Sportsmart - hållbarhet bandagar?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Ska ner och köra bana i solen i vår och undrar hur många bandagar dunlop sportsmart fram o bakdäck kan tänkas klara av i halvsnabbt tempo.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men om du nu skall åka enbart bana under några dagar är det väl bättre att satsa på ett riktigt bandäck från början? Har du inte värmare kan du säkert få hyra/låna ett par, alla skall ju inte iväg samma vecka....

Ett endurance rejsdäck håller längre och greppar bättre än ett gatdäck med bandagsegenskaper om du bara skall köra bana med det förutsatt att du kan åka med värmare.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sportsmart är ett riktigt bra gat/bandäck, och nu finns väl generation 2 ute på marknaden?

Generation 1 var rätt snällt när det gällde lufttrycket, vill minnas att mitt höll ett par dagar på bana, den tredje dagen blev det lite för dåligt för att vändas, hade jag varit smart hade jag vänt det efter dag 2 och möjligen fått ut två hela dagar till. Bridgestone S20 satt på gatfälgarna ifjol, min bedömning är att det slits lite fortare än Sportsmart. Tempot är varierat då jag körde med dom som instruktör, men tämligen högt i alla fall.

Vill minnas kalltryck bak ca 2 kg, fram 2.3 som en bra utgångspunkt.

Kör Du bland de snabbare i snabb grupp kan Du behöva ett extra bakdäck med Dig för att vara på säker sida, annars kan Du klara Dig på en vändning. Lycka till!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
för mig höll det ca 7 bandagar samt ca 700mil gatkörning innan det kändes halt å släppte på högersidan. bandagarna innbär då allt från 2dagars gelleråsen där man fick köra 1timmes pass till mantorp med danskarna där man körde ca 15min/pass.


sportmax sportsmart is the shit tycker jag iaf.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Omöjligt att garantera att det håller x antal dagar. Beror ju helt på hur du kör, och även vilken hoj du har.

Jag lyckades slakta ett sportsmart på 3 dagar på Gotland när jag hade 1000cc (och då hojar jag ens inte fort), sen jag uppgraderade till 600 känns det som man kan köra en evighet på dom.

Men, som någon redan skrivit.. om du ska iväg just för att köra bana, och inte behöver köra gata på däcket, skaffa ett riktigt "bandäck" istället.. Nu kommer säkert någon skriva att greppet i sportsmart räcker och att person X kört YY:nn på bana Z med det.. Och det stämmer säkert..

Men bandäcken brukar ha lite annan profil, blir inte såphala när dom blir lite för varma.. så om du har råd, varför köra på nåt sämre än du måste?


edit: Ska väl tillägga att jag absolut INTE är missnöjd med sportsmart, det är sjukt bra och håller länge för de pengarna. Kör alltid på det på gata eller kurser.
Men på vanliga bandagar har jag kört D211 och sen CompK
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
för mig höll det ca 7 bandagar samt ca 700mil gatkörning innan det kändes halt å släppte på högersidan. bandagarna innbär då allt från 2dagars gelleråsen där man fick köra 1timmes pass till mantorp med danskarna där man köra ca 15min/pass.


sportmax sportsmart is the shit tycker jag iaf.

Hur får du ett däck att ens hålla 700mil gatåka inte inräknat 7 bandagar.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Mina sportsmart höll i 7 bandagar och det fanns mer i mitten kvar att köra på, sidorna var pågränsen tilll att vara slut. Jag kan rekommendera dem till bana, inga problem att köra relativt fort. De släppt mjukt och fint när det väl hände. Ska du bara köra bana och vill ha ett värre alternativ så hade jag rekommenderat compk/superbike pro
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Att ts överväger Sportsmart, får mig att tro att det skulle fungera alldeles utmärkt!
Det är ett riktigt bra däck:tummenupp
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
ja du. mitt däck e som Achtung säger mer sletet på sidorna än ovansidan. men jag kör ju en svag 675a så den e la snäll mot däcken. men iaf gillade dem så skarpt att min andra hoj fick skos med sportsmart oxå.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag kör också "halvsnabbt" och med 999cc får jag normalt sett ut 4-5 bandagar plus 600 mil landsväg ur ett SportSmart bakdäck innan det är väldigt trist att åka på.

Jag brukar då köra kalltryck 2,1/1,9 till att börja med på bana, och det brukar rulla på fiskbullar i hummersås. Har varit ner på 2,1/1,7 med gott resultat nån gång, bra grepp men högre slitage då såklart.

Föredrar dock rena bandäck egentligen, men det är ju inte alltid man orkar byta med bara en uppsättning fälgar...
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Sportsmart är det bra livslängd på, och fungerar även bra på bana i högre tempo.
Dock föredrar jag Metzeler Racetec Interact K3. Likvärdig livslängd och pris, men bättre feedback från däcken, mer lättsvängt och precist.
Ett riktigt bra däck för både gata och bana.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Jag gillade dem skarpt men så överhettade jag dem en dag på Gälleråsen. (Beror nog på fel lufttryck då lufttemperaturen gick upp och tempot ökade). De såg ut som skit men det hände inget dramatiskt.
Höll ganska bra och var toknöjd. Sen bytte jag till S20 och de upplevde jag som minst lika bra.
Men jag hade valt CompK om jag inte skulle köra annat än bana.
Dock kör man lugnt eller medeltempo med SMC så håller nog vilket däck som helst.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Sportsmart är det bra livslängd på, och fungerar även bra på bana i högre tempo.
Dock föredrar jag Metzeler Racetec Interact K3. Likvärdig livslängd och pris, men bättre feedback från däcken, mer lättsvängt och precist.
Ett riktigt bra däck för både gata och bana.

Jag kör slut på ett bakdäck Metzeler Racetec K3 på ca 250 mil gata, medans Sportsmart har kämpat på i ca 750 mil innan det har gett upp. Alla kör vi olika som sagt ;)
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Passar på att skjuta in en fråga. Noterar med intresse kommentarerna. ser att Ni har olika hojar som givetvis bara det ger olika livslängd. Blev själv med en CBR600RR för en månad sedan. Det sitter ett nytt Michelin Pilot Road 3 bak och ett halvbra Pilot Road 2 fram. Någon som har erfarenhet av det? Tänker åka lite bandagar men även kunna ta några svängar på gata.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top