Start2Ride vad är det?

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----
 
Last edited:

BOZBROZ

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2013
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
Hej,
Det står en bunt hojar där men det är inte bara att hoppa upp på dem. Det är ett gäng trafikskollärare som lär de som aldrig kört tidigare eller har bara lite erfarenhet av att köra moped/motorcykel. De flesta som inte kört mc tidigare brukar få börja med lite moped så att lärarna ser vad deltagaren kan. Sedan blir det riktig mc. Det viktigaste är kanske att det är gratis och att det brukar kunna bli ganska mycket prova på. Jag kommer att jobba under dessa dagar på Gillinge men mina döttrar och min fru ska dit för att prova på. Finns även möjlighet att prova hojar om man har körkort då flera ÅF kommer ha demohojar där.
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Det är ett helt seriöst evenemang! Ska själv dit med brorsonen som fyller 16 i december. Bara att ta sig dit. :tummenupp Sen är det som sagt 7 stycken olika tillverkare av hojar som kommer dit så att man får provköra lite :banana :banana :banana
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Kan nämna det att på lördag den 15:E augusti är det även detta evenemang på Bråvalla flygplats i Norrköping mellan 10-14.
Samma upplägg men det är premiär för detta evenemang i Norrköping så det nog inte lika stor uppslutning av återförsäljare som på andra platser i wlandet som har kört detta förr.
Kom dit så blir det större till nästa osv.. :banana
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Sjukt bra evenemang, om någon missade det idag så är det även kl 10-15 imorgon på Gillinge.

Jag provkörde bland annat Ducati 899 Panigale, Aprillia 1100 Tuono Factory, KTM 1290 Super Duke R, (samt minst 15 andra hojar) på deras avstängda väg inne på området (inga poliser) med lagom långa raksträckor som räckte för att varva ur alla hojar på de 3 första växlarna. :tummenupp

Måste säga att den trevligaste hojen jag körde på hela dagen var Triumph Street Triple RX, den hade i mina öron bästa ljudet av alla hojar (glömde kolla om just den hade slipon eller om det var RX original), högvarvig och rolig motor med mycket skön känsla utan ryckighet (en av de få hojar som inte har throttle-by-wire idag), quickshifter kommer original dessutom.
 
Last edited:

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Någon som vet om det hände några olyckor idag, lördag? Var där för att prova xt660x som fanns förra året, men inte nu längre tyvär... :huvet Iallafall, så gick vi upp till en raksträcka och glodde på folk som provkörde hojarna, och JÄKLAR vad folk körde! Det var inge finlir inte... Tacka gud för abs, annars hade det varit säkert 40-50 bakhjulslåsningar den kvarten jag stod där och kollade :D
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Det var en och annan som drog upp på bakhjulet idag, till och med när dom åkte direkt ifrån leverantören och även på sista rakan in till uppställningsområdet, hur tänkte dom då :va Tror dock inte att någon gick i backen.
Min favorit var helt klart Aprilia Tuono :Bugar :Bugar :Bugar Har nu en klar favorit till nästa hoj :kär
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Någon som vet om det hände några olyckor idag, lördag? Var där för att prova xt660x som fanns förra året, men inte nu längre tyvär... :huvet Iallafall, så gick vi upp till en raksträcka och glodde på folk som provkörde hojarna, och JÄKLAR vad folk körde! Det var inge finlir inte... Tacka gud för abs, annars hade det varit säkert 40-50 bakhjulslåsningar den kvarten jag stod där och kollade :D

Bakhjulslåsning och bredsladd är det ju inget fel på, men det är klart man var ju "tvungen" att testa hur bra ABS:en fungerade på hojarna och då måste man ju först gasa lite :tummenupp

Jag hörde om en som hade ramlat vid gruset, antagligen fått sladd där eller liknande, men tydligen ingen stor vurpa
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det var en och annan som drog upp på bakhjulet idag, till och med när dom åkte direkt ifrån leverantören och även på sista rakan in till uppställningsområdet, hur tänkte dom då :va Tror dock inte att någon gick i backen.
Min favorit var helt klart Aprilia Tuono :Bugar :Bugar :Bugar Har nu en klar favorit till nästa hoj :kär

Jag såg ingen som körde bakhjul inne bland folket, men om någon gjorde det så är det helt klart olämpligt!

Tuonon skramlade så mycket att jag inte skulle våga visa mig för kompisarna, de skulle med stor sannolikhet tro att jag köpte en trasig hoj :tungan Det som är intressant är att den tydligen inte torrkoppling så jag undrar vad det egentligen var som skramlade?
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Brorsonen såg en som drog iväg från Yamaha på en MT-07:a på bakhjulet och jag såg en som kom in på Monster 1200 på bakhjulet den sista biten fram till Aprilias plats. Hörde om att det var andra som slangade uppe på övre delen av banan oxå....
Så hemskt tycker jag inte att det rasslade (är ju italienskt :hihi ).... Tycker att Duccarna låter värre. Tycker att växel-låda och bromsar var riktigt bra avvägda och känslan när det tryckte iväg efter att man gasat på var rätt skönt. Det vridet finns från början om man stänger av elektroniken :banana :banana :banana

[1QUOTE=eV1Te;6194425]Jag såg ingen som körde bakhjul inne bland folket, men om någon gjorde det så är det helt klart olämpligt!

Tuonon skramlade så mycket att jag inte skulle våga visa mig för kompisarna, de skulle med stor sannolikhet tro att jag köpte en trasig hoj :tungan Det som är intressant är att den tydligen inte torrkoppling så jag undrar vad det egentligen var som skramlade?[/QUOTE]
 
Last edited:
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top