Startmotor Aprilia Mille 2002

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hallå

Har konstaterat att min startmotor är slut på hojen (hyfsat säker:)
Har provat olika fulladdade batterier, kopplat förbi startrelät och kollat ledningarna.
Tänkte skruva bort startmotorn nu men ser att den verkar sitta lite illa till. Är det någon som har en en riktig verksatdsbok till rsv´n? (de jag hittat verkar ju till en del vara mest serviceböcker som inte sager allt om konstruktionen) vad måste bort innan jag kommer åt startmotorn? oljepåfyllaren verkar ju vara Ivägen (våtsump) måste jag tömma oljan först?
Är ju bara att sätta igång och skruva så får jag se men om någon vet på rak arm så skriv gärna en rad:)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Startmotor brukar sällan ge upp....risken är större att det är sprang clunthen(stavning) , som har sakt upp sig pågrund av försöka att starta med dåligt batteri.

pdf om med mek handbok finns på lafamiliga svezia sidan annars på af1racings forum.

Men visst et kan va startmotorn men jag skulle gissa på det andra :)

Ett het tips är att fråga i aprilia tråden eller på lafamiliga så får du mera tips :)
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Om det låter riktigt illa när du kört startmotorn och motor gått runt utan att starta så är det med största sannolikheten "Sprag clutchen". Det är en fjäderspänd ring med excentriska hjul som ska expandera och greppa i svänghjulet och sedan dra runt motorn.
Jag har lyckats byta den på egen hand, dock sitter den här anordningen precis bakom svänghjulet. Det kritiska momentet blir således att få bort just svänghjulet, resten är peace of kaka.
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Här är en infosida om sprag clutch på en BMW F650. De har också rotaxmotor som bygger på samma princip. där kan du läsa om symptom. http://faq.f650.com/FAQs/SpragClutchFAQ.htm

Sen har du en guide till själva bytet som jag använde när jag bytte:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?155882-How-to-replace-your-sprag-clutch
Det viktigaste jag har att säga är att INTE köpa Aprilia orginal...(såvida du inte vill betala 4 gånger så mycket som exakt samma KTM-del :gnissla
Aprilias "sprag" kostar runt 3,2k, Ducatis (som dom nämner i guiden) kostar runt 2k och KTMs motsvarighet 730kr hos en KTM-återförsäljare.
Ska försöka hitta artikelnumret till KTM-delen.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Här är en infosida om sprag clutch på en BMW F650. De har också rotaxmotor som bygger på samma princip. där kan du läsa om symptom. http://faq.f650.com/FAQs/SpragClutchFAQ.htm

Sen har du en guide till själva bytet som jag använde när jag bytte:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?155882-How-to-replace-your-sprag-clutch
Det viktigaste jag har att säga är att INTE köpa Aprilia orginal...(såvida du inte vill betala 4 gånger så mycket som exakt samma KTM-del :gnissla
Aprilias "sprag" kostar runt 3,2k, Ducatis (som dom nämner i guiden) kostar runt 2k och KTMs motsvarighet 730kr hos en KTM-återförsäljare.
Ska försöka hitta artikelnumret till KTM-delen.

Tackar så mycket för detta, bara att sätta igång då.
fortfarande osäker om det är startmotorkopplingen eller själva motorn som felar dock. Startmotorn går halvtrögt ca 2 sek sen orkar den inte och nollställer displayen också som att den tar all el totalt.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tackar så mycket för detta, bara att sätta igång då.
fortfarande osäker om det är startmotorkopplingen eller själva motorn som felar dock. Startmotorn går halvtrögt ca 2 sek sen orkar den inte och nollställer displayen också som att den tar all el totalt.

Har du testat med ett annat batteri?, är batteriet ett bra batteri och är helt ok så lutar det fortfarande åt sprang cluntch.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Men varför skulle fel på sprang cluthen sno all ström?

Har något gått sönder där så finns det risk att det tar lite stop.....det vill säga att startmotorn försöker snurra med kuggen som är efter startmotorn sitter fast eller går tungt eftersom sprang cluthen är trasig och vill inte snura som den ska.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lossa pluskabeln på startmotorn. Mät med multimeter inställd på Volt (dc) mellan plus på batteriet till pluskabelns ände du lossnat när du håller inne startknappen. Värdet i volt är ditt spänningsfall. Allt över ca 0,3 är varning.

