Sporthoj 40k - vettig försäkring?

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
Ang 24+försäkringen hos Bilsport-MC så måste du uppfylla 2st krav. Att vara 24+ så klart, men även ha haft A-lappen i minst 5år. Så det räcker tyvärr inte bara med åldern, surt men sant tyvärr.

Edit: Läste på deras hemsida om reglerna nu, men hittar inget om de 5 åren med A-behörighet. De måste ha ändrat villkoren isf. Så var det inte när jag hade färskt körkort, jag var tvungen att vänta till 5år uppnådda innan jag fick ta del av den förmånen.
Det är ju alltid värt att kolla upp ordentligt beroende på vad du väljer för typ av försäkrning.

Det brukar nästan alltid vara något förbehåll som sätter käppar ihjulen när det är någon form av specialförsäkring.

Inte skrämmas så!!! Har precis tecknat en för min hoj, höll på att sätta tuggummit i halsen. :näsblod

Var inne på deras hemsida o CTRL+F: 5, enter, enter, enter, enter, enter innan jag läste din edit.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag kan förresten vidareutveckla mina tankar om varför det förmodligen inte blir en 600, men har jag fel - sätt mig på plats!

Jag åker mycket landsväg, och gör gärna långturer - i Lördags brände jag av 55 mil på min ER6a. Något säger mig att en 600 blir väldigt malplacerad i dessa sammanhang? Jag får en känsla av att dom är för hetsig och alldeles för toppig för att man ska vara nöjd under långturer?

Tyvärr så är det inte priset på hoj som kommer styra mitt inköp, utan priset på försäkring - tragiskt, javisst :/

Förra helgen brände jag närmare 100 mil på min Daytona. Va den hetsig eller malplacerad? Nej det skulle jag inte säga. Va jag trött i kroppen? Ja det skulle jag säga. Nackdelen i detta fal med Daytonan är körställningen. Att den skulle vara hetsig kan jag inte alls hålla med om då den har en helt annan karaktär än vad en radfyra 600cc har. Provkör och kom med ett utlåtande. :yoparty
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag kan förresten vidareutveckla mina tankar om varför det förmodligen inte blir en 600, men har jag fel - sätt mig på plats!

Jag åker mycket landsväg, och gör gärna långturer - i Lördags brände jag av 55 mil på min ER6a. Något säger mig att en 600 blir väldigt malplacerad i dessa sammanhang? Jag får en känsla av att dom är för hetsig och alldeles för toppig för att man ska vara nöjd under långturer?

Tyvärr så är det inte priset på hoj som kommer styra mitt inköp, utan priset på försäkring - tragiskt, javisst :/

Nejnej...min lilla bangroda (zx6r) är direkt komfortabel och silkesmjuk i karaktären, jämfört med italienskan är det rena touringhojen.
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det som är extremt positivt med en naken tusenkubikare är såklart försäkringen, jag kommer undan med en 3-4000 per år via bilsport och deras 24+.

Ursäkta? Jag fick mitt premiebrev för nästa period.
14000/år för en SP3. Då har jag en 35+ försäkring.
 

Mistabarista

Humöret går uppåt.
Gick med
20 Sep 2009
Ort
grotta på söder
Hoj
z1000 espressoblack-08
Jag kan förresten vidareutveckla mina tankar om varför det förmodligen inte blir en 600, men har jag fel - sätt mig på plats!

Jag åker mycket landsväg, och gör gärna långturer - i Lördags brände jag av 55 mil på min ER6a. Något säger mig att en 600 blir väldigt malplacerad i dessa sammanhang? Jag får en känsla av att dom är för hetsig och alldeles för toppig för att man ska vara nöjd under långturer?

Tyvärr så är det inte priset på hoj som kommer styra mitt inköp, utan priset på försäkring - tragiskt, javisst :/

Låter väldigt mkt som att zx-9r e hojen för dig. Sitter bekvämt vid långåka plus ett jävla pulver vid ,låt säga, omkörning.
Troligen skaplig fös.kostnad o billigt inköp. Och så ska den va GRÖN!:yoparty
 

Blomkvist1986

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda VTR1000f
Jag köpte mig en Honda vtr1000f (Firestorm), hos folksam så kostar den mig 4700:-/år halvförsäkrad om den är påställd 7 månader om året och har garageförsäkring resterande tid.

Den klassas som sporttouring på de flesta bolag. Ljudet ur den är ju helt fantastiskt, sen tycker jag själv att Honda generellt har bra kvalité på sina saker.

Kolla en gång till på försäkringspremierna hos bilsport MC jag kom inte under 10000:-/år med 24+ försäkringen på Z1000 eller FZ1-n men du kanske kollade på äldre modeller.
 

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Hittar du en fin svensksåld r1-98!! får du mkt raket för pengarna =). Dom kan du försäkra för 4600kr på länsförsäkringar för hel-hel =) pga att dom é reggade på 72kw..
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag ska och provköra en 600cc i dagarna så får vi se vad jag tycker - jag tror att jag rätt snabbt kommer börja snegla på 1000cc igen, men vem vet? :)

Angående bilsport, jag bor i en liten håla och kollar jag på FZ1n, 24+ halv/år så får jag 3800kr. För ER6an pröjsar jag 1600kr om år i halv. Kollar på årsmodell 06-07.

