Sporthoj på äventyr i Norra Thailand

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
En femdagarstur till Norra Thailand är allt som krävs för att den riktiga livsglädjen ska komma tillbaka. Bangkok må vara den bästa staden som finns att bo i, men tyvärr fattas det skojiga motorcykelvägar i närheten.

Tar man sig bara 70 mil uppåt i landet finner man istället ett paradis. Fantastiska vägar som är minimalt trafikerade.

Håll till godo

[YOUTUBE-ID]ZL3BAIP-HXE[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
fan va gött att man kan åka mc hela året.
har minus 22 och snö... men få ju köra skoter ist :D
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Fick inte svar i förra tråden, men hur är det med polisen? Finns de knappt poliser där eller skiter de i fortkörning?
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Finns det bara "motorväg" i Thailand? :S :p

Tänkte göra en liten kronologisk videoserie. Har inte hunnit plocka ut materialet än dock.. men det kommer film från osant roliga kringelkrokiga bergsvägar. Tyvärr sabbades mkt av materialet av kondens i kamerahuset men det finns fortfarande en hel del att ta av..

Fick inte svar i förra tråden, men hur är det med polisen? Finns de knappt poliser där eller skiter de i fortkörning?

Det är inte som i Sverige. Inga fortkörningskameror, inga poliser som tar upp jakten och aldrig några rättsliga efterspel om de väl lyckas stanna en. I Bangkok försöker de bara vifta in en och när de inser att du inte tänker stanna.. riktar de in sig på nästa offer:)
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
fan va gött att man kan åka mc hela året.
har minus 22 och snö... men få ju köra skoter ist :D

skoter är förstås närapå lika roligt!.. för att inte tala om vattenskoter:D

Huhu går inte att kolla på klippet med iphonen :(

uppladdningen blev precis färdig.. youtube kanske inte är klara med redigeringen än.. Blev dock blockat i Tyskland av alla länder ser jag nu:)
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
skoter är förstås närapå lika roligt!.. för att inte tala om vattenskoter:D



uppladdningen blev precis färdig.. youtube kanske inte är klara med redigeringen än.. Blev dock blockat i Tyskland av alla länder ser jag nu:)

på den aktuella filmen i ditt youtube konto: info and settings -> "syndication" där kan man välja om den skall gå att spela på mobiler eller inte. tror dock det är standard att det skall gå att spela upp i mobiler :tummenupp
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
på den aktuella filmen i ditt youtube konto: info and settings -> "syndication" där kan man välja om den skall gå att spela på mobiler eller inte. tror dock det är standard att det skall gå att spela upp i mobiler :tummenupp

Första gången jag behövt klicka i den rutan.. men nu e det fixat:)
 

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Ort
Linköping
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Fyfaan vad underbart! Nu längtar jag tebax till Chang mai.... Så underbara vägar där!
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Härlig film hur reagerar thaiarna när det kommer en svennebanan på en sporthoj och full rejs mundering :D Nästa minisemester film vill vi se från Banan i Kuala lumpur!
 
Last edited:

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Ser fram mot kommande filmavsnitt :tummenupp

Snart kommer det lite mer kringelkrokighet;) Cheers

Fyfaan vad underbart! Nu längtar jag tebax till Chang mai.... Så underbara vägar där!

Så sant som det var sagt. Jag sitter här o tittar på klippen från resan och vill bara tillbaka. Vissa vägar är närapå magiska. Inte alltid anpassade för litercykel förstås, men man får kämpa lite extra:tummenupp

Härlig film hur reagerar thaiarna när det kommer en svennebanan på en sporthoj och full rejs mundering :D Nästa minisemester film vill vi se från Banan i Kuala lumpur!

Tack - hahaha.. I Thailand blir man uppenbarligen rockstjärna i samma sekund som man köper en literhoj:D Det blir ärligt talat lite fånigt när folk inte slutar stirra..
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
I Thailand blir man uppenbarligen rockstjärna i samma sekund som man köper en literhoj:D Det blir ärligt talat lite fånigt när folk inte slutar stirra..

