Största mc-skrotar? Vilka arbetar försäkringsbolagen med?

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Vilka är de idag största mc-skrotarna? Fleninge mc-skrot och spinning wheel har jag lyckats hitta.
Hittade en sida som listade ett stort antal skrotar, men den var inte särskilt informativ.
Och är det någon som vet vilka mc-skrotar de större försäkringsbolagen skickar skrotade hojar till?

Jag har hittat en hoj som verkar vara inlöst av folksam, och skulle behöva en reservdelsmaskin att plocka delar från. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köper själv delar hos
http://www.rnmc.se/
Men som redan nämnts är Bike i Västsverige.
poppis hos försäkringsbolagen.
Om det betyder att Bike är bra att köpa grejor från återvunna hojar hos vet jag inte.
 
Last edited:

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Är det inte bättre att kolla med ditt försäkringsbolag vilka de kan tänka sig???
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, har du koll hojen - och vet vilket bolag som löst in den så kontakta dem direkt.
Vill dom inte sälja direkt till dig som privatperson så be dem meddela vem dom skickar den vidare till.

Fö: Sams MC-Demontering saknas i listan.

http://www.samsmotor.se/

Trevliga, svarar snabbt på mail, skickar snabbt.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag har inte folksam själv. Känns som att handläggaren som kommer svara inte riktigt har koll på var de skickas. Men kan väl vara en väg att gå.
Tack för tipsen!
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Ja, har du koll hojen - och vet vilket bolag som löst in den så kontakta dem direkt.
Vill dom inte sälja direkt till dig som privatperson så be dem meddela vem dom skickar den vidare till.
..............................................

Fbolagen får inte sälja till privtpersoner

en avskriven hoj/ram får ite reggas in igen förrens det gått 20 år.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Om jag förstått saken rätt så har du hittat en hoj som Folksam löst in och du är ute efter vilken skrot som kommer köpa den, -så du kan köpa loss hela eller delar av den cykeln?
Gå på registreringsnumret, brukar ta några dagar innan skrotarna registrerar den som skrotat och då kan man se vilken skrot som blivit ägare till den.
Det händer även att den mc-verkstaden som en krockad hoj blivit skickad till för utvärdering av skadorna/offert på reparationer får köpa loss den av försäkringsbolaget så står den på firma skulle jag kollat med dem.
Ett sista scenarie är att en vanlig bilskrot får med hojjen när de köper en batch med krockade bilar (paketlösning) från f-bolagen. De blir oftast pressade direkt då bilskrotarna sällan befattar sig med mc, alternativt säljer de vidare till mc-skrot eller privatperson med borttaget ramnummer.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fbolagen får inte sälja till privtpersoner

en avskriven hoj/ram får ite reggas in igen förrens det gått 20 år.

Jo, rimligen borde det vara så numer att bolagen inte dealar direkt med privatpersoner.
Back in the days fanns det privatpersoner som var "kända" och handlade direkt från bolagen.
"Kända" så tillvida att dom jobbade ihop med Larmtjänst och tipsade om var stulna eller "stulna" hojar kunde plockas upp någonstans - med det systemet gick överstyr med dunder och brak.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top