Spricka i ramen R6-02:a

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Den skadan kommer med all sannolikhet från ett hårt nedslag efter en "wheelie", materialet har "sträckt"
ut sig.
De gjutna detaljerna i styrhuvudet och nere vid swinginfästningen, som ansluter till den strängpressade profilen har en godstjocklek på c:a 4mm och profilen är 3mm, så det är inga kraftiga balkar som det ser ut när man tittar på dom utifrån.
Risken man löper när man sätter Tigsvetsen i den skadan är att det blir ett stort hål som blir svårt att lägga igen snyggt.
Vill du se hur ett styrhuvud ser ut invändigt, det sitter korta bitar av ramen kvar också, så är det bara att komma över och titta.
Blomstervägen 5 på Granberg.
/KentW
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Den skadan kommer med all sannolikhet från ett hårt nedslag efter en "wheelie", materialet har "sträckt"
ut sig.
De gjutna detaljerna i styrhuvudet och nere vid swinginfästningen, som ansluter till den strängpressade profilen har en godstjocklek på c:a 4mm och profilen är 3mm, så det är inga kraftiga balkar som det ser ut när man tittar på dom utifrån.
Risken man löper när man sätter Tigsvetsen i den skadan är att det blir ett stort hål som blir svårt att lägga igen snyggt.
Vill du se hur ett styrhuvud ser ut invändigt, det sitter korta bitar av ramen kvar också, så är det bara att komma över och titta.
Blomstervägen 5 på Granberg.
/KentW

Mm, är ganska tunt gods där.. Vad som ligger till grund för sprickan vet jag inte, men hojen har levt sitt liv som banhoj. Konstigt ställe att spricka på, men det ser ut som gjuten aluminium samt att formen ändras där, en naturlig liten brottanvisning kanske.. Visste jag att cykeln håller ihop skulle jag inte bry mig nämnvärt, men är ju svårt att veta om den "stannat av" eller tenderar att fortsätta..

Jag ville att någon svarade "har åkt flera år med en sådan spricka" =) =)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
En vän hade också en sån r6a som sprack just där, iofs hade den levt länge som stunthoj med många rena nybörjare.. :crash

De går säkert att köra lääänge innan den går av, men ta ur motorn (blir inte lika bra med den kvar, been there done that :gnissla) och låt någon svetsa de för sinnesfriden :) Tomas svets och mekaniska i Enköping är bra på att laga hojar men är ju en bit bort
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Den skadan kommer med all sannolikhet från ett hårt nedslag efter en "wheelie", materialet har "sträckt"
ut sig.
De gjutna detaljerna i styrhuvudet och nere vid swinginfästningen, som ansluter till den strängpressade profilen har en godstjocklek på c:a 4mm och profilen är 3mm, så det är inga kraftiga balkar som det ser ut när man tittar på dom utifrån.
Risken man löper när man sätter Tigsvetsen i den skadan är att det blir ett stort hål som blir svårt att lägga igen snyggt.
Vill du se hur ett styrhuvud ser ut invändigt, det sitter korta bitar av ramen kvar också, så är det bara att komma över och titta.
Blomstervägen 5 på Granberg.
/KentW
Är det en jätterisk att bränna hål igenom 3mm alu????? kan man svetsa är det bara att åka, lite lättare med fotpedal, hög ström i början för att få upp smältan, sen lite lägre bara.
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
En vän hade också en sån r6a som sprack just där, iofs hade den levt länge som stunthoj med många rena nybörjare.. :crash

De går säkert att köra lääänge innan den går av, men ta ur motorn (blir inte lika bra med den kvar, been there done that :gnissla) och låt någon svetsa de för sinnesfriden :) Tomas svets och mekaniska i Enköping är bra på att laga hojar men är ju en bit bort

Jo, får nog göra så.. För sinnesfriden! =)
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Om det var min hoj så hade jag plockat ur motorn/rensat ramen och sen slipat ur sprickan. Senare värmt ordentligt med gasol och svetsat med tiggen, man kan ju prova på plats också men om det är mycket material och om man inte får upp värme runtomkring så kan det spricka sen när det svalnar.
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Foppa.F"
Det finns duktiga svetsare på närmare håll ..........en håller till i Lottefors och är gammal crossåkare.
Du vet kanske vem han är.....
/KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Dubblett!
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top