Stöldförsök på supermoto med lyckligt slut

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Imorse ca: 06:30 försökte tydligen två grabbar sno min hoj. Den var låst med ABUS värsta kättning genom ramen och min låsöggla gjuten i betong samt ett grovt abus bygellås genom drevet/bakhulet. + styrlås.

Hojen stod på sidan av huset men helt synlig för alla förbigående (radhus). Dom hade precis kapat båda låsen med en rondell (hörde inget?? låg o sov) men min granne såg dom o gick ut och försökte avverja dom, grabbarna körde på men då kom en hantverkare gående och jagade bort/efter dom. Brottade ner o slogs med ena killen ringde polisen och nu är dom båda haffade!!!!

Vilken hjälte!

Jag såg tyvärr inte grabbarna men Haninge polisen sa att ena är en yngre man som dom har nästan daglig kontakt med så tydligen något känt slem...

Det lät som att dom hade plockat en moped o moped/MC delar oxå så om någon blivit av med något i Haninge inatt så kontakta Haninge polisen säkert dom...


Min fundering är bara finns det inga bra lås? ABUS kättningen gick på 3 lax när jag köpte den o bygellåset typ 2k..... Mitt fönster var dessutom lite öppet fattar inte att jag inte hörde när dom kapade?

Anyway :rock
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ute på landet har vi färre larm - men fler hagelbrakare :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Jag såg tyvärr inte grabbarna men Haninge polisen sa att ena är en yngre man som dom har nästan daglig kontakt med så tydligen något känt slem...

Problemet är den totala bristen på kriminalvård i Sverige när det gäller yngre. Såg när jag bodde i Malmö i Sydsvenskan att polisen gripit en 14-åring för 40 (fyrtio) rån.
Av det enkla skälet att under 15 år kan dom inte göra mer än överlämna till det sociala.
Som enligt lagen i Sverige enbart ska se till barnets bästa.
Vilket är att ge en förmaning och släppa dom.
https://www.expressen.se/gt/15-aring-gjorde-stoldrad-i-villor-/

Det talas oavbrutet om att det behövs fler poliser i Sverige. Det gör det inte alls.
Enligt min uppfattning.
Bygg ut kriminalvården så att ingen behöver gripas mer än 3 ggr innan dom är borta från gatan för gott. Så blir det lugnt.
Och så flitiga vi är på att köpa billiga saker utomlands borde vi väl kunna köpa kriminalvård till låg kostnad utomlands också ?

Å andra sidan med hur skolan fungerar i Sverige så blir ju kriminalitet enda alternativet till det sociala.
De kommer hit i 14 års åldern, placeras i motsvarande klass i skolan utan att kunna vare sig språket eller ha någon tidigare skola.
Går sedan ut 9an utan betyg i ett enda ämne. Och vad är alternativet ?

Ja så beskrev GP eller var det GT(?) den typiske skytten i Biskopsgården
Kom hit i 14års åldern. Gått ut skolan utan betyg i ett enda ämne.
http://www.gp.se/om/Biskopsgården

Att det är två somaliska klaner som strider om narkotikahandeln, inte lätt räkna ut från PK media.
Och att de flesta som bor i Biskopsgården (jag gissar mer än 90%) är vanliga arbetande som inte har något med narkotikahanteringen att göra är inte heller lätt räkna ut.
Från media.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är snabbt gjort att kapa kedjor och lås med rätt verktyg, så det bästa är att se till att det finns larm som för ett jävla liv om du ska ha hojen stående så allmänt pack ser den.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bygg ut kriminalvården så att ingen behöver gripas mer än 3 ggr innan dom är borta från gatan för gott. Så blir det lugnt.

Drogrelaterade brott går att lösa relativt lätt, in med skiten på systembolaget så försvinner det monetära incitamentet och mycket av stigmatiseringen. Hellre en lullande heroininst är en hispig mc-tjuv.

