Sprutlackera eller pulverlack på fälgar?

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
tänkte ta och lacka om mina fälgar.

Kan man spacka upp små märke(efter däckjärn typ) i fälgarna för att sen lacka?

Ska man ta pulerlack eller sprutlackera?
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Kan man pulver lacka alla sorters färger? Ska ha någon titangrå eller gunmetall
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Pulverlack finns i nästan alla färger.

Dock har många firmor inte så många färger att välja mellan, pga dyrt för dom att köpa in en hel låda med pulver för att sen lackera bara några prylar i den färgen.
 

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja tack..
Står också i valet mellan sprutlackering eller pulverlackering??????

Skillnader mellan, dvs, för & nackdelar????

Har hört att pulverlackering blir tjockare lager färg, samt att det spricker lättare vid ev stenskott mm???

Någon som kan kommentera eller dementera???

Mvh Björn
 

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Pulverlack är helt klart bäst! Håller mycket bättre. Men det är som vissa säger, att många företag inte har så många färger. Men i munka ljungby där jag jobbar har vi ganska många. Även dem som du ville ha. :)

Står också i valet mellan sprutlackering eller pulverlackering??????

Skillnader mellan, dvs, för & nackdelar????

Har hört att pulverlackering blir tjockare lager färg, samt att det spricker lättare vid ev stenskott mm???

Någon som kan kommentera eller dementera???

Mvh Björn

Pulver är helt klart tjockare men det spricker inte. Pulverlacken är ganska mjuk fortfarande när den härdat. :)

det går nog få de flesta färgerna tror ja..

vet me säkerhet att de går att få vit o svart iaf så..blanda o man har grått =)..

Går inte att blanda :fakta :)
 
Last edited:

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
jag pulverlackerade ram och sving matt svart på en aprilia, 600 kr för ramen och 400 för svingen :) företag utanför linköping...
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Kan man lämna in dom till er för ev tennspackling eller nått sånt oxå?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Here we go again...


Intera AB våtlackar alla fälgar, de är förmodligen störst i Sverige på fälgfix.

Man bygger inte en lackbox för en miljon för att välja det NÄST bästa sättet..


Pulvermåla kan man göra på industrimotorer och moppefuckoramar.

Ska det vara snyggt, blank och hållbart på stenskottsutsatta grejer så våtlackar man.

Försök få bort kedjekladd från pulver...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Pulvermåla kan man göra på industrimotorer och moppefuckoramar.

Ska det vara snyggt, blank och hållbart på stenskottsutsatta grejer så våtlackar man.

Försök få bort kedjekladd från pulver...
??? Det där var lite mycket på en gång.
På min pulverlackade ram, oljetank och sidokåpa är det inget problem att få bort ngt kedjesprut, det är blankt som emalj, man lägger ju klarlack på. Däremot skulla jag ju inte välja ngt annat än våtlack på tex en tank. Pulverlack ger ju alltid lite svagt kullrig yta om man ger sig på större ytor.

Ang hållbarhet så är det ju ingen slump att det tar dubbelt så lång tid, och är dubbelt så dyrt att blästra en pulverlackad ram jämför med en våtlackad.

HD pulverlackar tex alla sina ramar ramar sedan 80-talet. (Upplagt för smash här om du vill: HD=industrimotor)
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
??? Det där var lite mycket på en gång.
På min pulverlackade ram, oljetank och sidokåpa är det inget problem att få bort ngt kedjesprut, det är blankt som emalj. Däremot skulla jag ju inte välja ngt annat än våtlack på tex en tank. Pulverlack ger ju alltid lite svag kullrig yta om man ger sig på större ytor.

Ang hållbarhet så är det ju ingen slump att det tar dubbelt så lång tid, och är dubbelt så dyrt att blästra en pulverlackad ram jämför med en våtlackad.

HD pulverlackar tex alla sina ramar ramar sedan 80-talet. (Upplagt för smash här om du vill: HD=industrimotor)


Hehe ja jo det är ju lite mer en åsikt från min sida, än just en 100% korrekt beskrivning av läget, men sån är jag ju bara.

MEN är det också en slump att pulver är billigast?

VARFÖR använder fälgfixare våtfärg?

Jag vet själv inte svaret, och kanske har jag fått dåliga pulverjobb gjorda, och extremt bra våtlack?

Är man inne dessutom på HD byggare så finns det inte många showbyggen som INTE har våtlackad ram, eller hur? Jag vet ju att du läser MCM bla.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
;)
Jo våtlack är ju det enda alternativet om man vill ha riktig gloss i lacken, dessutom finns ju inte alls samma frihetsgrad vad gäller kulörer och andra effekter som hos våtlack.

Men till delar som tex ramar svingar och även fälgbanor tycker jag att pulverlack funkar bra eller bäst, man beställer ju "med klarlack" om man vill ha det blankt. Och då blir det minst lika blankt som våtlack. Men nackdelen med pulverlack är ju att det så gott som alltid blir en svag jaffa-tendens om man tittar i flack vinkel över en större yta. Men på mindre ytor som välver ordentligt, tex ramdelar, svingar, fälgbanor osv så märker man inte detta.

En anna "nackdel" är ju att pulverlack är mycket nötningsbeständigt och därför så gott som alltid måste blästras bort den dagen det ska bort. Så det är ju dumt även av detta skäl att okritiskt lägga pulverlack på tunnplåtskonstruktioner eftersom dessa lätt far illa av blästringen. Dessutom så är ju pulverlack bara aktuellt på ytor som är magnetiska och som tål minst 200 C. Så inget spackel och sånt helst.

