Sporthojåkare och blivande student söker bostad.

Gick med
20 Dec 2003
Ort
Umeå / Skellefteå/Boden
Hoj
1198 Vafanculo
Hej

Är i skriande behov av lägenhet i Umeå-området för start av studier vid universitet. :corn

Om någon vänlig själ vet/tips/vad som helst skulle ett PM eller ett svar i denna tråd förgylla min framtid :Bugar .

/Oliver
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fearless skrev:
Hej

Är i skriande behov av lägenhet i Umeå-området för start av studier vid universitet. :corn

Om någon vänlig själ vet/tips/vad som helst skulle ett PM eller ett svar i denna tråd förgylla min framtid :Bugar .

/Oliver

Du har kollat med Bostaden och Riksbyggen om lägenheter? Jag har även för mig att det på universitetets hemsida www.umu.se finns tips om vart man kan vända sig i stan för att hitta lägenheter, finns även en akutrumsförmedling om det skulle vara så.

//Eric
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sedan finns det väl även korridorsboende på Blå fortfarande?
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Håller man inte på att rusta om hela Blå till ett "exklusixt" hotell?

Åter till ämnet, bästa tipset är Bostaden & blänkarn, enligt Vk så är det inte alls lika hårt tryck på lägenheter denna terminsstart som det tidigare varit...
 
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Umeå / Skellefteå/Boden
Hoj
1198 Vafanculo
har kollat med Bostaden men dom sa att dom i snitt har ca 150 intresseanmälningar per student rum, och de säger väl en hel del om efterfrågan som råder. Sen är ju ända chansen att få något av dom om man stått i kö 2 år.

Kollar på blocket och blänkan dagligen men de gäller att vara på hugget och ha lite tur. Sen är de flesta lägenheter snuskigt dyra, vi snackar inte valuta för pengarna. :mad:

Ganska lustigt att de är svårare att få ett rum i Umeå än en central lägenhet i Turin (Italien). :4skrika

Nåja, tak över huvudet får man alltid, i värsta fall hyr jag en mekruta på klubben och campar där bland oljespillet.

Men som sagt, skulle ni råka höra något så får ni gärna hojta till här.

/Oliver
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Kolla i korridorer, dela ut ett A4 blad

Om korridor funkar så kan jag rekomendera varianten att man skriver lite om sig själv och delar ut ett blad i korridorerna på ålidhem och nydalahöjd om att man behöver hyra studentrum i andra hand. Det bör gärna vara i färg och med ett foto. Kan du betala hyra i förskott så kanske chanserna ökar att få napp.
Tyvärr bör du nog ge upp drömmarna om ett eget boende med vettig hyra och förstahandskontrakt i början av dina studier. Jag har stått i bostadens kössystem i 3år och jag har varit gäst förut hos dom i 16 år och jag kan inte få någon lägenhet heller, även om jag sannolikt får före dig. När du börjat plugga och börjar känna folk så ordnar det sig. Gå ihop med några snygga brudar och dela en större lägenhet. Har testat sånt och har aldrig haft roligare. Bättre att bo trångt och djävligt nära Universitetscampus än att bo bra utanför umeå. Man kommer snabbare in i gemenskapen om man bor där alla andra studenter bor. :tummenupp
Mina tips som hammal studenträv... numera lärardjävel med eget hus.
Ps. norrport har oxå lägenheter. på teg finns många gamla hyreshus med privata värdar som ägare. Men vissa av dom skor sig på studenter och är rent djävliga. Dåligt underhåll osv.
 

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma, ibland borta.
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Hoppas att du ändå anmält dig på bostadens hemsida? Det är det absolut första man skall göra. Så att du finns med i rejset om studentrum när det väl blir dags. Efter något år bör du ha en rimlig chans på Mariehem i alla fall (en bit från Universitetet men ändå billigt och bra). När jag började plugga 92 så hyrde jag först i Holmsund och åkte bil/buss in (inte att rekomendera annat än för desperata, det är 1,5 mil till stan) sen fick jag tag i ett rum i första hand på Mariehem. Efter det fick jag ett i andra hand på Ålidhem. När en kille flyttade ut från korridoren där hade jag stått i kö i mer än ett år och kunde tjata till mig hans rum i första hand. Sen var man home free!

Det är lite struligt om man inte har planerat långt i förväg. Men så är det för de flesta. Tak över huvudet hittar man i alla fall. Alla är inte så äckliga som en klasskompis som stått i bostadskö på alla ställen han sökt till långt innan och tom flyttade till Umeå på våren i den lägenhet han fått tillsammans med sin flickvän. Tur för mig som fick låna hans vardagsrum i tre veckor när jag kom innan jag fick tag i lägenheten i Holmsund...
 
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Umeå / Skellefteå/Boden
Hoj
1198 Vafanculo
har fått tak över huvudet ute på ersboda men där vill jag inte stanna längre än nödvändigt.. Någon som kan uppskatta hur långt det är till universitetet därifrån? Hur länge med cykel? :va

Där vågar man väl inte ha en hoj ståendes? hur är det annars i Umeå? Vilka områden ska man undvika osv om man vill ha kvar sina ägodelar?
 

Targ

Hojbiten
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 600 1999, Daytona 675 - 2008
Det tar ett tag att cykla från Östra Ersboda till campus (gjorde det min första termin) men det fungerar så länge man måste iaf. Det tog kanske 30min - 45min på cykel (detta vad 1996 så det börjar bli ett tag nu)...

Har du kontaktat akutrumsförmedlingen? Om inte så går det att få ett rum därigenom.
 

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
NULL
Fearless skrev:
har fått tak över huvudet ute på ersboda men där vill jag inte stanna längre än nödvändigt.. Någon som kan uppskatta hur långt det är till universitetet därifrån? Hur länge med cykel? :va

Där vågar man väl inte ha en hoj ståendes? hur är det annars i Umeå? Vilka områden ska man undvika osv om man vill ha kvar sina ägodelar?

Använder man benen så tar det max 20 min att cykla till uni.
Folk snor ju överallt, skaffa garage så kan du sova lugnare. Det lär ju finnas lediga garage på på ersboda.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top