Sporttouringhoj?

Konrad Haifa

Guest
Har du kollat in Bike Begagnatguiden? Det är ju en bra bibel när du letar hoj.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu blev det ju lite drag i tråden :banana ! Jag la den nog i fel forum från början! Tack för alla tips och länkar!

Jag vet inte riktigt varför men jag har helt snöat in på ZZR 1200. Men, men jag har ingen brådska att hitta rätt hoj. Så fortsätt gärna tipsa eller skriva för/emot på de hojar som det tipsats om.

Det finns ju modellspecifika trådar om i stort sett varenda mc-modell här på sporthoj, men inte just ZZR 1200. Blev denna ingen hit här i Sverige? Jag har svårt att hitta info om den på nätet också, tester och sånt. SMC hade dock ett ganska bra reportage om den.

Triumph ST ?

Tex

http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_sprint_st_34141433.htm?ca=11&w=1
 
Last edited:

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Far hade en ZZR1200 ett tag. Härlig maskin. Tillräckligt med vrid för att man knappt ska behöva växla med den (har själv bara 650 och 750, så det är klart det är skillnad). Något mer upprätt körställning hade varit bekvämare i stadstrafik, men i 100+ fungerar det utmärkt. Tyckte man satt bra bakpå också de gånger jag åkte med innan jag själv hade kortet.

Lite lustigt att du säger att du hade Intruder, för far hade också en Intruder 1500 ett tag innan ZZR:en som jag också provade. Det var som natt och dag mellan de två hojarna. ZZR:en kändes mycket smidigare och lättare att få den att göra vad man vill i jämförelse.

Men hans fru var lite knusslig och berättade för honom att han ville ha en hoj som var mer touring...

Är du helt säker på att det helt enkelt inte är pappsen som har reggat sig i smyg...? :D

TS: Har tyvärr ingen erfarenhet av dom andra hojarna, men käkade några mycket angenäma mil på en ZZR 1200 (-02'a, tror jag...) i somras. (När min nio år äldre ZZR 1100 lite senare på säsongen blev utsläppt från verkstaden kunde jag till min glädje konstatera att den inte kändes fullt så jämförelsevis stenålders som jag fruktade...:yoparty)

Hittade ett test från 2002 här:
http://www.motorcycle.com/shoot-outs/honda-cbr1100xx-vs-kawasaki-zzr1200-15400.html

Men instämmer med andra: Har du inte allt för bråttom, försök testa hos handlare. Kul med ny hoj! Lycka till! :tummenupp
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Har du kollat in Bike Begagnatguiden? Det är ju en bra bibel när du letar hoj.

Ska kolla efter den!


Mmmm, också en j*vligt schysst hoj!


Mkt. intressant! Är servicear prismässigt jämförbara med japshojar? Har ingen aning jag, men BMW bilar anses ju som dyra att serva/laga på verkstad.

Är du helt säker på att det helt enkelt inte är pappsen som har reggat sig i smyg...? :D

TS: Har tyvärr ingen erfarenhet av dom andra hojarna, men käkade några mycket angenäma mil på en ZZR 1200 (-02'a, tror jag...) i somras. (När min nio år äldre ZZR 1100 lite senare på säsongen blev utsläppt från verkstaden kunde jag till min glädje konstatera att den inte kändes fullt så jämförelsevis stenålders som jag fruktade...:yoparty)

Hittade ett test från 2002 här:
http://www.motorcycle.com/shoot-outs/honda-cbr1100xx-vs-kawasaki-zzr1200-15400.html

Men instämmer med andra: Har du inte allt för bråttom, försök testa hos handlare. Kul med ny hoj! Lycka till! :tummenupp

Tack för länken! Läser nu :tummenupp!
 