Third Strike är inget vi behöver importera. Det genererar bara vansinnesdåd för minsta lilla. Inte heller frånta Third Strike'ar deras rösträtt (USA har återinfört slaveriet). Norge verkar ha hittar en annorlunda väg än Sverige och USA. https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12306824.ab
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
TS skriver


Problemet är den totala bristen på kriminalvård i Sverige när det gäller yngre. Såg när jag bodde i Malmö i Sydsvenskan att polisen gripit en 14-åring för 40 (fyrtio) rån.
Av det enkla skälet att under 15 år kan dom inte göra mer än överlämna till det sociala.
Som enligt lagen i Sverige enbart ska se till barnets bästa.
Vilket är att ge en förmaning och släppa dom.
https://www.expressen.se/gt/15-aring-gjorde-stoldrad-i-villor-/

Det talas oavbrutet om att det behövs fler poliser i Sverige. Det gör det inte alls.
Enligt min uppfattning.
Bygg ut kriminalvården så att ingen behöver gripas mer än 3 ggr innan dom är borta från gatan för gott. Så blir det lugnt.
Och så flitiga vi är på att köpa billiga saker utomlands borde vi väl kunna köpa kriminalvård till låg kostnad utomlands också ?

Å andra sidan med hur skolan fungerar i Sverige så blir ju kriminalitet enda alternativet till det sociala.
De kommer hit i 14 års åldern, placeras i motsvarande klass i skolan utan att kunna vare sig språket eller ha någon tidigare skola.
Går sedan ut 9an utan betyg i ett enda ämne. Och vad är alternativet ?

Ja så beskrev GP eller var det GT(?) den typiske skytten i Biskopsgården

http://www.gp.se/om/Biskopsgården

Att det är två somaliska klaner som strider om narkotikahandeln, inte lätt räkna ut från PK media.
Och att de flesta som bor i Biskopsgården (jag gissar mer än 90%) är vanliga arbetande som inte har något med narkotikahanteringen att göra är inte heller lätt räkna ut.
Från media.
Äsch.. i nuläget skulle det behövas ett militärt specialförband, lite halvnoggrann kartläggning, och undantagstillstånd i några veckor. Samt en massa svarta säckar. Tusentals.
 

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
derome
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
jag har eller hade tre larm där min vfr står.
en rörelsevakt på väggen som tjuter sådär små högt efter ett tag.
ett larm monterat i hojen som tjuter om man rör den. låter helt oki högt
och det tredje larmet är ett
ABUS Granit Detecto X-Plus 8077 som tyvärr låset har fallit i bitar efter ett år :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Larm, även enklare sort låter så att man vaknar i ditt fall :)


Ja. Jag har ett Abus detecto. 8077 har jag för mig att modellen är. Gissar att det har ungefär samma ljudnivå som det i klippet. Funkar utmärkt. Dock har jag ännu inte haft det tveksamma nöjet att testa om det väcker mig eftersom hojen fått vara orörd. Men tjuter gör det.

Killen i klippet verkar för övrigt vara lite av en vettvilling. Med tanke på antalet plåster på händerna så misstänker jag att han har för vana att öppna förpackningar med mesta möjliga våld.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Grattis till ett lyckligt slut på del I i denna historia.
Det är en påtaglig risk att samma snubbar återkommer vid annat klockslag.
Jag skulle inte låta hojen stå kvar på en plats där någon försökt eller rent av lyckats sno en mc.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är tack vare hantverkarn du har hojen kvar. Har du pratat med honom? Jag skulle köpt en tårta eller en platta bärs.
Det är för dåligt med civilkurage idag så, det borde uppmärksammas.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Finns det något larm med en kamera som kan identifiera människor så man får ett sms om någon uppehåller sig där mer än t ex 10 sekunder? Då skulle man kunna kolla live på telefonen vem som är där, webbkamera. Rörelsedetektor finns men om det är löv eller skräp vill man ju inte ha larm. IR kamera som känner om något varmt rör sig skulle vara ändå simplare eftersom skräp sällan har kroppstemperatur. En webbkamera och rätt dataprogram är allt som skulle behövas.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Drogrelaterade brott går att lösa relativt lätt, in med skiten på systembolaget så försvinner det monetära incitamentet och mycket av stigmatiseringen. Hellre en lullande heroininst är en hispig mc-tjuv.

