Stöldförsök på supermoto med lyckligt slut

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
När min syrra bodde i malmö fick många flaskor av sina grannar, genom pannbenet :D Grannsamverkan det också?

Nej men TS, grattis! Du slapp bli av med hojjen.
Känns som att garage liknande "lagerbyggnader" nästan kunnat vara lönsamt att bygga i vissa städer :O
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
@demo1

Dom kommer tillbaka, haft detta problem ex antal ggr.
Du måste byta plats.

Kul att snuten kom, när jag ringde och jagade äckel som vart inne i mitt garage vart jag nekad hjälp och dom vägrade ta upp anmälan.

Köp en trisslott :tummenupp
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
@demo1

Dom kommer tillbaka, haft detta problem ex antal ggr.
Du måste byta plats.

Kul att snuten kom, när jag ringde och jagade äckel som vart inne i mitt garage vart jag nekad hjälp och dom vägrade ta upp anmälan.

Köp en trisslott :tummenupp

Men polisen kom inte bara dom tog dom. :banana
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Hör ni, apropå det där med betongklump. Har funderat länge men aldrig satt planerna i verket på att lyfta bort en liten yta av stenläggningen där hojen står, gräva ur en 50cm och gjuta betong upp i nivå så man kan gjuta in en låsögla av tungt snitt i klumpen. Har någon tips på tillvägagångssätt? Skulle ju var snyggt om man kan återställa med plattorna och få öglan så integrerad som möjligt. Tänkte köra abus detecto plus kätting genom ögla, hoj där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Problemet med lås är mest att de är till för att inte laglydiga människor ska frestas i onödan. De som inte är laglydiga tar det de vill ändå.

Några kommentarer i tråden är lite fåniga, tycker jag. Ingen brottsling funderar över straffet när de gör ett brott och att låsa in folk länge gör dem inte bättre. Har de då redan gjort ett brott kan de lika gärna göra ett till för vad skulle kunna bli värre?

Det är inte samhällets jobb att uppfostra folk, men man kan ställa krav i skolan och när föräldrar inte gör sin uppgift bör myndigheter kunna gripa in.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hör ni, apropå det där med betongklump. Har funderat länge men aldrig satt planerna i verket på att lyfta bort en liten yta av stenläggningen där hojen står, gräva ur en 50cm och gjuta betong upp i nivå så man kan gjuta in en låsögla av tungt snitt i klumpen. Har någon tips på tillvägagångssätt? Skulle ju var snyggt om man kan återställa med plattorna och få öglan så integrerad som möjligt. Tänkte köra abus detecto plus kätting genom ögla, hoj där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ska du lägga så mycket tid och energi kan du ju skippa normala kedjor och smacka ihop ett lås av massiv hardox eller armox. Tar lite längre tid att ta sig igenom.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Ska du lägga så mycket tid och energi kan du ju skippa normala kedjor och smacka ihop ett lås av massiv hardox eller armox. Tar lite längre tid att ta sig igenom.

Ja det kanske är läge att se över låsval med som du säger. Syftet är att försvåra och sinka ett stöldförsök i tid mätt och kan inte hojen lyftas utan en rätt jobbig insats så har jag lyckats.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Hör ni, apropå det där med betongklump. Har funderat länge men aldrig satt planerna i verket på att lyfta bort en liten yta av stenläggningen där hojen står, gräva ur en 50cm och gjuta betong upp i nivå så man kan gjuta in en låsögla av tungt snitt i klumpen. Har någon tips på tillvägagångssätt? Skulle ju var snyggt om man kan återställa med plattorna och få öglan så integrerad som möjligt. Tänkte köra abus detecto plus kätting genom ögla, hoj där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Juh för sig ska du göra det så varför inte köra all in men jag hade lagt pengarna på flera larm. Att den är fastkedjad är #1 men hur bra ankaret är gör inte all världens skillnad. Som sagt dom kapade igenom en abus kätting som jag gav 3000:- för ca: 7år sedan den är GROV och det måste gått fort för jag vaknade inte enns av ljudet. Jag har nått i still med tänk två hinkar i storlek med betong men de är rätt längt ner under jord. Inget men kan dra loss precis =) jag tror mer på fäst i nått för kättingen blir ändå svaga länken. Såg en på tuben som kapade en värsting kätting typ 1,5cm tjock på 30 sekunder med en värsting rondelll med batteri. Så flera larm tror jag på. Det där med ett detekto hängande är nog kanon.
 
