Spjällhus

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips på spjällhus till CB250N Hondan som ska få turbo? Är kanske inne på att kanske gå på insprutning på en gång. Skulle tro att nånstans runt 28-30 mm spjällhus är lämpligt då förgasarna är 29 mm om jag minns rätt.

Ser att det finns billiga spjällhus på tex eBay och Amazon men är det nåt att alls börja med? Själva spjällhuset är väl i sig ganska simpelt och i princip bara ett rör med ett spjäll och sen en TPS-givare för att hålla koll på spjällets läge?

Skulke det vara nån nackdel att bara ha ett spjällhus och sen ett Y som insug och sen ha spridarna i insuget nära toppen? Större spjällhus verkar lite lättare att hitta plus att man skulle slippa länkaget mellan de två spjällhusen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Avstämningseffekter påverkas ju men det är och andra sidan sällan hojar har tillräckligt långa insug för att det ska vara avstämt ens på höga varvtal.

Jag skulle räkna på om jag lyckas få plats med avstämd längd och om det får plats skulle jag välja separata spjäll. Tänk i så fall på att högre temperatur sänker ljudhastigheten.

Man kan ju hitta avstämningseffekter även med ett gemensamt spjäll men det är ju inte lika trivialt. Och det är även större risk att dessa blir negativa på något varvtal.
Vilket iofs gynnar verkningsgraden men man tappar effekt där.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Avstämningseffekter påverkas ju men det är och andra sidan sällan hojar har tillräckligt långa insug för att det ska vara avstämt ens på höga varvtal.

Jag skulle räkna på om jag lyckas få plats med avstämd längd och om det får plats skulle jag välja separata spjäll. Tänk i så fall på att högre temperatur sänker ljudhastigheten.

Man kan ju hitta avstämningseffekter även med ett gemensamt spjäll men det är ju inte lika trivialt. Och det är även större risk att dessa blir negativa på något varvtal.
Vilket iofs gynnar verkningsgraden men man tappar effekt där.
Har du erfarenhet av att räkna på längder och få det rätt i bänk?

Jag har byggt ett excelark för att räkna på det med 3 olika metoder. Varav inget av det blev rätt när vi väl var i bänken.
450cc singel.
Jag tror att det hade att göra med att vi körde ett pod-filter så att den effektiva längden egentligen blev nåt annat. Eller så studsar vågen i toppen av filtret.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du erfarenhet av att räkna på längder och få det rätt i bänk?

Jag har byggt ett excelark för att räkna på det med 3 olika metoder. Varav inget av det blev rätt när vi väl var i bänken.
450cc singel.
Jag tror att det hade att göra med att vi körde ett pod-filter så att den effektiva längden egentligen blev nåt annat. Eller så studsar vågen i toppen av filtret.

Nej jag är mer teoretiker inom det området gasväxling och ljudvågor i kanaler. Jag har inga erfarenheter av korrelationen mellan teori och bromsbänk men du har ju ingen överladdning som höjer temperaturen så jag ser inte vad som skulle få det att skilja särskilt mycket mellan teori och verklighet.

Filtret bör ju vara den areaökning där undertrycksvågen studsar tillbaka fasvänd som en övertrycksvåg.
Får du verkligen plats med en avstämd längd på en motard(?)? Det borde ju handla om ett par decimeters längd på insugsröret gissar jag utan att orka räkna.

Om du tror att det studsar tillbaka mot locket som en undertrycksvåg så testa att ta bort filtret helt och hållet så ser du om effektkurvan påverkas vid det avstämda varvtalet. Det är kanske så att du behöver ett större filter. Eller en annan design på filtret.
Jag antar att du pratar om en motard och då handlar det väl om ganska ren luft och kör du dessutom racing så kanske det är "värt" att fundera på någon väldigt öppen lösning på filter.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, jag inser att det blir lite att läsa på lite nu ;)

Hittade nån kalkylator http://www.exx.se/techinfo/runners/runners.html men det som är frågan är ju vad jag har för duration på insugsventilen. men om man bara höftade lite hej vilt mellan 200 och 250 grader så blev det lite drygt 33-37 cm eller runt 17-18 cm längd. Men blir som inte klok på vad de två olika värdena står för?

Original är det dock ganska så hyfsat lång insugslängd om man mäter från ventilen i toppen genom förgasaren och till där tratten i luftburken slutar kan nog fort röra sig om runt 20 cm. I mitt fall måste jag nog upp i nästan denna längd på insuget för att kunna gå på var sin sida om ramen om plenumen placeras där original luftburk sitter, möjligen kan jag klara nån cm kortare om det skulle behövas då det original är instick på trattarna i luftburken.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nej jag är mer teoretiker inom det området gasväxling och ljudvågor i kanaler. Jag har inga erfarenheter av korrelationen mellan teori och bromsbänk men du har ju ingen överladdning som höjer temperaturen så jag ser inte vad som skulle få det att skilja särskilt mycket mellan teori och verklighet.

