sportluftfilter och förgasarhoj?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Verkar inte vara speciellt många som är inne o kikar på underkategorierna där jag använde en gammal tråd o ställde min fråga i.
Så jag får ställa den här så fler läser min fråga

Har en som ni ser på min profil zx7r och när jag idag ringde o skulle beställa högluftsfilter (sportfilter) så berättade han att det inte var speciellt lönt eftersom min hoj hade förgasare.
Gick gjorde det ju, men isåfall blev jag tvungen att lämna in o ställa om förgasaren för o få de o stämma med luftfiltret.

Vill bara höra efter här med er för det borde vara fler än jag som tänkt byta luftfilter på en förgasarhoj?
Ger det ingen effekt alls?
Och vad på ett ungefär kostar det mig om jag skulle lämna in den för o ställa in förgasaren?

MVH
Michael
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Att bara byta luftfilter på måfå ger ingen extra effekt utan inställningar..
Såvidare inte det gamla var dåligt eller smutsigt då ;)

Bänkning är väl det som gäller om du verkligen vill få ut något av det.
Dynojet eller liknande är väl trevligt att göra i samband med detta.
Nu gissar jag vilt men 5000SEK?

Varför det skulle vara så speciellt med just förgasare vet jag inte riktigt vad han menade dock...
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vacumförgasare mår inte speciellt bra utav förändrade luftintagsförhållanden

Offtast mycket mer jobb än det lilla det eventuellt kan ge

Behåll orginalfiltret
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jasså är dem så känsliga? Låter otroligt att ett filter kan göra så mycket. Då borde lite smuts i originalfiltrer vara förödande...

Vacumförgasare mår inte speciellt bra utav förändrade luftintagsförhållanden

Offtast mycket mer jobb än det lilla det eventuellt kan ge

Behåll orginalfiltret
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jasså är dem så känsliga? Låter otroligt att ett filter kan göra så mycket. Då borde lite smuts i originalfiltrer vara förödande...

Luftboxen har en avstämd volym som fuggarna delar på.
Med "lösa" filter får man inte den volymen och inte det delade undertrycket mellan fuggarna (om jag greppat rätt).
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då borde lite smuts i originalfiltrer vara förödande...

Inte det som är problemet. Problemet är att sportluftfiltret flödar så mycket mer än originalfiltret. Detta kan innebära en rad problem, främst kanske med bränsleblandningen, men även throttelfunktion (och annat) på vakuumfuggar om du monterar bort eventuell luftbox.
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Jasså är dem så känsliga? Låter otroligt att ett filter kan göra så mycket. Då borde lite smuts i originalfiltrer vara förödande...

Jag har också frågat på många forum men alla säger samma sak..
Låt bli att byta för att hojen är inte är kallibrerad för (direct flow)
och den kommer inte att gå bättre.
På min min hoj avböjs det helt... fast det ser coolt ut det tycker jag med.....
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
De må ju så vara men jag tror trådskaparen syftar på ett så kallat highflowfilter. Samma storlek som original men med lite bättre flöde.

Trådskaparen kanske kan specifiera mer för all del.

Jag kan säga att jag har väldigt lite erfarenhet i ämnet förövrigt. HAde dock high flow filter på min gamla srad med vacuumfuggar och helsystem och lite annat jox och fick ut en rätt fin effektkurva och den gick bra...

Luftboxen har en avstämd volym som fuggarna delar på.
Med "lösa" filter får man inte den volymen och inte det delade undertrycket mellan fuggarna (om jag greppat rätt).

Men skulle TS montera bort luftbox?

Inte det som är problemet. Problemet är att sportluftfiltret flödar så mycket mer än originalfiltret. Detta kan innebära en rad problem, främst kanske med bränsleblandningen, men även throttelfunktion (och annat) på vakuumfuggar om du monterar bort eventuell luftbox.
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Men skulle TS montera bort luftbox?

Jag fick den uppfattningen med ordvalet sportluftfilter.
Men om det är ett högföldesfilter, luftbox stannar och han slänger på ett slipon med bra flöde så är det bara en bänkning från en förbättring.
Inte något som skiljer från en inspruthoj förutom själva inställningsförfarandet.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Aha i see. Då får vi se om trådskaparen kan klargöra detta då. Men då förstår jag vad "ni" pratar om. Och då håller jag med i så fall ;)
Fast om man byter till flatsiders samtidigt och... *host*

För mig lät det som att det endast var ett "prestandafilter" att byta mot originalet i luftboxen.



Jag fick den uppfattningen med ordvalet sportluftfilter.
Men om det är ett högföldesfilter, luftbox stannar och han slänger på ett slipon med bra flöde så är det bara en bänkning från en förbättring.
Inte något som skiljer från en inspruthoj förutom själva inställningsförfarandet.

Aha i see. Då får vi se om trådskaparen kan klargöra detta då. Men då förstår jag vad "ni" pratar om. Och då håller jag med i så fall ;)
Fast om man byter till flatsiders samtidigt och... *host*

För mig lät det som att det endast var ett "prestandafilter" att byta mot originalet i luftboxen.

