Start/Elproblem på min Honda CBR 600 RR -03???

Dannenow

The Power Of Dreams
Gick med
18 May 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
-03, Honda CBR600RR
Hej alla glada,:)
Skulle verkligen uppskatta lite synpunkter på ett problem med min hoj.

Hojen startar fint när den är "kall".
Sedan varmkör jag den ordentligt stillastående. När jag nu stänger av den, väntar en liten stund och sedan ska starta igen.
Då orkar den knappt "dra runt". Motorn drar runt nåt varv eller så, "väldigt trögt", och sedan slocknar displayen och allt stannar upp. Ja släpper startknappen och tändningen fortfarande på, alla lampor lyser normalt.:confused:
De första man tror är att batteriet är helt slut.
Men konstigt nog kan jag alltså ställa den över natten utan laddning och dagen efter startar den som vanligt perfekt.:confused:

Har bytt batteri ändå för säkerhets skull så detta är inte felet. Har kollat så att batteriet laddas vid körning och det verkar som att även detta fungerar, den laddar ca 13,9V direkt efter start.:va

Behöver verkligen hjälp med detta!!!:huvet
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Om startmotorkolena är dåliga så orkar den inte dra runt en varm motor i alla lägen.

Ta loss startmotorn och spana på kolena - kostar nån hundring att byta dom.

Om du är säkert på att batteriet är ok - låter som det.
Vilospänning efter ett dygn : mer än 12,5
Laddning : mellan 14-14,5

Slocknar desutom inte instrumenteringen när startmotorn tjorvar så är batteriet ok.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter ju som knas med elen, antingen ett trött batteri, eller jordfel. Startar du hojen och varmkör den stillastående med lyset på så laddar du bara ur batteriet, du måste upp i 3-4k varv för att generatorn ska orka ge nån laddning. Batterier kan även vila till sig lite om dom får stå ett tag, och då orkar dom ge den höga ström som krävs vid startögonblicket. Att instrumenten mm slocknar tyder ju på alldeles för låg spänning i elsystemet.
Det kan även vara en jordpunkt nånstans på blocket, som jordar när motorn är kall, men är allt har blivit varmt så kanske det blir lite för hög resistens för att allt ska funka. Startmotor + tändning drar otroligt mycket mer än lampor + tändning, så att hojen funkar när den väl har startat är inget konstigt. Testa att springa igång den nästa gång, eller så kollar du redan nu alla jordpunkterna ;)
Sen kan man ju fråga sig varför alla ska hålla på å starta hojarna i tid å otid hela vintern? :va Det är ju rena misshandeln av både motorn å batteriet! :fakta
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top