Ja din hoj sticker ju ut rejält från de vanliga 2-hjulingarna de normalt ser och det översätts säkert till att den kostar si och så många årslöner...
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Ja din hoj sticker ju ut rejält från de vanliga 2-hjulingarna de normalt ser och det översätts säkert till att den kostar si och så många årslöner...

Det kommer ofta fram thaisare när jag stannar vid bensinmackar etc. Deras första fråga är 99 av 100 gånger.. "tao rai?" (hur mkt kostar den?)

Poliserna å sin sida hittar först på något fel man gjort, men efter detta kommer alltid ett... Tao Rai?:D
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det kommer ofta fram thaisare när jag stannar vid bensinmackar etc. Deras första fråga är 99 av 100 gånger.. "tao rai?" (hur mkt kostar den?)

Poliserna å sin sida hittar först på något fel man gjort, men efter detta kommer alltid ett... Tao Rai?:D

Hur hanterar du det när det vill dryga ut kassan med t.ex. påhittad rödljuskörning? Betalar och ser glad ut, prutar eller försöker komma undan helt? GÅR det att slippa betala utan att riskera sitta på en polsisstation i flera timmar tills de ger upp?
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Hur hanterar du det när det vill dryga ut kassan med t.ex. påhittad rödljuskörning? Betalar och ser glad ut, prutar eller försöker komma undan helt? GÅR det att slippa betala utan att riskera sitta på en polsisstation i flera timmar tills de ger upp?

Böter för rödljuskörning är 500 baht, böter för att köra i fel fil är 500 baht (110 kr) osv osv.. det jobbiga är inte kostnaden, utan att de kidnappar ens körkort tills man betalat på den närmsta polisstationen. Dock har jag aldrig varit med om att polisen INTE tar 100 eller 200 baht direkt på plats (läs tepengar eller muta). Priset varierar beroende på var i landet du blir stoppad.

Med andra ord - betala o se glad ut. Nästa gång stannar du inte om du märker att poliserna där hittar på överträdelser.. Jag känner ingen som stannar såtillvida det inte är tvärstopp i trafiken.

Tilto
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
http://www.thaivisa.com/forum/topic/424293-northern-adventure-part-1/

En ganska fantastisk diskussion om det här klippet håller på att ta fart på länken.. Intressant hur olika vi ser på konceptet "hastighet". Där har man dåligt självförtroende och har liten kuk om man kör 1000cc. Där blir man kallad idiot, efterbliven och där är man en självmordspilot vid hastigheter över 100 kmh..

ps.. Det är ett forum för hojar och hojåkare i Thailand:D En speciell liten skara människor
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Är det vägen från Lampang/Lampoon till Chiang Mai? Tycker det påminner lite om det. Det var kul att se "riktiga" hojar sist man var i Chiang Mai. Gör lite lanesplitting videon i Bangkok också.

Thaivisa och alla andra Thaiforum är bara skräp. Fyllda med sura expats som hänger i barerna hela dagen och klagar.
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Är det vägen från Lampang/Lampoon till Chiang Mai? Tycker det påminner lite om det. Det var kul att se "riktiga" hojar sist man var i Chiang Mai. Gör lite lanesplitting videon i Bangkok också.

Thaivisa och alla andra Thaiforum är bara skräp. Fyllda med sura expats som hänger i barerna hela dagen och klagar.

Yes - det är någonstans på den vägen, vet inte exakt var dock:)

Du har så rätt vad gäller thaivisa, vet knappt varför jag är medlem där längre och än mindre varför jag går in på deras bike-sektion..

Sista gången jag postar ngt där med tanke på hur ämnena alltid förvrids och förbittras..

Cheers

ps.. ser att du också bor i Bkk - varit här länge?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top