Sporthoj, obekvämt?

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
då du har nytaget körkort och vill ha en sporthoj
så kan det vara bra att ta reda på vad försäkringen kostar innan köp

det har ju blivit en otrevlig överraskning för ett flertal här på sporthoj
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
håller inte riktigt med säljare, sportcyklar är skitsköna att köra landsväg med, även om man inte håller 150, dock är det lätt att farten drar iväg lite när man ligger där bakom kåpan o inte känner vinden.
Stadskörning går bra pga bra balans i cyklarna men har kass svängradie när det är trångt på parkeringar o dylikt.
Men när det gäller små kurviga vägar så är en hoj där man sitter mer upprätt roligare o mitt tycke iaf men det är ju en fråga om smak.
köp det du trivs med bara, alla trivs inte på en gixxer eller en duke, därför det säljs.. ähum.. guldvingar
Jag fick jäkligt ont i armbågarna av sporthojssittställningen men det beror nog på vinkeln av styret som inte passade mig, kändes som jag hade reumatism.
:D Vi tycker uppenbarligen precis motsatserna.
I stan är det jobbigt eftersom den framåtlutade ställningen gör det krångligt att vända på huvudet utan att vända sig helt på sadeln. Svängradie... OK, där är vi överens, men det är normalt inget problem som stör.
På kurvigare småvägar (läs = bana) så är den frammåtlutade ställningen perfekt :tummenupp
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Som tidigare har påpekats så är CBR 600f -99 en väldigt trevlig maskin. Bra chassi med pigg motor för en billig peng. Var min första hoj, köpte den efter 2 veckor från att jag tog kortet. Köpte den 50 mil från där jag bor och sträck körde den hem utan problem(tankade så klart också). Enda problemet är vid riktigt höga hastigheter(240+) så skyddar inte kåpan huvudet och efter 10 mil så känns det i nacken.
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Som tidigare har påpekats så är CBR 600f -99 en väldigt trevlig maskin. Bra chassi med pigg motor för en billig peng. Var min första hoj, köpte den efter 2 veckor från att jag tog kortet. Köpte den 50 mil från där jag bor och sträck körde den hem utan problem(tankade så klart också). Enda problemet är vid riktigt höga hastigheter(240+) så skyddar inte kåpan huvudet och efter 10 mil så känns det i nacken.

Fan har du kört 240+ i 10 mil, fy fan du e rebell :yoparty :D


PS. Kunde inte låta bli... :tungan
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
En sporttourer som Yamaha Fazer 1000 sitter man väldigt bekvämt på långa sträckor, sen är det bara krypa ner bakom det lilla kåpglaset när det ska gå fort + att passagerare sitter bra där bak. Lagom dyr försäkring är ju positivt osså
Lite upprätt körställning + R1:ans motor kan bara bli helt rätt (enligt mig i allafall.........................................)

/Jim
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
Ja röstar iaf för en SV1000s, snygg hoj o skön att köra o så är inte försäkringen så blodig på dom! skitskön hoj helt enkelt!!
 

Solid snake

Guest
Vet någon här hur en CBR 900 är om det ska köras längre sträckor?
Ja jag vet, jag får ont i knän, rygg och handlederna av att köra 20 mil i sträck.

Annars ganska trevlig hoj tycker jag, om den inte rasar då förstås...

Ska du ha bekväm 900a så är det 96 och nyare du ska titta efter.
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Vet någon här hur en CBR 900 är om det ska köras längre sträckor?

Jag sitter kanon på min, långa (40-60mil) etapper är inga problem. Har iof inte kört längre än så på en dag på min nuvarande hoj. Dessutom går det att packa ganska bra på den också... :)
 

Gillarhoj

Lev medans du kan sedan är det försent.
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Västerås
Hoj
98 Honda CBR1100 XX
Tjena
Blackbird rekomenderar jag.Jag gjorde en tripp på cirka 300 mil på en vecka och funka skit bra:)
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Hallå..

Tacksam för alla svar och påpekningar om skillnaden.

Har nu bestämt mig för att det blir en Suzuki GSXF 650 -08.
 

Joniz

Allmänt tråkig
Gick med
21 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Hoj e farligt..gör som ja sälj
Låter som ett bra val det.
Kan tillägga att idag blev det ca 45 mil med min GSXR1000 -07
Inga problem där inte, det som ställde till det var mitt mörka visir och solen som hade bestämt sig för att inte synas något mer.
Vad jag vill ha sagt är att om man kan känna sig utvilad efter 45 mil i sadeln på en GSXR1000 så lär du klara fler mil på en GSXF650.
Grattis till ett bra val:tummenupp

Joniz
 

Kneedrag

Guest
Hallå..

Tacksam för alla svar och påpekningar om skillnaden.

Har nu bestämt mig för att det blir en Suzuki GSXF 650 -08.

Mycket bra val av hoj. Grattis
lägg in bilder när du får hem skönheten sen.:tummenupp
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
20 mil på en sporthoj är en enkel match, 40 mil likaså. Det är när du även dag två ska göra 20-40 mil, och dag tre...och fyra.... :näsblod
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Vet någon här hur en CBR 900 är om det ska köras längre sträckor?

hämtade min cbr1000rr från trollhättan till sthl 46 mil inga som helst problem stannade 3 gånger tanka kissa o sola.

hela resan gick på ca 4 timmar sammanlagd paus tid 1 timma....

enda som var lite jobbigt är att köra motorväg... måste ju vara de tråkigaste som finns....
 

Gillarhoj

Lev medans du kan sedan är det försent.
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Västerås
Hoj
98 Honda CBR1100 XX
Hej i år åkte jag 300 mil på en blackbird:) kunde inte få nog vill iväg igen:)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det din första hoj kan det vara ide att välja en som klarar lite av varje. Det är ju inte alla gånger man har klart för sig vilken typ av hojåkning man gillar bäst. När du om ett år vet vilken typ av åkning du ägnar dig åt mest så kan du ju köpa dig en passande mer renodlad hoj.
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Mycket bra val av hoj. Grattis
lägg in bilder när du får hem skönheten sen.:tummenupp

Inte riktigt insatt med att publicera foton här på forumet haha :huvet ...
Men är du intresserad har jag en bild på profilen :yoparty
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
20 mil på en sporthoj är en enkel match, 40 mil likaså. Det är när du även dag två ska göra 20-40 mil, och dag tre...och fyra.... :näsblod

Uhuh. En eller två veckors touring (>50 mil/dag) på en sporthoj är fan hardcore. Respect säger jag. Sover man dessutom i tält så är det ännu mer respect. Hur man nu får plats med tält och allt som måste till för att kunna campa :)

Om det är nån som är trött på sin sporthoj så är min laståsna tillsalu :tummenupp
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top