Lite bonus från ett annat forum...

ursäkta?? jag har filter för ett par tusen spänn, racefilter, jag fick nästintill femton häst, du är ju verkligen ute o cylkar, då jag från början har 300 häst i min maskin org, sen att den skall trimmas i samma veva gör ju bara saken bättre, sen till daniel T! du borde gå om skolan, ett tips: gå fordonsprogrammet.

för att du vet uppenbarligen inget om SLF.
vet du vart kolvuppstötarfjädern sitter på en bil??
 
Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Ah jag har nog blandat ihop de lite. Hade för mig faktiskt att highflowfilter och sportfilter va samma sak.
Men men. Det är alltså ett pipercross filter som jag ville beställa och det är väll då ett highflowfilter.
Också fick jag då de svaret som jag beskrev och som ni också säger...

Men här va någon som skrev att bänkningen skulle kosta ca 5000kr? Är det så så är det knappast inte så viktigt längre
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ok du skall alltså behålla luftburken och byta filtret i som jag trodde från början? Då är det ett högflödesfilter för att inte skapa förvirring.

koniskt sportluftfilter bukar jag kalla öppet filter för att poängtera att dem inte har burk runt sig.

Bänkning är mycket billigare men skall dem bestycka fuggarna så dem är optimerade mot filtret mm så får du nog tänka runt 5000:-.

Personligen älskar jag egna lösningar och icke originalprylar så du kan ju slänga dit filtret och hoppas på det bästa. Gick bågen aningens för fett innan så har du tjänat ett par hästar. Du kan ju mäta bågen med bredbandslambda och eller bänk för att se att du ligger hyggligt rätt för att få bekräftelse att den både går bättre och "mår bra".

Att göra detta test kan kosta 500-1500:- beroende på bänk, låg/högsäsong om de har en drive osv.

Och sedan efter det fundera om du vill bestycka om fuggarna.

De finns färdiga kit att köpa ala dynojet som skall vara optimerade för din hoj med luftfilter och slipon. Men jag hävdar att det fortfarande stor risk att du kommer hamna rätt off och är lite att kasta tärning.
Kan lika gärna bli att bågen går sämre...

Ah jag har nog blandat ihop de lite. Hade för mig faktiskt att highflowfilter och sportfilter va samma sak.
Men men. Det är alltså ett pipercross filter som jag ville beställa och det är väll då ett highflowfilter.
Också fick jag då de svaret som jag beskrev och som ni också säger...

Men här va någon som skrev att bänkningen skulle kosta ca 5000kr? Är det så så är det knappast inte så viktigt längre

Jag vill tro att du är en av de mer erfarna i detta ämnet i denna tråd men blev lite förbryllad över ditt svar.
Om du läser trådskaparens nya svar är du fortfarande inne på samma linje?


Vacumförgasare mår inte speciellt bra utav förändrade luftintagsförhållanden

Offtast mycket mer jobb än det lilla det eventuellt kan ge

Behåll orginalfiltret
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ok du skall alltså behålla luftburken och byta filtret i som jag trodde från början? Då är det ett högflödesfilter för att inte skapa förvirring.

koniskt sportluftfilter bukar jag kalla öppet filter för att poängtera att dem inte har burk runt sig.

Bänkning är mycket billigare men skall dem bestycka fuggarna så dem är optimerade mot filtret mm så får du nog tänka runt 5000:-.

Personligen älskar jag egna lösningar och icke originalprylar så du kan ju slänga dit filtret och hoppas på det bästa. Gick bågen aningens för fett innan så har du tjänat ett par hästar. Du kan ju mäta bågen med bredbandslambda och eller bänk för att se att du ligger hyggligt rätt för att få bekräftelse att den både går bättre och "mår bra".

Att göra detta test kan kosta 500-1500:- beroende på bänk, låg/högsäsong om de har en drive osv.

Och sedan efter det fundera om du vill bestycka om fuggarna.

De finns färdiga kit att köpa ala dynojet som skall vara optimerade för din hoj med luftfilter och slipon. Men jag hävdar att det fortfarande stor risk att du kommer hamna rätt off och är lite att kasta tärning.
Kan lika gärna bli att bågen går sämre...



Jag vill tro att du är en av de mer erfarna i detta ämnet i denna tråd men blev lite förbryllad över ditt svar.
Om du läser trådskaparens nya svar är du fortfarande inne på samma linje?




Japp, Har byggt tillbaka ett flertal hojar till orginal då jag jobbade på Honda och körde bänken där

jag vet att en del hävdar bra resultat men det är näst intill omöjligt

Offtast på bekostnad utav sämre gång i vissa register
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Oki. där ser man. har som sagt väldigt liten erfarenhet av det men fått lyckat resultat på sraden jag hade.

De där hynderna är inget att ha :D

Japp, Har byggt tillbaka ett flertal hojar till orginal då jag jobbade på Honda och körde bänken där

jag vet att en del hävdar bra resultat men det är näst intill omöjligt

Offtast på bekostnad utav sämre gång i vissa register
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top