R1 -98 säger du? Hm, det kan vara värt en närmare titt ;)

Kan någon förklara varför 98ans R1 verkar vara inreggad på låga kw? Det kan väl ändå inte vara försäkringsbedrägeri eftersom de verkar vara inreggade i sverige med denna effektuppgift?

Vad bör man tänka på med en 98as R1?
 
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Hittar du en fin svensksåld r1-98!! får du mkt raket för pengarna =). Dom kan du försäkra för 4600kr på länsförsäkringar för hel-hel =) pga att dom é reggade på 72kw..

55kW är min svensksålda -98 reggad som.

Jag försäkrade den hos LF förra året. Tog ungefär en vecka så kom det ett brev som sa att de upptäckt att 55kW inte var orginaleffekten och därmed dubblade (drygt) premien. :näsblod
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
55kW är min svensksålda -98 reggad som.

Jag försäkrade den hos LF förra året. Tog ungefär en vecka så kom det ett brev som sa att de upptäckt att 55kW inte var orginaleffekten och därmed dubblade (drygt) premien. :näsblod


TYPISKT!:huvet
 
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Ahaa, då var det bara att glömma dom då :(

Det sa jag inte. Här kommer Lite regnummer om du vill kolla vad det kostar.
Jag har Folksam, 500:-/mån halvförsäkrat i dyraste zonen, men så har jag fyllt 30 också :gnissla

Yamaha R1 -98 HTM586
Yamaha R1 -98 AOG025 (55kw reg)
Yamaha R1 -99 KGB085
Yamaha R1 -00 RKW910
Yamaha R1 -01 SSL842
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
En sporttouring vore definitivt något att äga, det är en mycket fin genre som bjuder både på prestanda och komfort. Men hurpass mycket blysläde upplevs det som egentligen? :p

Har suttit och kollat lite på SV1000 nu, och jäklar vad mycket tusenkubikare man får för pengarna. Dock är jag så jäkla tveksam till en V-twin. På något sätt så är jag lite ute efter den silkeslena gången hos en radfyra.

åk till en handlare och prova en sv1000, jag tycker den inte är så stötig/vibrerande som jag hade förväntat mig

alt vtr1000, har inte kört en men det är väl inte så olik en sv1000:)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Det sa jag inte. Här kommer Lite regnummer om du vill kolla vad det kostar.
Jag har Folksam, 500:-/mån halvförsäkrat i dyraste zonen, men så har jag fyllt 30 också :gnissla

Yamaha R1 -98 HTM586
Yamaha R1 -98 AOG025 (55kw reg)
Yamaha R1 -99 KGB085
Yamaha R1 -00 RKW910
Yamaha R1 -01 SSL842


Tac, ska ta och kolla runt lite granna - dock verkar det vid första anblick bli dyra försäkringar.. Näe, man kanske får acceptera att det blir för dyrt med en fyrcylndrig skrevraket ändå?
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Vad bör man tänka på med en 98as R1?

Att det 9 av 10 ggr är en gammal sleten hoj, R1.orna är inte precis kända för att vara skottsäkra. Har själv ägt en -99 och är nog inte den enda som lidit av växellådsproblem.

I den prisklassen får du ändå en till synes gammal hoj och då skylle jag nog satsat pengarna på en 929 eller 954. Hondorna har ett gott rykte om att vara driftsäkra (har jag hört, har inte ägt nån själv) borde dessutom kunna hitta en billig märkesförsäkring hos if.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Lycka till i sökandet
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ja, jag tror faktiskt att jag tar och skippar ett gammalt sportjärn som R1 -98, då dom flesta gått runt 5000 stenhårda mil.

Det låter som att man köper en prenumeration på krångel.

Näe, det är nog fan bättre att casha upp lite mer och få en nyare och fräschare cykel ändå :)

Idag ska det sökas!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ja, jag tror faktiskt att jag tar och skippar ett gammalt sportjärn som R1 -98, då dom flesta gått runt 5000 stenhårda mil.

Det låter som att man köper en prenumeration på krångel.

Näe, det är nog fan bättre att casha upp lite mer och få en nyare och fräschare cykel ändå :)

Idag ska det sökas!

Då tycker jag faktiskt att du ska testa en Daytona.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Inte för att jag har kollat vad försäkringen blir på mig (samma ålder och boendetyp som TS) men en gsx r 1000 av årsmodell 2001 borde inte vara så farligt dyrt. Har hört att de blivit mycket billigare i år eftersom att de passerade 10 års gränsen. Värt att kolla upp! :)
 

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
staffanstorp
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
har du tänkt på zx12r? jag betalar 7000kr/år/halv avställbar.

min rullat 4000milkolla min annons
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Har kollat nu på GSXR 1000 -01 med Suzuki märkesförsäkring.
Halv/år kostar den mig ungefär 8 bagare.

Om man då tänker så här, häng med nu.

GSXR 1000 -01 har ett inköpspris på 35 000 SEK ungefär, men kostar 8 000 SEK om år att försäkra.

FZ1 -06/07 har ett inköpspris på någonstans kring 55-60 000 SEK men kostar istället ungefär 3 600 SEK att försäkra.

Hur fan ska man tänka här egentligen?
Grejen är den att om jag köper den billigare hojen så kommer det tillåta mig att skicka in en ansenlig summa på ett lån, köper jag den dyrare hojen så blir den summan mindre.

Frågan är ju, amorterar man hellre än försäkrar?
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Pengarna till försäkringen då, ingår inte dom i samma budget? Eller dom växer på nått annat träd? ;)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top