Montera tillbaka allt, mät från minus från batteriet till chassit på startmotorn. Samma sak gäller där. (denna mätning gör du med tändning från om så önskas.)

Om allt är ok, så kan du fortsätta med startmotorbyte.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Menar du att han ska mäta spänningsfall i en olastad ledning? Vad skulle det isf säga om inre resistans?

Lossa pluskabeln på startmotorn. Mät med multimeter inställd på Volt (dc) mellan plus på batteriet till pluskabelns ände du lossnat när du håller inne startknappen. Värdet i volt är ditt spänningsfall. Allt över ca 0,3 är varning.

Montera tillbaka allt, mät från minus från batteriet till chassit på startmotorn. Samma sak gäller där. (denna mätning gör du med tändning från om så önskas.)

Om allt är ok, så kan du fortsätta med startmotorbyte.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Spänningsfallet olastat lär skvallra om ledningens förbindningar samt reläets status. Är inte kablaget skadat är problemet i de allra flesta fall i just förbindningar.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Oavsett om det är sprag (kopplingen) eller själva startmotorn som dött, så är ju iaf startmotorn lätt att få loss "bakvägen" - du ser ju de två skruvarna som håller den i bakkant på bilden: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/renovering_200909/PICT0124.JPG

Hm jag är tallanglös. Är det bara att dra startmotorn bakåt efter att ha lossat de två två skruvarna? kan rucka på den men inte vågat ta I ordentligt!. Hittar ingeen manual som faktisk visar något om startmotorn men däremot allt annat skit:-(
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hm jag är tallanglös. Är det bara att dra startmotorn bakåt efter att ha lossat de två två skruvarna? kan rucka på den men inte vågat ta I ordentligt!. Hittar ingeen manual som faktisk visar något om startmotorn men däremot allt annat skit:-(

Den sitter bara med två skruvar i bakkant, sen är den bara itryckt i generatorsidan av motorn där den tätar med en o-ring. Här ser du hålet från andra sidan med dreven: https://picasaweb.google.com/gnuffel/1102ccMek#5836775910126134770

Ska bara vara att jucka lite på och försiktigt dra loss. Rengör väl runt tätytorna innan du tar loss sen för att undvika att skit åker in, och akta så du inte mosar fingrarna med startmotorn när den väl släpper bara ;)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Den sitter bara med två skruvar i bakkant, sen är den bara itryckt i generatorsidan av motorn där den tätar med en o-ring. Här ser du hålet från andra sidan med dreven: https://picasaweb.google.com/gnuffel/1102ccMek#5836775910126134770

Ska bara vara att jucka lite på och försiktigt dra loss. Rengör väl runt tätytorna innan du tar loss sen för att undvika att skit åker in, och akta så du inte mosar fingrarna med startmotorn när den väl släpper bara ;)

Så där ja tack nu är den ute. Lika bra att kolla status på den även om det säkert är startmotorkopplingen som spökar.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Så där ja tack nu är den ute. Lika bra att kolla status på den även om det säkert är startmotorkopplingen som spökar.

Jag har bränt två startmotorer på mitt big bore-bygge innan jag lärde mig exakt hur länge man måste pausa i taget när maskinen inte vill igång. Typiskt blir det kortslutning i startmotorn.

Du borde kunna få iaf en liten känsla för hur frisk sprag-kopplingen är genom att stoppa in fingret och manuellt röra på dreven i olika riktningar. Det ska hugga stumt i ena riktningen utan att vara "svampigt" eller ge känsla av att glida innan det hugger. I den friroterande riktningen ska det snurra utan tendenser till att haka i.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag har bränt två startmotorer på mitt big bore-bygge innan jag lärde mig exakt hur länge man måste pausa i taget när maskinen inte vill igång. Typiskt blir det kortslutning i startmotorn.

Du borde kunna få iaf en liten känsla för hur frisk sprag-kopplingen är genom att stoppa in fingret och manuellt röra på dreven i olika riktningar. Det ska hugga stumt i ena riktningen utan att vara "svampigt" eller ge känsla av att glida innan det hugger. I den friroterande riktningen ska det snurra utan tendenser till att haka i.

DSC_0190.jpg

Öppnade startmotorn nu och vad fann jag? en av de fyra polerna/ magneterna eller vad det nu heter ligger löst. Kan inte vara något vidare va:smasha
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top