Third Strike är inget vi behöver importera. Det genererar bara vansinnesdåd för minsta lilla. Inte heller frånta Third Strike'ar deras rösträtt (USA har återinfört slaveriet). Norge verkar ha hittar en annorlunda väg än Sverige och USA. https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12306824.ab

Varför inte singel strike ? På Postkontoret i Niles, Michigan
https://en.wikipedia.org/wiki/Niles,_Michigan
satt när jag jobbade hos Tyler, Niles ett "A4" på glasdörren med texten.
Assaulting a Postal serviceman will give you a minimum of 25 years in jail.
Innanför glasdörren var det ett kontorslandskap med ett antal skrivbord, bakom varje skrivbord en posttjänstekvinna på sin stol och framför skrivbordet en stol till kunden, mig. Jag köpte frimärken. För korten till Sverige.

Det viktigaste måste som jag ser det vara en fungerande skola. Dvs skolplikten är inte till en viss ålder utan till du är godkänd i alla ämnen. I klassen. Är du inte godkänd är det bara att gå om klassen.
Har jag själv gjort, gått om 1an för jag kunde inte läsa efter ett år i 1an.
Och på den tiden skulle man kunna läsa innan 2an.

Och är man ett busfrö som inte kommer till skolan så ska man hämtas till skolan.
En släkting var ett busfrö. Så han hamnade hos en lärare i en skola i Värpinge utanför Lund (på den tiden utanför).
En lärare som hade 11 elever i olika klasser.
Och kom dom inte till skolan så åkte läraren och hämtade dom.

Nä nu slut med tråkigheter, beställde Brembo M4 i söndags kväll med expressfrakt ca 20€ från Carpimotor.it. Och nu kom dom till dörren med DHL ! Så nu garaget, montering, och kolla hur bromsslangarna passar annars nya från Speeding, Viared, Borås.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Varför inte singel strike ? På Postkontoret i Niles, Michigan
https://en.wikipedia.org/wiki/Niles,_Michigan
satt när jag jobbade hos Tyler, Niles ett A4 på glasdörren med texten.

Innanför glasdörren var det ett kontorslandskap med ett antal skrivbord, bakom varje skrivbord en posttjänstekvinna på sin stol och framför skrivbordet en stol till mig. Jag köpte frimärken. För korten till Sverige.

Det viktigaste måste som jag ser det vara en fungerande skola. Dvs skolplikten är inte till en viss ålder utan till du är godkänd i alla ämnen. I klassen. Är du inte godkänd är det bara att gå om klassen.
Har jag själv gjort, gått om 1an för jag kunde inte läsa efter ett år i 1an.
Och på den tiden skulle ,man kunna läsa innan 2an.

Och är man ett busfrö som inte kommer till skolan så ska man hämtas till skolan.
En släkting var ett busfrö. Så han hamnade hos en lärare i en skola i Värpinge utanför Lund (på den tiden utanför).
En lärare som hade 11 elever i olika klasser.
Och kom dom inte till skolan så åkte läraren och hämtade dom.
Så var det då. Den världen finns inte längre. Nu mordhotar ungarna och ska knivhugga lärarna och "knulladinmamma", och om inte det räcker då kommer föräldrarna och hotar och slåss lite också.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Det är tack vare hantverkarn du har hojen kvar. Har du pratat med honom? Jag skulle köpt en tårta eller en platta bärs.
Det är för dåligt med civilkurage idag så, det borde uppmärksammas.

Visade sig att vi är grannar några hus ner. Han var inte hemma men lämnade en flasha whiskey till hanns fru. + En flaska till guben tvärs över som upptäkte det hela o vinkade in hantverkarn :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Visade sig att vi är grannar några hus ner. Han var inte hemma men lämnade en flasha whiskey till hanns fru. + En flaska till guben tvärs över som upptäkte det hela o vinkade in hantverkarn :tummenupp

Snyggt jobbat... Hjältar bör uppmärksammas. .
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Visade sig att vi är grannar några hus ner. Han var inte hemma men lämnade en flasha whiskey till hanns fru. + En flaska till guben tvärs över som upptäkte det hela o vinkade in hantverkarn :tummenupp

Bra där. Jag tänkte på det där med Grannsamverkan och det har ni tydligen.
Flarror till alla! :tummenupp
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top