Last edited:

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Cbf1000

En honda cbf 1000??
Jag kör en -07.
Sport- njaa
Tourer-njaa
Sporttourer -JA
Tycker hojen passar mej perfekt. ´Kanon istan, jätte trevlig på motorväg och jätte kul på det små krokiga.
Den har ABS vilket uppskatts och betalar 3400 helår/helfösäkring(40+)

:banana:banana:banana
 
Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Håller fortfarande på och letar :dummer...Blackbird, ZZR1200, Sprint ST och FJR1300 finns fortfarande med som kandidater men funderar nu om inte det skulle va skojigare med en lättare v-twin? Sv1000s eller kanske en VTR1000f? Dessa är i samma prisklass försäkringsmässigt som Blackbirden på bilsport & mc.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Håller fortfarande på och letar :dummer...Blackbird, ZZR1200, Sprint ST och FJR1300 finns fortfarande med som kandidater men funderar nu om inte det skulle va skojigare med en lättare v-twin? Sv1000s eller kanske en VTR1000f? Dessa är i samma prisklass försäkringsmässigt som Blackbirden på bilsport & mc.

SV:en kan vara mycket billagare i försäkring, jag skulle betala 15k hel/hel på bilsport o mc, jag har nu suzuki märkesförsäkring och betalar 7k hel/hel, honda har if som märkesförsäkring så det kan vara billigare det med.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Jag skulle definitivt titta på en Suzuki RF 900. Slutade dock tillverkas -98 och dom flesta har ett antal mil på mätaren men det är en otroligt trevlig hoj. Funkar att toura med och vill man vrida på rullen har den bra drag. Tycker själv den ser djäkligt snygg ut om man bortser från ankstjärten.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag hade ungefär samma funderingar som dig. jag har provat Blackbird, Triumph Sprint, SV 1000 och ZZR 1200, ZX12R samt VFR 800. Det slutade med att jag köpte en VFR 800. Den kändes överlägset modernare och smidigare än de övriga. Den är visserligen inte den snabbaste av dom, men absolut den smidigate. Jag har haft den ett år nu och jag ångrar mig inte
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Har du inte köpt än? :va
Tycker du ska köpa en Blackbird. Det en mycket trevlig, snabb, bekväm, hyfsat sportig m m.
Jag har haft en -98 (förknasare) med 2 slipon med lagom muller.
Åkt Alpresa 2 ggr m m (med bl a 2 st 52 l Giviväskor), stora banon o go-kartbanor, streetrace, lugna turer, snabba turer, grus, gräs. Den kanske inte är bäst på nåt men den är väldigt bra på det mesta. kombibromsarna gör det lite svårare att burna, men det är lite fördel i övrigt vid bromsning. Fotpinnarna tar i tidigt men det finns 4 cm att skrapa på.
Jo det är kardan också-suveränt och underhållsfritt.
Det bästa är nog vridet från ca 3000 rpm och accet från ca 180 km/h.
Köp gärna en insprutare med PC och slipon eller helsystem. Välj inte Ackrapovic slipon-för högt!

ZZR 1200 har jag provat o den var Ok men var väl tyngre, lite mer touringkörställning och inte bättre, trots att den var nyare än Blackbirden när den kom.

Triumph vetg jag för lite om.
FJR 1300 är mkt mer touring än ZZR 1200 o BB, men ännu tyngre, men ganska OK ändå om man vill ha det.
Provade VFR1200 och sen FJR1300 och då var FJR trött och som stenåldern.

SV1000S är ganska trevlig, men tyckte den var lite tam orginal. VTRn ska vara mkt trevlig o grymt lågregister o ljud.
Nackdelen med dessa är att de troligen är sämre för passagerare och svårare att få på sidoväskor (mjuka som hårda).
Båda drar mer soppa, i alla fall VTR så det är inga touringmaskiner.

Hade du lite mer pengar skulle jag direkt rekommendera BMW K1200S. Ännu bättre än BB på det mesta. Lite bättre (något mindre sportig) körställning och stabilitet samt vrid. Däremot lite sämre toppfart och acc i övre hastighetsskalan.
Försäkringsmässigt är både BB (Honda märkes) och K1200S (BMWs via IF) mkt bra.
:hojbusa
 
Last edited:

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Är det fortfarande samma budget 50-60k så har jag sett BMW K1200S (2005) för runt 60k i höstas .
Har haft min 1 säsong & är mkt nöjd med touring egenskaperna & det går att åka fort oxå .
Aktiv fjädring & handtagsvärmare är kanon .

 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
SV:en kan vara mycket billagare i försäkring, jag skulle betala 15k hel/hel på bilsport o mc, jag har nu suzuki märkesförsäkring och betalar 7k hel/hel, honda har if som märkesförsäkring så det kan vara billigare det med.
Har mailat dem nu för premie på sv 1000.

