Stödja svensk Mc-handel omöjligt?

Kneedrag

Guest
Ja, det är inte lätt att vara handlare i Sverige idag. Problemet är när alla mc firmor gått i konkurs, var ska man då köpa sin nya hoj? För på att sälja Nya mc kan ingen mc handlare försörja sig, det är alldeles för dåliga marginaler på nya hojar. Lägg sen på Arbetsgivaravgifter, skatt och den förhatliga momsen (som du som konsument "slipper" då den utländske webshopen antagligen låter bli att redovisa då grejorna gått på export).
Summan av kardemumman; Handlare i Sverige idag köper från leverantörer med HÖGRE priser än vad det kostar att köpa samma del för en privatperson på ebay. Hade vi haft schyssta inköpspriser så hade butikerna i Sverige varit fulla med ljuddämpare, batterier, bromsbelägg, kläder, hjälmar etc till bra priser, men när jag beställer en ljuddämpare från vår leverantör i finland till 30% högre INKÖPSPRIS än det kostar att köpa den som privatperson från ebay.de t ex då är det något som är seriöst fel.

Dock, om handlarna går omkull, finns det inga som har fabriksnya hojar att provköra, det finns inga beg hojar med garanti, det finns ingenstans man kan fixa den där extra delen som man behöver en fredag eftermiddag innan bankörningen akut osv, ingenstans att prova ut olika skinnställ innan man beställer dem från USA, osv..
Och det vore väl synd?
;)

Alla handlare kommer inte gå i konkurs, tvärtom kommer de som är kvar suga pengar ur de nya hojåkare som är newbies .Eller de som alldrig kommer skruva på en del utan hjälp av mc-firma. Ett smörgåsbord för handlarna som är kvar. Det kommer alltid att finnas "nya hojåkare" som inte ens vet hur man spänner kedjan.

När jag tog mc-kort och köpte hoj så visste jag ingenting alls om hojar ,kläder ,utrustning, service osv. I stort sett all hjälp mot betalning fick man av mc-firmor. Jag köpte alla delar över disk och accepterade dålig service och dryga säljare.
Nu har man skaffat erfarenhet efter 10 år på hoj och har inte samma behov av svenska handlare. Jag har också vaknat upp och insett vad illa många handlare beter sig mot kunder och kunders hojar/delar.

Har blivit bränd så mina sympatier är borta för många handlare utom ett par få, . Det är ju inte så att handlarna bryr sig om just dig och din hoj utan bara dina stålars.

Jag handlar mycket på nätet och kommer fortsätta med det utan dåligt samvete. De svenska handlare som jag tycker är bra kommer jag fortsätta handla grejer från oxå. De dåliga handlarna kommer inte att konka så sluta måla upp en så svartnatt bild ! Internethandel har pågått länge nu!
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Med tanke på din jämförelse samt att bilverkstan drar ju in mer än den summan och har marginellt högre kvalificerad personal.
:dummer Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst.

Lyfta högre lön om du mekar i din egna verkstad mot att jobba som forskare jo eller :huvet du måste ha jävligt taskigt betalt eller ingen verklighets uppfattning.

Pedro gjorde en bra retoriken som du tydligen inte förstod.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:dummer Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst.

Lyfta högre lön om du mekar i din egna verkstad mot att jobba som forskare jo eller :huvet du måste ha jävligt taskigt betalt eller ingen verklighets uppfattning.

Pedro gjorde en bra retoriken som du tydligen inte förstod.

Ganska lätt att lyfta högre lön eftersom alla verkstäder tar 600-900 kr/h vilket gör 100-150 kkr/månaden. Dra av moms, skatt och lite lokalkostnader så är det ändå betydligt mer kvar än vad en ingenjör får betalt.

Lägg till lite procent på delar samt lämna fasta pris på verkstadsjobb vilket kan höja timlönen ifall man jobbar effektivt.

En svensk färsk ingenjör kanske kan få 30kkr/mån med lite tur en professorslön är väl kanske 60kkr/mån före skatt så vem har dålig verklighetsuppfattning?

Det handlar inte om att jag inte förstod Pedros retorik, det handlar om att jag inte håller med honom i hans retorik. Och det borde väl eg vara ganska uppenbart av mitt svar.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag stödjer Anders på S-racing när jag köper olika slitdelar till hojen som jag inte tjänar så mycket på.
Luftfilter, Vajrar, Packboxar, Bromsvätska.
Däck köper jag av Matte på Racedays för kompispris.

Annars kommer allt från utsidan.