Att pulverlack är billigare beror ju på att det är en mer industriell process med färre hantverksinslag, å andra sidan funkar det ju som sagt mest på blästrade metalldelar som är raka i plåten från början.

Tycker jag

/J

Hehe ja jo det är ju lite mer en åsikt från min sida, än just en 100% korrekt beskrivning av läget, men sån är jag ju bara.

MEN är det också en slump att pulver är billigast?

VARFÖR använder fälgfixare våtfärg?

Jag vet själv inte svaret, och kanske har jag fått dåliga pulverjobb gjorda, och extremt bra våtlack?

Är man inne dessutom på HD byggare så finns det inte många showbyggen som INTE har våtlackad ram, eller hur? Jag vet ju att du läser MCM bla.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
;)
Jo våtlack är ju det enda alternativet om man vill ha riktig gloss i lacken, dessutom finns ju inte alls samma frihetsgrad vad gäller kulörer och andra effekter som hos våtlack.

Men till delar som tex ramar svingar och även fälgbanor tycker jag att pulverlack funkar bra eller bäst, man beställer ju "med klarlack" om man vill ha det blankt. Och då blir det minst lika blankt som våtlack. Men nackdelen med pulverlack är ju att det så gott som alltid blir en svag jaffa-tendens om man tittar i flack vinkel över en större yta. Men på mindre ytor som välver ordentligt, tex ramdelar, svingar, fälgbanor osv så märker man inte detta.

En anna "nackdel" är ju att pulverlack är mycket nötningsbeständigt och därför så gott som alltid måste blästras bort den dagen det ska bort. Så det är ju dumt även av detta skäl att okritiskt lägga pulverlack på tunnplåtskonstruktioner eftersom dessa lätt far illa av blästringen. Dessutom så är ju pulverlack bara aktuellt på ytor som är magnetiska och som tål minst 200 C. Så inget spackel och sånt helst.

Att pulverlack är billigare beror ju på att det är en mer industriell procell med färre hantverksinslag, å andra sidan funkar det ju som sagt mest på blästrade delar som är raka i plåten från början.

Tycker jag

/J

Som vanligt korrekt och uttömmande, men jag har faktiskt aldrig hävdat att det är svårt att få bort kedjekladd från KLARLACK eller hur:tungan

Det är ju en jättebra och hållbar yta, aldrig sagt ngt annat.

Men jag tror mig veta att klarlack sällan hamnar på pulverytor, rätta mig gärna om jag har fel. Alla har inte dina höga ambitioner, och utan klarlacken kommer fler negativa sidor fram, som tex att där våtlack får en liten repa, lossnar troligvis en stor flaga pulver. Men det visste du säkert redan.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja, alltså, man bör vara tvärsäker innan man uttalar sig... :rolleyes:


Du menar att jag borde ha ett facit på alla pulverjobb som görs i Sverige?

Lägg ner, det är bara jag som kan negga som Chronic, du får mig aldrig. Hör du det ALDRIG!!

Tänk lite innan du försöker med mig nästa gång, trevlig helg:tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som vanligt korrekt och uttömmande, men jag har faktiskt aldrig hävdat att det är svårt att få bort kedjekladd från KLARLACK eller hur:tungan

Det är ju en jättebra och hållbar yta, aldrig sagt ngt annat.

Men jag tror mig veta att klarlack sällan hamnar på pulverytor, rätta mig gärna om jag har fel. Alla har inte dina höga ambitioner, och utan klarlacken kommer fler negativa sidor fram, som tex att där våtlack får en liten repa, lossnar troligvis en stor flaga pulver. Men det visste du säkert redan.

Men jag förstår inte varför du verkar tro att pulverlack = matt? Det är mycket sällan några av all pulverlackade ramar mfl detaljer som passerar revy i tex programmet OCC (jag vet att de bygger äckliga hojar) är matta. Att beställa matt pulverlack till en hoj borde ju se skitigt ut direkt, det räcker ju med lite oljedroppar. Dessutom så syns repor direkt i en matt yta.

Klarlacken läggs ju på med samma process, den sitter. Jag har provat att tälja i originalpulverlacken på min HD-ram, den lossnade inte i flingor, tvärtom är den lite som isbrytarfärg, man får ingenting gratis i form av fläkning när man ska ta bort den. Hade pulverlack lossnat sprött och inte segt så hade blästergubbarna inte hatat pulverlack som de gör. Men du kanske fått din pulverlack av en klåpare.

Som sagt, våt- resp pulverlack är ju två helt olika produkter med sina för- och nackdelar. Men hade jag tex haft, att som i detta fallet, lacka en trådekrad motardfälg så hade jag satsat på pulver just för styrkan. Ty då kan man bränna grusväg eller sitta och tvätta fälgarna med diskborse utan att gruva sig.

Det enda jag är osäker på i detta fallet är om det finns några negativa aspekter med den värmebehandling som aluminiumlegeringen i fälgen utsätts för när man pulverlackar. Det är ju inte alla pulverlackare som kör upp ugnen ända upp till 200C vad jag förstått, men man måste ju ändå räkna med det.
Viss aluminium som tex dural behöver man ju inte hetta upp så himskans mycket för att materialegenskaperna ska påverkas negativt menar jag. Men det finns säkert ngn annan här som är bättre än jag på just värmebehandlingar av härdade lättmetalllegeringar av den typ som förekommer i trådekrade alufälgar.
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top