Då verkar bilsport och mc bli billigare för mig.

Jag skulle definitivt titta på en Suzuki RF 900. Slutade dock tillverkas -98 och dom flesta har ett antal mil på mätaren men det är en otroligt trevlig hoj. Funkar att toura med och vill man vrida på rullen har den bra drag. Tycker själv den ser djäkligt snygg ut om man bortser från ankstjärten.
Vill ha lite nyare. Ganska dåligt utbud på dem också, just nu iaf.

Jag hade ungefär samma funderingar som dig. jag har provat Blackbird, Triumph Sprint, SV 1000 och ZZR 1200, ZX12R samt VFR 800. Det slutade med att jag köpte en VFR 800. Den kändes överlägset modernare och smidigare än de övriga. Den är visserligen inte den snabbaste av dom, men absolut den smidigate. Jag har haft den ett år nu och jag ångrar mig inte
Ja, det är mkt att ta hänsyn till. Försäkring, service, prestanda, packmöjligheter, pris, årsmodeller osv. ZX12R verkar de flesta försäkringsbolag räkna som ren sport.

Har du inte köpt än? :va
Tycker du ska köpa en Blackbird. Det en mycket trevlig, snabb, bekväm, hyfsat sportig m m.
Jag har haft en -98 (förknasare) med 2 slipon med lagom muller.
Åkt Alpresa 2 ggr m m (med bl a 2 st 52 l Giviväskor), stora banon o go-kartbanor, streetrace, lugna turer, snabba turer, grus, gräs. Den kanske inte är bäst på nåt men den är väldigt bra på det mesta. kombibromsarna gör det lite svårare att burna, men det är lite fördel i övrigt vid bromsning. Fotpinnarna tar i tidigt men det finns 4 cm att skrapa på.
Jo det är kardan också-suveränt och underhållsfritt.
Det bästa är nog vridet från ca 3000 rpm och accet från ca 180 km/h.
Köp gärna en insprutare med PC och slipon eller helsystem. Välj inte Ackrapovic slipon-för högt!

ZZR 1200 har jag provat o den var Ok men var väl tyngre, lite mer touringkörställning och inte bättre, trots att den var nyare än Blackbirden när den kom.

Triumph vetg jag för lite om.
FJR 1300 är mkt mer touring än ZZR 1200 o BB, men ännu tyngre, men ganska OK ändå om man vill ha det.
Provade VFR1200 och sen FJR1300 och då var FJR trött och som stenåldern.

SV1000S är ganska trevlig, men tyckte den var lite tam orginal. VTRn ska vara mkt trevlig o grymt lågregister o ljud.
Nackdelen med dessa är att de troligen är sämre för passagerare och svårare att få på sidoväskor (mjuka som hårda).
Båda drar mer soppa, i alla fall VTR så det är inga touringmaskiner.

Hade du lite mer pengar skulle jag direkt rekommendera BMW K1200S. Ännu bättre än BB på det mesta. Lite bättre (något mindre sportig) körställning och stabilitet samt vrid. Däremot lite sämre toppfart och acc i övre hastighetsskalan.
Försäkringsmässigt är både BB (Honda märkes) och K1200S (BMWs via IF) mkt bra.
:hojbusa
Jag letar fortfarande:tummenupp. Hade tänkt göra KLIPPET denna gång :hihi.
Hade inte tänkt på det där med packväskor på v-twinnarna! Kollade genom blocket och det var ingen som hade några väskor vad jag hittade. Funkar det inte med packväskor på dem så försvinner de ur mitt urval. Och som du säger, FJR:en är kanske för mkt. touring ändå. Fast jämfört med Intrudern är ju den en supersport :rolleyes:.


Jaja, tack för all input och fyll gärna på i tråden!
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Är det fortfarande samma budget 50-60k så har jag sett BMW K1200S (2005) för runt 60k i höstas .
Har haft min 1 säsong & är mkt nöjd med touring egenskaperna & det går att åka fort oxå .
Aktiv fjädring & handtagsvärmare är kanon .


