Spyr ut kylarvatten vid 103 grader!

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
När min topplockspackning var trasig bubblade det i expansionskärlet.

Jag bytte bara topplockspackning, plana toppen brukar inte behövas fick jag förklarat för mig.
 
Last edited:

Bjösken

Guest
Glykol borde inte behövas eller tänker jag fel?

Vet någon vilket tryck kylarlocket öppnar vid? Det står instansat på locket.

Tryck och kokpunkt hänger ihop. Vid 0 kg övertryck 100°C, 1 kg = 120°C, 2 kg = 133°C

Jag har för mig CBR900 har 0,7 instansat på kylarlocket men jag kan ha fel, det kanske var 1,1. Hur som helst; Är det till exempel 0,7 instansat blir kokpunkten ca 114C med bara vatten.

Har hört allt från 1,1-1,4 och att då kokpunkten ligger runt 128C men ska kolla vad det står på mitt lock imörga. Låt säga att det är 0,7 med kokpunkt 114C då känns det ännu mer märkligt att den börjar trycka ut kylarvatten till expansionskärlet vid 103C? Jag är långt ifrån expert på såna här trevliga grejer sen att man har varenda bokstavskombination som finns gör inte saken bättre, vill bara ut o åka och sluta slippa slita hår ur skallen.
 

Bjösken

Guest
När min topplockspackning var trasig bubblade det i expansionskärlet.

Jag bytte bara topplockspackning, plana toppen brukar inte behövas fick jag förklarat för mig.

Hade du locket öppet till den då, började det bubbla när den började komma upp i temp?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Hade du locket öppet till den då, började det bubbla när den började komma upp i temp?

Locket på både kylare och expansionskärl var stängt. Jag hade kört några mil, stannade och såg då att det bubblade i expansionkärlet både på tomgång och när jag gasade. Den hade hunnit komma upp i normal arbetstemperatur men det borde bubbla även med kall motor. Kör någon mil och kolla så fort du stannat så inte temperature hinner gå upp till 103C.
 

Bjösken

Guest
Locket på både kylare och expansionskärl var stängt. Jag hade kört några mil, stannade och såg då att det bubblade i expansionkärlet både på tomgång och när jag gasade. Den hade hunnit komma upp i normal arbetstemperatur men det borde bubbla även med kall motor. Kör någon mil och kolla så fort du stannat så inte temperature hinner gå upp till 103C.

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på men ska kolla det så fort som möjligt, ska ner till återförsäljaren imorgon och höra om när jag får min tempgivare till kylaren och eventuellt lämna in den till dem för en felsökning.
 

Bjösken

Guest
Får tacka för alla snabba och bra svar hittills av er alla och ni som har/haft samma problem får mer än gärna höra av er om ni lyckats klura ut vad det var för något tok.
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
min k8 blir bara väldigt varm fort vid rödlysen, köbildning osv. Det tickar nästan en grad upp varje sekund, har googlat lite, verkar vara fler..
 

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
De sade att det var en spricka som ej gick att upptäcka på komptest osv då materialet minskar när motorn kallnat.
 

Bjösken

Guest
De sade att det var en spricka som ej gick att upptäcka på komptest osv då materialet minskar när motorn kallnat.

Uppfattat, måste ha varit galet skönt när du fick en utbytesmotor, jag antar att allt fungerade som det skulle direkt efter? Du vet inte vad det skulle gått lös på för en utbytesmotorn med jobb och allt utan garanti?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Efter hojen har "kokat", vad har du för nivå i kylaren? Alltså inte i expansionskärlet.

Det går att testa kylartrycket med hjälp av en cykelpump som har inbyggd manometer. Anslut på passande slang på kylarkretsen och pumpa till angivet tryck på kylarlocket (1.1 std på GSXR). Släpper det innan du når angivet tryck är det locket, håller det tätt, är det förmodligen en spricka alt. toppackningen.
Har råkat ut för spricka i toppen på min fd. GSXR750 som bara uppenbarade sig när den blev riktigt varm, som den då tryckte ur vattnet.
Läckande toppackning har jag även råkat ut för, även då tryckte den ur sig när den blev varm.

Ingen av gångerna märkte jag att hojen gick sämre.
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Hur pass varm blir den? Går fläkten igång och drar ner tempen?

har inte testat mer än till typ 106 grader, fläkten går igång men det hjälper inte ett dugg, jag antar att den gjort så sen den va ny, men jag har aldrig uppmärksammat det förens nu på "senare" år. Den ligger mellan 75-79 grader normalt när jag kör men somsagt, det tar knappt en minut stillastående på tomgång förens det är uppe i för många grader.
 

Bjösken

Guest
Efter hojen har "kokat", vad har du för nivå i kylaren? Alltså inte i expansionskärlet.

