Starkt rengöringsmedel?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tjena.

Tänkte be om tips på något bra starkt medel att rengöra ram och motor med? Massa gammalt oljesörl och ingrodd skit på motor och ram, sving o.s.v. Har provat lacknafta men det tar inte ordentligt, finns det något bättre? Gärna nått som inte ger sig på packningar o.s.v. :) Bensin? T-Röd? He1? Specialmedel? Hetvatten? Vad använder ni?

Vill få hojen att se närmast ny ut.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Prova lampolja, fotogen, diesel eller likn. När du fått bort det värsta böset går du på med vanlig avfettning.

Kör hårt!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag testade en aluminiumrengöring från http://www.dst-degreez.com/product-range och jag måste säga att det var det absolut bästa jag testat, motorblocken ( från -87 ) blev nästan overkligt rena och ljusa.



Inte helt lätt att få tag på kanske, men ett bra tips. ( nej jag jobbar inte där :) )
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tack för era tips. Diesel är förstås enklast att få tag i, men ska absolut kolla in aluminiumrengöringen också, det lät ju väldigt lovande.

Tack igen! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för era tips. Diesel är förstås enklast att få tag i, men ska absolut kolla in aluminiumrengöringen också, det lät ju väldigt lovande.

Tack igen! :)

Vill gärna läsa resultatet. :)
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Gjorde själv en större motortvätt på en Africa Twin försedd med ett scottoiler system förra veckan. Sågkedjeolja + många mil på dammiga grusvägar = jävligt kletigt.

Jag använde iaf AutoGlym Power-Max 1 med väldigt bra resultat :) Blandade 1:4 och borstade med en hård pensel. Sedan fick medlet verka några minuter innan jag spolade av med vatten (x2). Motorn blev som ny :tummenupp

PM1-25L.jpg


Men det är jävligt starkt märkte jag... Sååå använd glasögon!!!
Det kan bli "rinnmärken" på obehandlad aluminium, typ som hasplåtar m.m. Så spraya ALLTID nerifrån och upp på obehandlad aluminium (Eller använd ett snällare medel)

Annars så har jag även använd Ultima Aluminium Restore + Polish + Guard eller Valet Pro - Bilberry Wheel Cleaner utspädd 1:5 för rengöring av aluminium, typ hasplåt/sving m.m
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Absolut bästa tipset är att gå in på en mack som har bilservice/reparationsmöjligheter (ja - jag är medveten om att det inte finns så många kvar) och köpa tvättfotogen.

Sedan tar du en stor hink med lock och häller ner tvättfotogenet i detta.

Därefter bygger du en "sil" i hönsnät eller liknande så att du kan stoppa ner alla detaljer som är smutsiga, och sedan ta upp det utan att få för mycket spill (självklart använder du andamålsenliga skyddshandskar också)

Efter ett antal rengöringar kommer det att bildas en tjock smet med skit längst ner, jag har bara försiktigt hällt över min tvättfotogen i en ny hink och sedan återanvänt tvättfotogenet om och om igen.

Själv har jag en liten ställning där jag kan låta fotogenet rinna av en stund i hinken och sedan sköljer jag av med vatten och skrubbar lite (låt de smutsiga delarna ligga minst ett par timmar - helst över natten) så är de som nya när du sköljt av dem.

PS - I ditt fall där du vill få bort skit på cykeln kan du ju lägga en balja under hojen (tycker att man av miljöskäl absolut ska se till att det inte rinner ner i grundvattnet) och sedan använda en kemgodkänd sprayflaska att spraya med. Cykeln kommer att bli som ny
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du olackad eller anodiserad alu nånstans på hojen använd inte alkalisk avfettning. Notera, inte.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Maxima chain cleaner. Spraya på, skrubba och sen skölj bort. Funkar skiiiitbra:tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tack för era tips. Diesel är förstås enklast att få tag i, men ska absolut kolla in aluminiumrengöringen också, det lät ju väldigt lovande.

Tack igen! :)
5,56 är bra att låta ligga och dra och sen tar du avfettning. Olja löser olja osv,,,
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top