Största 4WD

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vito 4x4 går nog att få loss för under 400k.
Isuzu verkar vara prisvärda om man vill åka pickis.

Ska man ha utrymme och funktionalitet ska man åka proffsbilar inte fotbollsmorsa-varianten.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Det blir fan inte bättre än sådär.
Hade jag inte kört så jäkla många mil per år så hade jag haft en Defender som tjänstebil. Men 4-6000mil E4an per år dödar nog mej i en defender. Jag ska ta mej i kragen och provköra en "modern" defender i år. För att se utifall att det skulle kunna gå och genomlida.
I mitt privata liv är den perfekt. Hög dragvikt, hög markfrigång och 4wd som det ska vara.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vad är definition av "köra i skogen"? Usla skogsbilvägar eller trail/trophy terräng?

Subaru Forester klarar i princip det mesta, är stor utav fasiken inuti och en fullmatad dieselmodell "Summit " landar på 390kkr. Fantastisk framkomlighet och ska du hasa i underrede så finns riktiga hasplåtar som tillbehör.

Fäller du baksätet får du nära nog in en älg. Dragvikter är det inget fel på heller.
Det enda som skiljer är väl att den inte har ej användbar takhöjd för att kallas "Suv "
Ny modell 2015, ser betydligt trevligare ut än tidigare

Subarun får väl bara dra 2ton? Vissa så lite som 1600.
Ända gången man får "dra mycket" med en Subaru är ju när man inte har E kort. Med E kort får valfri SUV dra mera.
Nu var det 3år sedan jag kikade på Subaru så vikterna kan ju ha ändrats.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lasta mycket i, köra i skogen med, åka långt i.


Sett til TS behov..

Subarun får väl bara dra 2ton? Vissa så lite som 1600.
Ända gången man får "dra mycket" med en Subaru är ju när man inte har E kort. Med E kort får valfri SUV dra mera.
Nu var det 3år sedan jag kikade på Subaru så vikterna kan ju ha ändrats.

Då Ts inte angett att han ska dra tungt, då klarar du dig rätt hyffsat med de vikter som är tillgängliga.
 
Last edited:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
:gnissla
Jag antar att det alltid är kallt i skåpet där bak? Det bjuder både möjligheter och utmaningar. :gnissla

"Visst fan, rådjuret!" :gnissla

Ja det blir kallt i skåpet och det är inte optimalt alla gånger kanske. Den är även klumpig i stadstrafik men en fin bil är det ingen tvekan om det
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
I mina ögon den mest kompetenta 4-hjulingen:
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Land_Cruiser_HZJ76_Full_utrustad_47531615.htm?ca=11&w=3

Lysande terrängegenskaper, ruggigt bra kvalitet och rimlig komfort.

Edit: Ok, den är inte ny. Nya är de "lite" dyrare. Men kan du inte hitta nåt beggat som inte är momssmittat?

Allvarligt?! Tar de 495k för en 5 år gammal bil som ser ut att vara 25 år gammal och som, förutom att skicket verkar ruttet, inte är bra på någonting överhuvudtaget förutom just att ta sig fram överallt? Eller har de lagt till en nolla för mycket? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allvarligt?! Tar de 495k för en 5 år gammal bil som ser ut att vara 25 år gammal och som, förutom att skicket verkar ruttet, inte är bra på någonting överhuvudtaget förutom just att ta sig fram överallt? Eller har de lagt till en nolla för mycket? :va

Den är bäst på det den är bäst på: att frakta två tons last eller nio personer med utrustning från A till B där det inte finns särskilt mycket väg, och inte minst - hem igen.

495.000 är ett fynd i sammanhanget.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Allvarligt?! Tar de 495k för en 5 år gammal bil som ser ut att vara 25 år gammal och som, förutom att skicket verkar ruttet, inte är bra på någonting överhuvudtaget förutom just att ta sig fram överallt? Eller har de lagt till en nolla för mycket? :va

Finns ganska många anledningar till att FN med flera väljer just den där bilen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu var inte frågan om en 5-35 år gammal Labdcruiser är en kompetent bil, vilket det är.
 

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
Årsta
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Måste du leasa bilen eller kan du/företaget ta den på avbetalning?
Som exempel så går en bil som Dodge RAM 1500 Crew Cab som lastbil enligt skatteverkets regler eftersom den har en luftspalt mellan hytt och flak och om den finansieras via avbetalning kan HELA momsen dras av. Mycket fördelaktigt.
Jag kör ett sånt upplägg just nu. :banana
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bra länk, tack.
Bilen får kosta 8 PBB, netto. Det ger på de flesta märken - vad jag åtminstone trodde fram tills du skickade ovan länk - ett brutto á 400'. Det är knappast förenligt med god intelligens att gå mycket över 400' heller, eftersom man förmånsbeskattas på listpriset och inte på det faktiska priset (tack alla kommunister out there).

Tydligen en justering på gång nu. Skatteverket är på krigsstigen över att företagen har olika listpriser på privat resp leasing. Kan ju ändra kalkylen för en hel del bilar om dom halkar över 7,5 PBB där överskjutande del börjar bli väldigt högt beskattat.

http://www.tjanstebilsfakta.se/skatteverket-stoppar-generalagenternas-dopade-formansvarden

Undrar om dom kan göra det retroaktivt? Lär bli många svordomar i sådana fall...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jeep grand cherokee, fast fortfarande något för dyr.
Den landrover och landcruiser är nog dom enda 4wd bilarna som man kan handla nya i Sverige.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top