Edit.
:va
 
Last edited:

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ganska lätt att lyfta högre lön eftersom alla verkstäder tar 600-900 kr/h vilket gör 100-150 kkr/månaden. Dra av moms, skatt och lite lokalkostnader så är det ändå betydligt mer kvar än vad en ingenjör får betalt.

Lägg till lite procent på delar samt lämna fasta pris på verkstadsjobb vilket kan höja timlönen ifall man jobbar effektivt.

En svensk färsk ingenjör kanske kan få 30kkr/mån med lite tur en professorslön är väl kanske 60kkr/mån före skatt så vem har dålig verklighetsuppfattning?

Det handlar inte om att jag inte förstod Pedros retorik, det handlar om att jag inte håller med honom i hans retorik. Och det borde väl eg vara ganska uppenbart av mitt svar.

Jodå, det framgick med all tydlighet :)

Det enda jag försöker få fram är att jag tycker att alla är berättigade till en skälig lön för utfört arbete. Alla är så jävla fokuserade på att allt ska vara så billigt. Det var nyheter för mig att bilmekare som fakturerar 900 kr/Tim tjänar betydligt mer än ingenjörer, men enligt din kalkyl verkar det ju tveklöst vara så. Mitt företag fakturerar 675 kr/Tim och mina anställda har betydligt mycket mindre i lön än de flesta ingenjörer. Jag får väl höja till 900 kr och dra av för lite lokalkostnader så löser det sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jodå, det framgick med all tydlighet :)

Det enda jag försöker få fram är att jag tycker att alla är berättigade till en skälig lön för utfört arbete. Alla är så jävla fokuserade på att allt ska vara så billigt. Det var nyheter för mig att bilmekare som fakturerar 900 kr/Tim tjänar betydligt mer än ingenjörer, men enligt din kalkyl verkar det ju tveklöst vara så. Mitt företag fakturerar 675 kr/Tim och mina anställda har betydligt mycket mindre i lön än de flesta ingenjörer. Jag får väl höja till 900 kr och dra av för lite lokalkostnader så löser det sig.

Det där med vad som är en skälig lön har nog hela världen fått en lite sned bild av och det kommer korrigeras i en allt mer globaliserad värld. Lönerna i världen kommer allt mer närma sig varandra eftersom vi konkurrerar mot hela världen. Det finns ingen naturlag som säger att en montör i kina ska ha lägre lön än en montör i sverige. Ej heller att en programerare i Indien ska tjäna mindre än en i sverige. osv hela vägen upp i hierarkin.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att bara se till lönen är ju att göra en liten tankevurpa - hur mycket är kvar efter att staten fått sitt (för vi lär ju ha flödet in för att täcka för allt som skall ut...en del mindre genomtänkt än annat)?

Och vad kostar det att leva här, kontra asien?

Jag gjorde en jämförelse tillsammans med en bekant i England för några år sedan, vi jobbar inom samma område, och hans lön översteg vida min - å andra sidan kostar hans leverne bra mycket mer (speciellt bostaden).

Kontentan var att det var ~sammalika i slutändan ändå.

Jag anar att man kan göra samma jämförelse med en indisk it-knutte och mig, och komma till samma slutsats...

Problemet ligger till viss del i våra sociala avgifter som skall in, och kostar våra företag dyrt, men det är inte hela sanningen - vi har ett grundproblem, vi är för få, för liten marknad - tillsammans med grossisttänk och monopolverksamhet...där man har rätt feta påslag.

(Det riktigt sunkiga är ju våra företag som helt utan skrupler lägger ut all verksamhet i låglöneländer, då rasar hela systemet, senast i det här eländet är ju importen av tradarchaffisar från baltstaterna, som jobbar under slavlöner och skattar hemma...genomtänkt...verkligen.)

Om alla våra aktiebolag kunde nöja sig med en normal avkastning, och inte vinstvarna så fort kurvan pekar under 14%...

Men....betalar gemene man inte 8 lock för en Shoei du kan köpa för 5 i Tyskland (ofta med snabbare leveranser väl hemma än att köpa den av en handlare som ändå inte har den hemma), eller 3500 i England (må vara att skyddsutrusning där inte är belagd med moms, men det spelar mindre roll för mitt bankkonto) - så är det ju bara en tidsfråga hur länge grossisterna kan köra huvudet i sanden.