Last edited:

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Hahah såg just när jag reggade mig på Sporthoj 2003.... shit var det så länge sedan börjar bli gubbe =) Tur att den fortfarande lyfter, framhjulet d.v.s.... :yoparty
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Gjut in ett kabelrör och dra kättingen igenom. Typ som en bojsten.
Allt handlar om att göra det så jobbigt som möjligt för tjyven.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hör ni, apropå det där med betongklump. Har funderat länge men aldrig satt planerna i verket på att lyfta bort en liten yta av stenläggningen där hojen står, gräva ur en 50cm och gjuta betong upp i nivå så man kan gjuta in en låsögla av tungt snitt i klumpen. Har någon tips på tillvägagångssätt? Skulle ju var snyggt om man kan återställa med plattorna och få öglan så integrerad som möjligt. Tänkte köra abus detecto plus kätting genom ögla, hoj där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har haft liknande funderingar typ 50mm rör som sätt ihop till ett U Rakdelarna med en extra tvärslå ner i betongen
På båda sidor om hojhjulet, dvs 2 st U. Extra är samma till framhjulet också.
Mellan Una 50mm rör som går genom hjulet och som låses på nått klurigt sätt mellan U:na. Kanske svetsa plåt på båda sidor av Una med 52 mm hål igenom så man kan få in händerna (men inte kapskiva) och sätta skivbromslås som hindrar att dra ut röret mellan Una genom hjulen.
Inuti rören massiv järnstång som kan snurra och så fett/olja som gör att den snurrar lätt inuti ytterröret.

Ja sedan får man svetsa fast en hjulaxelmuttern så dom inte bara tar hojen och lämnar hjulen.......
Tacksam för vårt garage med hembyggt tjyvlarm (typ Inferno) jag delar med 2 andra hojåkare.
https://www.youtube.com/watch?v=zvH77-uJO0Q
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Alternativt flytta ovanför Gävle, då räcker de långt med biltema lås, haha ????.
Stog en custom harley för ca 10 år sen på stan i Sundsvall, en kätting genom bakhjulet som inte satt fast nånstans, stog där dag som natt och ingen rörde den ens. Bodde. Själv i ett mindre bra område, polarens och min hoj stog ifred med bara kapell utanför. Glömt dörrar på bilen olåst, inget händer, första gången jag körde ner min bil till Stockholm så vart den stulen på andra dagen fast låst då.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
I testsyfte på jobbet stod jag på "fel" sida om en inferno. Inte kul alls trots kåpor över öronen. I ett begränsat utrymme, typ garage eller förråd, skulle jag bli förvånad om någon kan finna arbetsro. Grannar och förbipasserande kommer regera om inte annat.

Väl värd sina pengar den där.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
UPDATE. killarna släptes direkt var tillbaka redan dagen efter. Mitt på dagen 12:00 var dom på någons moped som stod på deras altan, och dom var hemma. Killarna brydde sig inte alls men manades bort. Igår natt sågs dom på väg in i området igen.

Är två småkillar utifrån beskrivningen 15-20år. Detta är i Haninge, åker runt på svarta mopeder utan regskyltar. Utan hjälmar. Ena kille ska tydligen vara väldigt känd av polisen. Någon som vet vilka de kan vara?
 

Allan K

Medlem
Gick med
6 Apr 2013
Ort
Åland
Hoj
2012, Kawasaki Versys ABS
Är bara att ha bra försäkring och godkänt lås. Ska de stjäla hojen så gör de det oavsätt.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
UPDATE.

En granne la upp en bild på facebook från när polisen grep dom någon som känner igen dom? Man ser inte mycket men vem vet.

Detta inträffade i Söderby i Haninge i torsdags 06:30 tiden på morgonen.

31440226_1707826772643880_5360534122198466560_n.jpg

Förhoppningsvis får jag hem en rapport där det framgår vilka dom är iafall eftersom jag blir målsägande. Lägger upp deras uppgifter då.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top