Kan lätt tänka mig en sån om jag hittar en i rätt prisklass :tungan
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag tycker sportouring är ett flytande begrepp. Om tyngdvikten för TS ligger på "touring": lite längre etapper med ev passagerare och packning så är ju en kåphoj med lite mer kubik att föredra. Honda Blackbird är en klassiker och blir mitt val alt Hayabusa som dock alltid haft en sportigare appeal, den är lite råare i mitt tycke. VFR 800 kan också vara ett alternativ, hojarnas multiverktyg nr 1...tror fan den använts till trial tom, en hoj som är enormt allsidig -och ungefär lika kul som en Passat. ZZR 1200 faller på mina fördomar om Kawasaki och FJR 1300 är för mkt touring. Traja Sprint ST har jag aldrig kört men den bör du testa också.

SV1000 och VTR 1000 är väldigt trevliga hojar men def mer sport än touring. SV1000 är modernare och med mos i motorn.

VTRs bränsleförbrukning har det skrivits mkt skit om. Ok den drar något mer än motsvarande radfyra om man vrider på rullen men mkt handlar om att de första modellerna (1997) hade en löjligt liten tank vilket gjorde stoppen täta. Senare modeller har större tank. Den vilsamma körställningen, Hondakvaliteten och mysmullret från vtwinnen har hängt med.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Kan starkt rekommendera en blackbird.
Har en -98 och dem är hur goa som helst att köra. Har kört både själv, själv med packning (mycket), med passagerare utan packning samt med passagerare och packning.
Funkar kanon vilket som tycker jag, körde även några varv på Falkenbergs motorbana första säsongen jag hade den och funkade bra det med, hade dock bara haft kortet i 4 veckor men vaddå då :tummenupp

Ända som jag kan klaga på med blackbirden är väl möjligtvis att dem inte fortsatte att tillverka dem, hehe :tungan
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Hittar du inte någon K1200S då skulle jag kolla efter en Hayabusa eller Blackbird
Hayabusa går bort, busaåkare får ursäkta, men jag tycker den är ful. Men de andra två ska det spanas efter!

Jag tycker sportouring är ett flytande begrepp. Om tyngdvikten för TS ligger på "touring": lite längre etapper med ev passagerare och packning så är ju en kåphoj med lite mer kubik att föredra. Honda Blackbird är en klassiker och blir mitt val alt Hayabusa som dock alltid haft en sportigare appeal, den är lite råare i mitt tycke. VFR 800 kan också vara ett alternativ, hojarnas multiverktyg nr 1...tror fan den använts till trial tom, en hoj som är enormt allsidig -och ungefär lika kul som en Passat. ZZR 1200 faller på mina fördomar om Kawasaki och FJR 1300 är för mkt touring. Traja Sprint ST har jag aldrig kört men den bör du testa också.

SV1000 och VTR 1000 är väldigt trevliga hojar men def mer sport än touring. SV1000 är modernare och med mos i motorn.

VTRs bränsleförbrukning har det skrivits mkt skit om. Ok den drar något mer än motsvarande radfyra om man vrider på rullen men mkt handlar om att de första modellerna (1997) hade en löjligt liten tank vilket gjorde stoppen täta. Senare modeller har större tank. Den vilsamma körställningen, Hondakvaliteten och mysmullret från vtwinnen har hängt med.
Det kommer bli en del touring med passagerare och packning. Men till största delen blir det kanske 10-milaturer. Även att ta hojen ner på stan och snurra lite också. Vill nog ha lite mer pulver än vad VFR800 kan ge?!
Kan starkt rekommendera en blackbird.
Har en -98 och dem är hur goa som helst att köra. Har kört både själv, själv med packning (mycket), med passagerare utan packning samt med passagerare och packning.
Funkar kanon vilket som tycker jag, körde även några varv på Falkenbergs motorbana första säsongen jag hade den och funkade bra det med, hade dock bara haft kortet i 4 veckor men vaddå då :tummenupp

Ända som jag kan klaga på med blackbirden är väl möjligtvis att dem inte fortsatte att tillverka dem, hehe :tungan
Prestandan och packningskapacitet finns säkert så det räcker och blir över med BB! Men vill man wheela och leka så är den kanske väl tung? Antar att en SV1000 skulle passa bättre för det ändamålet...Kan kanske sprinten vara en kompromiss mellan BB och SV:N? Synd att ingen handlare har samtliga hojar så man kunde provköra dem alla som man intresserar sig för :rolleyes:
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top