Visst är det trist att det drabbar våra småhandlare.
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Ganska lätt att lyfta högre lön eftersom alla verkstäder tar 600-900 kr/h vilket gör 100-150 kkr/månaden. Dra av moms, skatt och lite lokalkostnader så är det ändå betydligt mer kvar än vad en ingenjör får betalt.

Lägg till lite procent på delar samt lämna fasta pris på verkstadsjobb vilket kan höja timlönen ifall man jobbar effektivt.

En svensk färsk ingenjör kanske kan få 30kkr/mån med lite tur en professorslön är väl kanske 60kkr/mån före skatt så vem har dålig verklighetsuppfattning?

Det handlar inte om att jag inte förstod Pedros retorik, det handlar om att jag inte håller med honom i hans retorik. Och det borde väl eg vara ganska uppenbart av mitt svar.

Jag är inte ekonom, men jag har räknat nog med produktkalkyl för att INTE hålla med om vad verkstans timpenning ska täcka. Listan på vad som ska finansieras är lååång. Den interna arbetskostnaden är verkligen en liten del av det hela. Skatt och arbetsgivaravgifter är en bra början, men det är SÅ mycket mer än lokalkostnader. Mekanikern ska kanske ha betalt semester? Det kanske finns en administration för att driva företaget? m.m.

Att bara se till lönen är ju att göra en liten tankevurpa - hur mycket är kvar efter att staten fått sitt (för vi lär ju ha flödet in för att täcka för allt som skall ut...en del mindre genomtänkt än annat)?

Och vad kostar det att leva här, kontra asien?

Jag gjorde en jämförelse tillsammans med en bekant i England för några år sedan, vi jobbar inom samma område, och hans lön översteg vida min - å andra sidan kostar hans leverne bra mycket mer (speciellt bostaden).

Kontentan var att det var ~sammalika i slutändan ändå.

Jag anar att man kan göra samma jämförelse med en indisk it-knutte och mig, och komma till samma slutsats...

(bortklippt)

Jag hade det tvivelaktiga nöjet att träffa några av mina indiska kollegor för några år sedan. Snacka om klasskillnad!! :lol Som svensk programmerare räknar jag mig till medelklassen. Det gjorde verkligen inte de indiska programmerarna! Varje uns av de killarna, och en tjej, bara skrek överklass... Det var något som vi svenska konstruktörer bara inte kunde undgå att märka. De må vara billigare för det globala företaget, men i sitt eget land är de ingen billig arbetskraft. :brinnerup Fast löneskillnaderna mellan indisk och svensk programmerare har blivit allt mindre. Så nu läggs programmeringen ut till Kina...

Att köpa grejjor i Kina är tydligen kul. :) Det är visserligen bara hörsägen, så ta det som en ankedot, men en av inköparna ska på fullt allvar blivit tillfrågad av den kinesiske leverantören om varan verkligen skulle vara rostfri, eller om det bara skulle stå rostfri på den... :D :huvet :huvet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Det kanske finns en administration för att driva företaget? ...

Du kanske missade vad jag först jämförde med. Nämligen att jag står i den egna verkstan och jobbar, dvs i egen regi. Kontra att jobba som anställd. Visst, jag behöver ändå lägga tid på administration men det brukar jag fixa på en helg dagarna innan deklarationen ska in så det är hanterbar arbetsbörda.

Men du menar alltså att om jag från verkstan fakturerar 100k i månaden så kommer jag alltså ändå ha mindre pengar kvar till mat än ingenjören med 30k i fast månadslön?
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Timlöne!!!

Det är saftigt, men de flesta företag måste nog plocka ut iaf en tusenlapp minimum för ett kvalificerat arbete.

8 timmars arbetsdag!
5 dagar i veckan
4 veckor på en månad
Timlön 1000:-

8x5x4x1000=160000

jag är nog i fel branch.

Någon kommer att skriva att det inte alltid man kan debatera för fulltid, att det blir lite stillstånd mellan varven, jag tro måste sitta av en heldel tid för att komma ner i en vanlig månadslön.:va
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
8 timmars arbetsdag!
5 dagar i veckan
4 veckor på en månad
Timlön 1000:-

8x5x4x1000=160000

jag är nog i fel branch.

Någon kommer att skriva att det inte alltid man kan debatera för fulltid, att det blir lite stillstånd mellan varven, jag tro måste sitta av en heldel tid för att komma ner i en vanlig månadslön.:va

Det finns några parametrar till i det där, som kostnader i form av lokal, el, verktyg, maskiner, inköp av reservdelar etc.

