så att strömmen går genom bränslepumpen och vidare till tändningen och att det är så att soppapumpen har lagt av, vilket i sin tur inte skickar vidare nån ström till tändningen?

Någon som har nån idé om vad det kan vara?? Grymt frustrerande nu när man bara vill ut o köra!:död (PS har kollat alla säkringar inkl. den till soppapumpen som sitter under sadeln)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Upptäckte att jag hade samma problem i helgen på racehojen och är väldigt angelägen om någon har en idé om vad som är fel?
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Ni har inte glömt att slå på dödarknappen? Löjligt, men man vet aldrig:)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Om man köper en ecu från USA kan man då bara bygla tändningskablarna och köra?

Edit: Om någon känner att detta är känslig info så pm:a gärna lösningen isf.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Hade en CBR i början på 90-talet, helt omöjlig att starta på våren om man inte bytte stift. Sedan när man startat den kunde man byta tillbaka till de gamla och den startade hur lätt som helst även med dessa, helt sjukt, men sant.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Polarens cbr600rr -07 betedde sig likadant. Visade sig att det var glapp/ärgning i dödarknappen.
 

Harleynight

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2013
Ort
Skogen
Hoj
KTM 690 SM-07 Såld Harley Davidson Såld Kawasaki ZX7R 99 Såld Streetbob-07 Såld
Jag har precis samma problem med min Kawa zx7r... Har provat allt och lite till känns det som:confused:
 

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Dödarknapp, stöd, säkring. Om inget av dessa skulle fela så är ett hett tips att knacka på bränslepumpen. lagom med våld och kanske inte det hårdaste verktyget du har i lådan, skaftet på en rätt rejäl mejsel eller motsvarande är ok.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Mitt problem är iaf löst för tillfället då jag bytte nyckel och vips så var felkoder och dylikt borta och hojen morrade igång! :banana
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Hade en -03a som betedde sig skumt. Visade sig att det var kontakten till displayen (som också innehåller den ombordbaerade atomdatorn) som hade ärjat/tappat kontakten på något av stiften så det var som en gammal släpkärra i elektroniken - blinkade som ett tivoli. Men först bör du ju kolla övriga tips på stöd och säkring för det är ju ett lagom irriterande jobb att mecka med att ta bort nosen.:mad:

Lycka till!:banana
 

simont

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
östergötland
Hoj
triumph speed triple
som sagt, startmotorn går ju runt hur bra som helst, så har svårt att tro att det är något med dödarknappen. har haft i "konserveringsmedel" ihop med soppan i tanken under vintern så bensinen tror jag inte heller det är nåt fel på.. men ska prova att knacka på pumpen och se om nåt händer, tack för tipset!
 

simont

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
östergötland
Hoj
triumph speed triple
Förresten, någon som vet om strömmen till tändningen (tändstiften) går via soppapumpen dvs genom den innan stiften? Eller någon som vet om startmotorn brukar få ström om HISS:en pajat? Det är det jag är mest orolig för.. eller kan det vara så att det sitter nåt batteri i nyckeln som kan vara slut som gör att hojen inte känner av nyckeln och på så sätt inte ger ström till soppapump och tändning? :S
 

z650

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2014
Ort
Trångsund
Hoj
1977 Kawasaki Z650 och 2018 projekt Yamasaki
Hej har du kollat om du får soppa= blöta stift.Kollat tändning = gnista.
Soppapumpar har ju också tyvärr den tendensen att inte säga till när dom börjar paja.
Den borde ha gått ett tag när du vred på nyckeln tycker man eftersom trycket i systemet borde varit lågt efter vintern.
Om du kommer åt pumpen sätt direktström på den. Lite snabbt alltså.

Lycka till./ Per
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Du kan få ett gammalt meckartips av mig som ofta hjälper mig få igång gammelhojen efter vintern.

Nu vet jag ju iofs inte om du har gnista, plocka ur ett tändstift å sätt det mot motorn å testa, Men OM du har det så testa att koppla + till + och - (bil) till (mc) jord - Det är nämligen så här att även om man har en superduper multiintelligent laddare och startmotorn snurrar fint, så är det den extra "boosten" från bilbatteriet som får igång maskineriet (speciellt på tjuriga förgasarmaskiner).
 

Jimmy K

2nd Place Is The First Loser!!!!!
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Linköping
Hoj
Cbr600RR
Samma sak med min cbr600RR -04 förra året jag höll på att bli tokig....
Jag plockade bort tanken och rengjorde pumpen satte ihop den å vips så startade den utan problem.
Det kan vara värt att testa hyfsat enkelt att montera bort. :tummenupp
 

simont

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
östergötland
Hoj
triumph speed triple
tack för tipsen! antar att man måste montera bort tank o hela köret för att komma åt både stift och soppapump?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top