Sponsorseminarie & workshop: Roadracing

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det låter ju som det var väl använd tid och pengar. Kul! Både för er deltagare och för Eric som kämpat på med denna kurs länge nu!:tummenupp
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Tackar för bra omdömen & betyg på kurshelgen!
Lite som Johan sa ”Detta är ingen kurs för alla” även om nu ”alla” skulle behöva och garanterat lära sig mer än man tror utav densamma.

Min egen reflektion först: Utmaningen
Att hålla denna kurs där den klara målsättningen från min sida är att alla deltagarna ska kunna leverera resultat/nytta och med eget initiativ och handlingsplan få minst två nya partners. DVS; Att de oavsett tidigare erfarenheter nu med självsäkerhet ska kunna kontakta potentiella sponsorer och känna att de faktiskt presenterar goda argument för både motorsport och kunna leverera mätbara resultat för en partner är rätt utmanande (detta oavsett ämne el kursledare).

Här hade deltagarna (till skillnad från en företagskurs i t ex. säljstruktur) fundamentalt olika bakgrund, ingen direkt säljerfarenhet, arbetar med helt olika saker, givetvis olika livserfarenheter & ålder. Minsta gemensamma nämnare är intresset för RR och engagemanget för att VILJA lära sig hur man kan få struktur på sponsorarbetet - utan att bryta ryggen av sig. Till det absolut viktigaste hör som alltid – att du ärligt VILL något och är beredd att faktiskt avsätta tid för att försöka, något alla kursdeltagare visade stort engagemang för!

Ang. kursmetodik och ”leverans/kapitelordningen”
Självklart är detta individuellt vad som fungerar bäst för just mig/dig. Av egen erfarenhet bygger min metod på att innan man först nosar på & utbildar inom säljtekniken så gäller det att först bygga en god grund för ”vad” man har att erbjuda, och vilka styrkor man kan bygga upp denna grund utav. I detta upplägg ser jag det som livsnödvändigt att först förstå och kunna argumentera/motivera utifrån vad motorsport tillför och gärna relatera till t ex. andra sporter eller samhällsfunktioner. Alla som försökt få sponsorer till RR el annan motorsport vet att de från början ofta har en ogynnsam position då ”motor” inte direkt ses som no 1 på de flestas företags policy/partiprogram.

Hur blev det då?
Finns ett par småsaker för ”tid per ämne” jag skulle justera något till nästa gång och kanske skruva upp/ned vissa delar. Det var också premiären för en kurs i sponsorarbete och något många inte ägnat en tanke på förrän nu(?)

Men generellt är det delvis kursdeltagarna och deras engagemang som avgör hur bra en kurs till slut blir. Saknas viljan (som jag tjatar om) spelar det nästan ingen roll om man ens avlönar deltagarna att gå på en sponsorkurs – du får ändå inte de resultat du önskar oavsett kursledare eller deltagare (vem som leder kursen, materialet, metodiken eller ämnet).

Kommer kursen köras igen?
Ja, när vi når rätt deltagarantal (8 – 14 deltagare) bokar vi ny kurshelg. Anmäl intresse för prel kursomgång i januaris slut.

/Eric
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Om det finns någon företagare (eller avdankad räseråkare med för många pengar) med intresse så tar jag mer än gärna emot spons för att kunna medverka på detta seminarium! Den lilla hjälp jag har idag vågar tyvärr jag inte chansa/slösa på detta, även om jag är rätt övertygad om att jag kan tjata ihop dessa 4k rätt lätt sen efter seminariet. Men jag skulle hemskt gärna medverka för att få ännu bättre förutsättningar inför 2012. Så om någon skulle ha intresse få ni hemskt gärna höra er så berättar jag vad jag kan erbjuda!

#83 R1000

PM eller henrik@htracing.se

Personlig konkurs???:va:confused:
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Finns intresse för en ny kursomgång?

Lyfter tråden med bakgrund av ytterligare förfrågningar

Planerar för en ny kursomgång lö + sö till 17 - 18 mars (alt 24 - 25 mars ber på uppslutning)


Och som tidigare,
Detta är för dig/de som är ärligt intresserade av att förstärka sin racebudget och med det även insett att det krävs engagemang & kunskap för att komma igång. Om du läser inlägg & svar i denna tråd bör du finna svaren på dina ev. frågor om kursen etc.


Behöver din respons före 26 feb m tanke på eget hemläxa/förarbete inför kursstart


Mvh

/Eric Hulth
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top