SR500 Caféracer "resurrection"

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Efter att ha rivit ner motorn och rengjort och inspekterat allt utan att hitta några skador gick jag på ramen och oljefiltret som sitter där. Det satt som berget men väl av konstaterade jag att där var en jäkla massa skit! Bara att rengör och försöka få oljetanken ren då. Hur gör jag detta bäst?

Har även varit i kontakt med en lackerare om blästring och lack av ramen och väntar på svar och pris.

Idag tog jag tag i att blästra svingen men vi har världens konstigaste blästerskåp i skolan, det passar ingen och suget är inte vad det borde. Tog och putsade på de blästrade ytorna och funderar faktiskt på att skippa lacken och köra på ren, "borstad" aluminium.

Jävlar va mycket det är som ska fixas...ImageUploadedByTapatalk1439486419.542348.jpgImageUploadedByTapatalk1439486427.943815.jpgImageUploadedByTapatalk1439486438.210425.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
SR500 Caféracer "resurrection"

Drog ner till verkstan här om dagen och satte igång med att förstärka ramen i fall det blir så att jag behöver gå via SFRO. Förstärkningarna är hämtade från hypernervösa jänkare som kör flattrack med TT/XT/SR500:eek:r så jag känner mig säker där. Väntar fortfarande besked från lackerare angående blästring och lack. Tog också och våtslipade svingen upp till och med 1200 i kornighet med våtslippapper. Väntar på semesterlön innan jag kan beställa packningar och lite annat skit innan jag kan börja sätta ihop hojen så att jag kan fixa med kedjesträckning och en massa annat skit.

BTW, är det någon som läser tråden?ImageUploadedByTapatalk1439841240.515135.jpgImageUploadedByTapatalk1439841250.197831.jpgImageUploadedByTapatalk1439841259.113353.jpgImageUploadedByTapatalk1439841268.384856.jpgImageUploadedByTapatalk1439841277.879644.jpgImageUploadedByTapatalk1439841287.648773.jpgImageUploadedByTapatalk1439841296.964169.jpgImageUploadedByTapatalk1439841306.065648.jpg
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Ja jag har prenumeration på länken. Jobba på.
Mvh: Roffe.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jasså? Jag har sett det på flertalet hojar men det säger ju inte att det är bra. Det är ju fasligt tunt stål i gamla japsar menar du att det är risk att rörens hållfasthet riskeras?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Skarpa övergångar i kombo med tjockt svetsgods är en klassiker för kommande sprickor, slipa ner dom där så är det nog lugnt.
Mvh Svettsolågen.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gurun har talat, jag tar det till mig och fixar! Fan va bra det är med all kunskap här
Menar du att jag ska plocka bort förstärkningarna helt eller att jag ska slipa svetsfogarna där de sitter?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Slipa ner till jämna mjuka övergångar bara! Godset ska inte vara mycket tjockare än grundmaterialet heller.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Okej, jag har alltid fått höra att fogarna ska lämnas oslipade just på grund av risken för sprickbildning men detta stämmer alltså inte? Jadu, då får jag övergå till någon form av nanomaterial, japs-rören är tunna som folie typ
Tack än en gång för feedbacken!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
TIG är väldigt bra!
Japsarna körde väldigt varma svetsar med väldigt lite trådmatning på ramarna när det begav sig, bra genombränning med lämpliga mängder svetsgods.
Problem som är vanliga är porositet och pipes har jag märkt.
MIG är en snabb och dålig metod för att bygga lätta tunna ramar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Man ska ju helst inte slipa svetsfogar nej, då har man gjort fel! T.ex byggt på med för mkt svetsgods.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Okej! Jag kan ju tyvärr inte svetsa med vår TIG-svets men tänkte försöka lära mig det senare. Då blir det till att slipa ner fogarna jag lagt och hålla tummarna.
Varför är det bättre att slipa ner tjocka svetsar?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Visste att frågan skulle komma.. :D
Så jag har försökt formulera ett svar!
Jo, om du lägger en jättetjock svets lite ytligt på två tunnare grundmaterial, så flexar inte svetsen på samma sätt som grundmaterialet, har du dessutom skarpa kanter i övergången mellan svetsen och grundmaterialet fungerar det ungefär som perforering på ett pappersark, skillnaden i flexibilitet perforerar det tunna grundmaterialet som till slut brister av utmattning och rivs isär.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
uploadfromtaptalk1440064093809.jpg
Och en liten illustration i oldschool-paint:
T.v den sprickbenägna svetsen och t.h målbilden.
Pilarna pekar på platserna där brottanvisningarna dyker upp.
Fogen till höger är väl inbränd, och den lilla halvcirkeln inuti visar på genombränningen och uppsmältningen av materialet när svetsproceduren gått som den ska!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ojsan hoppsan!
Råkade visst ge mig själv ett bigbore-kit i födelsedagspresent!

http://www.ebay.com/itm/76-81-YAMAH...0BB-/141599865349?hash=item20f8027a05&vxp=mtr

Oklart hur kvaliteten är men för det priset var det värt att beställa och se. Därtill var det så att jag ändå behövde köpa ny packning till toppen vilket kostar typ hälften av vad detta kittet gick på. Hittade en firma i kalmar som borrar upp cylindern åt mig för en 1000-lapp också. :banana
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har installerat cruzinimage kit i min och tjejens hoj, inga kolvar har smält än och båda går asbra, så jag skulle säga att kvalitén är japansk!
Gjutna kolvar iofs men det är ju inga våldsamma effekter heller.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gött att höra! En sak rätt i alla fall. Fick paketet skitfort också! Kom med posten igår, rakt hem till dörren utan tull och moms och klydd!ImageUploadedByTapatalk1441124637.549715.jpgImageUploadedByTapatalk1441124733.015973.jpg
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top