Men klarar du att fakturera vartenda timme i veckan utan några egna utgifter så ser framtiden onekligen ljus ut för dig.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
8 timmars arbetsdag!
5 dagar i veckan
4 veckor på en månad
Timlön 1000:-

8x5x4x1000=160000

jag är nog i fel branch.

Någon kommer att skriva att det inte alltid man kan debatera för fulltid, att det blir lite stillstånd mellan varven, jag tro måste sitta av en heldel tid för att komma ner i en vanlig månadslön.:va

Ur artikeln som Gixxlito länkar till:

Kostnader:
Löner
Lokaler
Sociala avgifter
Resekostnader
El
Värme
Reparationer
Telefon
Datorkostnader
Bokföring, revision, deklaration.
Marknadsföring
Försäkringar
Leasing
Bilkostnader
Avskrivningar

Man måste även fundera på hur man skall få sina affärer. Kostnad för mf/försäljning är mycket högre än man tror. Som egenföretagare kan man inte heler debitera för den tiden man lägger på sälj.

MASSOR av löntagare som kollar avundsjukt på egna företagare tror att det bara är att debitera 1000/h och sen bli stenrik. Kan inte vara mer fel...... :huvet
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Det ska erkännas att det bästa mekanikerna kan faktiskt dra 160tkr i bara arbete på en månad men detta bara på stora arbetsplatser med 10-12 mek. sedan när man räknar ut snitten mellan alla mek en bra månad typ oktober så är verkstadschefen jätteglad om det landar på 100tkr. normalt sett blir det kring 80 tkr.

En snittlön före skatt ligger idag på ca brutto 23tkr så då kostar det arbetsgivaren 38tkr. Sedan ska kundmottagare, verkmästare verkstads chef ha sina löner. Sedan har anläggningen fasta avgifter hyror inventarier etc. En verkstad går oftast back 4 månader om året låg säsong semester tider jul etc.


Att tro att man kan debitera 160 tim som enskild firma är fantasier. Du måste svara i telefon ordna fram alla delar, när det saknas en pryl måste åka och hämta timmarna bara rinner iväg. Ta emot kunden, lämna ut ta betalt.
Har ett bra exempel en liten verkstad som köper delar av mig. Dom beställde delar för att göra ett jobb frågade hur lång tid det var på jobbet gav pris till kunden på 3,8tim (3tim 48 min). Sedan ringde han när hade fått isär det 12timmar senare och behövde mer delar för det hade gått sönder något. Så Jobbet tog honom effektiv tid 16 timmar lyften låst i 3 dagar. på detta fick han betalt 2660:- + moms. plus att kunden var sur för att det tog längre tid än förväntat.

Detta är inget konstigt utan så här blir det inte alltid men mer än vad man kan tro.

Jag driver ett mindre (anställd chef) företag med 3 mekaniker har varit verkmästare på ett stort med 12 mek. Alla siffror är sådana som jag själv har sett. Jobbar med detta dagligen.
Vi har även en MC firma i koncernen med service och försäljning och det är inte lätt att få ihop det.

Även fast jag kan handla till gross netto så handlar jag utomlands imellan åt.

När en firma beställer hem för få bra pris så tex kläder hjälmar så måste det handlas för typ en mille för kunna få bra priser när man beställer tex ett skinnställ löst kan det vara billigare att ta det från tyskland.

Grossister gör detta för det är enklare att jobba med parti handel dom får då oftast betalt av handlaren innan dom har betalt tillverkaren. Cachflow. Ingen vill ha grejer på lager som kosta ränta och tappar halva värdet på 6månader utrustning med all design har ju blivit färsk vara.

Jag vet men jag skulle tro att det stora firmorna utomlands köper direkt av tillverkaren i stora partier dom har lite större möjlighet att avyttra på sina marknader finns lite fler hojar i UK och Tyskland.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Det där med vad som är en skälig lön har nog hela världen fått en lite sned bild av och det kommer korrigeras i en allt mer globaliserad värld. Lönerna i världen kommer allt mer närma sig varandra eftersom vi konkurrerar mot hela världen. Det finns ingen naturlag som säger att en montör i kina ska ha lägre lön än en montör i sverige. Ej heller att en programerare i Indien ska tjäna mindre än en i sverige. osv hela vägen upp i hierarkin.

Där har du nog alldeles rätt. Vi kommer ju till en punkt då det inte kommer att gå att tillverka en iPhone för en spottstyver någonstans längre. Undrar just vad som brakar först. Marknaden eller miljön? Någon skärpt typ har säkert skrivit en avhandling :)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top