Starthjälp länkar m,m!

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
tjena har fått ett sjukligt sug efter racing av något slag och tänkte supermoto verkar vara den smidigaste formen!

hur går jag tillväga för att börja?
länkar uppskattas :)
 

BamseGbg

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Crf 450R Motard
Supermotosweden.se Eller så åker du till Linköping i helgen. Det är Sm i Supermotard.
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Motsvarigheten till RR´s rookie heter Open.
I Open finns det unga lovande förare som är på väg uppåt och satsar hårt och förare som bara kör för att det är så satans kul. :tummenupp
Klart du ska börja med Supermoto. Vi har fin sammanhållning i depån och härlig hård racing på banan :yoparty
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Motsvarigheten till RR´s rookie heter Open.
I Open finns det unga lovande förare som är på väg uppåt och satsar hårt och förare som bara kör för att det är så satans kul. :tummenupp
Klart du ska börja med Supermoto. Vi har fin sammanhållning i depån och härlig hård racing på banan :yoparty

ok det låter onekligen asabra :yoparty
hur många är det som kör igentligen? svårt att få grepp om supermoton

så till den jobbiga frågan när det gäller motorsport.
vad kostar en tävlingshelg?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
För att vara motorsport kostar det riktigt billigt. :) Kör du Open i samband med SM brukar anmälningsavgiften vara 500 kr, har du ingen egen transponder tillkommer 300 kr, har du inte helårslicens kostar engångslicens 400 kr.
Kör du enklare tävling kan anmälningsavgiften vara 200 kr och uppåt och engångslicens 250 kr. Sen tillkommer väl bensin, däck och resan dit. Billigt! :tummenupp
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
För att vara motorsport kostar det riktigt billigt. :) Kör du Open i samband med SM brukar anmälningsavgiften vara 500 kr, har du ingen egen transponder tillkommer 300 kr, har du inte helårslicens kostar engångslicens 400 kr.
Kör du enklare tävling kan anmälningsavgiften vara 200 kr och uppåt och engångslicens 250 kr. Sen tillkommer väl bensin, däck och resan dit. Billigt! :tummenupp

jäklarns då finns det ju faktist ingen anledning att inte prova :tummenupp
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
har precis kört mitt första år inom Supermoto och det har vart fantastiskt kul!
Förbannat bra människor man kör med/mot och i depån över lag..

har lärt mig otroligt mycket under detta året och de hade ja inte om det vart för alla underbara folk som engagerar sig i Supermoton!

kolla efter hojj å kör ett träningsläger typ det i örebro så kommer du vara fast sen! =)

ja har tävlat i andra motorsporter och rent ekonomiskt så är supermoton tokbilligast =)
helt klart störst asrolighet/krona! =)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Övervägande 450, jag uppskattar att av helgens 24 openhojar så var det 1 st 250, 17 st 450 och 6 st 550-650, och det på den enda banan där man eventuellt kan ha någon fördel av en stor hoj, även om den enda 250:n slog de flesta. :)
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Övervägande 450, jag uppskattar att av helgens 24 openhojar så var det 1 st 250, 17 st 450 och 6 st 550-650, och det på den enda banan där man eventuellt kan ha någon fördel av en stor hoj, även om den enda 250:n slog de flesta. :)

Haha... Dumma Hampus körde ifrån mina 80 pållar med en 250. Borde ju inte gå. Fan va duktig han har blivit. Kör inte Kivi Krig 250 oxå?

Jag tycker oxå att en 450 är bästa valet om man bara ska ha en hoj.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Varför är 450 så favoriserat? Är det så mycket smidigare med en 450 att man hellre väljer smidighet framför extra pulvret i en 650?

Kör själv nu husky 570 (tävlar inte). Men skulle va kul att testa på det hela.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Alla tillverkare har en 450, ett fåtal har större, jag tror det är mycket därför.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Alla tillverkare har en 450, ett fåtal har större, jag tror det är mycket därför.

Plus att de 450or som används är (alltid) ombyggda MX-hojar som är rätt hårt trimmade från fabrik = de går bra att använda utan motorjobb. De större är generellt snällare trimmade och ger inte sådär mkt mer pulver. Från fabrik vill säga.
Vill man vässa går det att plocka både 70, 75 och i extremfallen 80 hästar ur en storkubikare.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Alla tillverkare har en 450, ett fåtal har större, jag tror det är mycket därför.

Plus att de 450or som används är (alltid) ombyggda MX-hojar som är rätt hårt trimmade från fabrik = de går bra att använda utan motorjobb. De större är generellt snällare trimmade och ger inte sådär mkt mer pulver. Från fabrik vill säga.
Vill man vässa går det att plocka både 70, 75 och i extremfallen 80 hästar ur en storkubikare.

Så man kan säga att det är för att slippa onödiga utgifter och mer jobb?

Lär ju för den delen finnas mer pirat/trim delar till 450 också, då dom är populärare?
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Varför är 450 så favoriserat? Är det så mycket smidigare med en 450 att man hellre väljer smidighet framför extra pulvret i en 650?

Japp, så är det.

Jag körde dagen innan första SM deltävlingen i örebro på dels min 650 med ofantligt mycket effekt. Och även min 550 med mycket effekt.

På min 650 blev jag trött efter 8 varv, åkte in och vilade. När jag vilat klart tog jag min 550, körde ut och hann med 23 varv innan jag blev avflaggad. Dessutom tre sekunder snabbare varvtid med den mindre hojen.

Hojjarna är så gott som identiska.

Få förare kan hantera en storkubikig hoj lika snabbt som en med mindre kubik. Naturlagarna kan man aldrig bortse ifrån. Och mycket effekt är bara fränt. Inte alls säkert man har nytta av det. Hanterbar effekt är det man strävar efter.

Därför är en 450 mycket lämpligt val till dom bantyper vi kör supermoto på.
 

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Haha... Dumma Hampus körde ifrån mina 80 pållar med en 250. Borde ju inte gå. Fan va duktig han har blivit. Kör inte Kivi Krig 250 oxå?

Jag tycker oxå att en 450 är bästa valet om man bara ska ha en hoj.

Nä Kivi kör 450.:yoparty Förra året körde han Kawa 250:)
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Så vilken 450 skall man satsa på? Som jag fattat det så vill man ha insprut. Vilka hojar har det och när fick dom det? Hur länge går kolvarna på dom olika?

CRFen går väl 50timmar om jag inte minns fel. YZFen kan man väl plocka ut 100timmar eller är jag ute och cyklar då?

Tänkte nog ha den att köra cross med också. Har aldrig kört cross så vet att 450in kommer va alldeles för mycket pulver i, men någonstans måste man ju kompromissa. Skall man satsa på en redan färdigmoddad för SuMo eller en som är cross och inhandla ett par sm fälgar?
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Om det var någon mer som undra om insprut:

RM-Z fick insprut 2008
KX450F fick insprut 2009
TC449 fick insprut 2011
CRF450F fick insprut 2009
YZ450F fick insprut 2010

Källa: http://www.bikez.com/
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top