Det går att testa kylartrycket med hjälp av en cykelpump som har inbyggd manometer. Anslut på passande slang på kylarkretsen och pumpa till angivet tryck på kylarlocket (1.1 std på GSXR). Släpper det innan du når angivet tryck är det locket, håller det tätt, är det förmodligen en spricka alt. toppackningen.
Har råkat ut för spricka i toppen på min fd. GSXR750 som bara uppenbarade sig när den blev riktigt varm, som den då tryckte ur vattnet.
Läckande toppackning har jag även råkat ut för, även då tryckte den ur sig när den blev varm.

Ingen av gångerna märkte jag att hojen gick sämre.

Att det försvinner en del vatten kan jag konstatera men exakt hur mycket har jag aldrig mätt upp. Om jag ska utföra ett sådant test ska jag då stänga av hojen direkt när den börjar koka o dumpa vattnet? Ska testa kylartrycket i veckan föra att utesluta locket. Om det nu skulle vara Toppen/Topplockspackningen eller nåt annat som kräver en del arbetstimmar så känns det sådär rent ekonomiskt att lämna in den på verkstan. Men du själv kanske vill tjäna en slant eller vet någon kunnig som behöver lite extra riksdaler? :hihi
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är otroligt svårt att säga vad problemet är utan att vara på plats, men börja med det enklaste - nivån, luftat, lock. Är allt det ok kan du fortsätta med toppackning osv.

Om du inte hade problemet innan du bytte kylarvätska är det osannolikt att packningen helt plötsligt skulle givit upp i samband med bytet.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Uppfattat, måste ha varit galet skönt när du fick en utbytesmotor, jag antar att allt fungerade som det skulle direkt efter? Du vet inte vad det skulle gått lös på för en utbytesmotorn med jobb och allt utan garanti?


Jag har bytt motor flera gånger på min k7a! Bara motorn går på mellan 10 000-17 000 från mc skrotar här i Sverige. Från eBay så är de dyrare samt dyr frakt! Jobbet vet jag inte men jag skulle gissa på 2000-4000 hos en firma
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Glykol borde inte behövas eller tänker jag fel?

Vet någon vilket tryck kylarlocket öppnar vid? Det står instansat på locket.

Tryck och kokpunkt hänger ihop. Vid 0 kg övertryck 100°C, 1 kg = 120°C, 2 kg = 133°C

Jag har för mig CBR900 har 0,7 instansat på kylarlocket men jag kan ha fel, det kanske var 1,1. Hur som helst; Är det till exempel 0,7 instansat blir kokpunkten ca 114C med bara vatten.


Är nog bra att ha glykol även om hojen inte utsätts för minusgrader. Glykolen skyddar mot korrosion och höjer kokpunkten. Man bör även använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som ofta innehåller kalk o salter som fastnar i kylsystemet.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Det är inte bara luft i systemet då?
Jag har haft samma sak på alla mina Suzuki när jag mekat med motorer och bytt kylvatten!

Enda sättet att få ur all luft är att du stället hojen upprätt, öppnar kylarlocket och sen lägger hojen ner på ett däck eller nåt och då kommer det bubbla fasansfullt ur kylaröppningen eftersom det är högsta punkten då.
Räta upp hojen och fyll på vatten och upprepa tills det inte längre kommer luft när du lägger hojen ner.

Skruva tillbaka locket och sen starta och testa.

Lycka till.

/Marcus
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det är inte bara luft i systemet då?
Jag har haft samma sak på alla mina Suzuki när jag mekat med motorer och bytt kylvatten!

Enda sättet att få ur all luft är att du stället hojen upprätt, öppnar kylarlocket och sen lägger hojen ner på ett däck eller nåt och då kommer det bubbla fasansfullt ur kylaröppningen eftersom det är högsta punkten då.
Räta upp hojen och fyll på vatten och upprepa tills det inte längre kommer luft när du lägger hojen ner.

Skruva tillbaka locket och sen starta och testa.

Lycka till.

/Marcus

Om man nu inte har bytt kylarvatten eller grejat med motorn, är det då troligt att det är luft i systemet som orsaker problem? Tex jag körde två dagar med er förra året på Mantorp, det var inte speciellt varmt de två dagarna och jag hade inga problem alls! Två veckor senare så kör jag på knutstorp, det är riktigt varmt och efter halva första dagen så börjar hojen trycka ut vatten. Det känns som om det är toppen som har gett sig för min del! Tur för mig isf för jag har en extra topp hemma :)
 

Bjösken

Guest
Det är inte bara luft i systemet då?
Jag har haft samma sak på alla mina Suzuki när jag mekat med motorer och bytt kylvatten!

Enda sättet att få ur all luft är att du stället hojen upprätt, öppnar kylarlocket och sen lägger hojen ner på ett däck eller nåt och då kommer det bubbla fasansfullt ur kylaröppningen eftersom det är högsta punkten då.
Räta upp hojen och fyll på vatten och upprepa tills det inte längre kommer luft när du lägger hojen ner.

Skruva tillbaka locket och sen starta och testa.

Lycka till.

/Marcus

Mycket möjligt, tänker göra en ordentlig luftning av systemet sedan och då även prova din variant o hoppas på det bästa :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top