Filtret bör ju vara den areaökning där undertrycksvågen studsar tillbaka fasvänd som en övertrycksvåg.
Får du verkligen plats med en avstämd längd på en motard(?)? Det borde ju handla om ett par decimeters längd på insugsröret gissar jag utan att orka räkna.

Om du tror att det studsar tillbaka mot locket som en undertrycksvåg så testa att ta bort filtret helt och hållet så ser du om effektkurvan påverkas vid det avstämda varvtalet. Det är kanske så att du behöver ett större filter. Eller en annan design på filtret.
Jag antar att du pratar om en motard och då handlar det väl om ganska ren luft och kör du dessutom racing så kanske det är "värt" att fundera på någon väldigt öppen lösning på filter.
Från ventil till bakkant spjällhus så är det 194mm. Så vi har provat lite med olika längder 109mm till 164mm på rör. 164mm var det som gav mest toppeffekt både i vrid och hp.
164+194= 358mm.

Men jag tror det vi kom fram till var att längden är bara en parameter. Luftfiltret, koning och form spelar nog in mer än vad vi trodde.

Jag kan lägga in den här.

Med förbehåll för att jag kan ha gjort fel. :D
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lite av en tangent, men har du ström över från den gissningsvis ganska lilla generatorn i hojen för att driva bränslepump och ECU?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, jag inser att det blir lite att läsa på lite nu ;)

Hittade nån kalkylator http://www.exx.se/techinfo/runners/runners.html men det som är frågan är ju vad jag har för duration på insugsventilen. men om man bara höftade lite hej vilt mellan 200 och 250 grader så blev det lite drygt 33-37 cm eller runt 17-18 cm längd. Men blir som inte klok på vad de två olika värdena står för?

Original är det dock ganska så hyfsat lång insugslängd om man mäter från ventilen i toppen genom förgasaren och till där tratten i luftburken slutar kan nog fort röra sig om runt 20 cm. I mitt fall måste jag nog upp i nästan denna längd på insuget för att kunna gå på var sin sida om ramen om plenumen placeras där original luftburk sitter, möjligen kan jag klara nån cm kortare om det skulle behövas då det original är instick på trattarna i luftburken.


Du kan mäta vid vilka vevaxelgrader insugskammen öppnar och stänger. Jag gissar att det längre måttet bar är dubbla längden eftersom ljudvågen går tur och retur.

Så vi kollar med ett enkelt överslag och antar för att få enkla siffror att insuget bara öppet 240 grader av 360 grader, alltså 2/3-delar av tiden för ett varv. Säg att vi vill ha avstämt vid 9000 rpm, alltså 15 varv per sekund. Ett varv tar alltså 1/15 sekunder, men insuget är bara öppet 2/3-delar av tiden så insuget är öppet (2/3)*(1/15) = 2/45 sek.

Ljudhastigheten är 340 m/s så på den tiden hinner ljudet 340 * 2/45 = 680/45 = 0,15 meter men eftersom ljudvågen ska gå T&R igenom insuget på den tiden så blir insugslängden hälften av det, alltså 75mm.

Jag undrar om jag inte gjorde nåt fel nu, jag behöver kanske ta fram papper och penna. Men man kan ju även välja att låta ljudvågen studsa två gånger men då landar man på ett ännu kortare insug.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag vill påstå att insugslängden har ganska lite betydelse på en motor med mild kam. Om man kollar i programsnurran som finns här ovan kan man välja 5e puls, då blir insugslängden väldigt kort. Då är fördelen att man får flera varvtal som pulsen kickar in. Långt rör blir det vara ett varvtal som blir avstämt. Bygg så det ser snyggt ut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Från ventil till bakkant spjällhus så är det 194mm. Så vi har provat lite med olika längder 109mm till 164mm på rör. 164mm var det som gav mest toppeffekt både i vrid och hp.
164+194= 358mm.

Men jag tror det vi kom fram till var att längden är bara en parameter. Luftfiltret, koning och form spelar nog in mer än vad vi trodde.

Jag kan lägga in den här.

Med förbehåll för att jag kan ha gjort fel. :D

Teorin är ju att när insugsventilen öppnar skapar den en undertrycksvåg som färdas bakåt igenom insuget, när den kommer till en areaökning byter den fas och studsar som en övertrycksvåg tillbaka mot cylindern och den övertrycksvågen vill man ju ha framme vid ventilen en kort stund före insugsventilen stänger. För då hjälper övertrycket att överfylla cylindern.

För att koppla det till ditt fall med att olika filter påverkar effekten så handlar det med största sannolikhet om att olika filter ger olika bra returstuds för ljudvågen.

Ser jag tabellen längst ner så står det andra pulsen med 294mm längd så ditt 164mm rör är ju drygt det dubbla och överensstämmer väl där med första pulsen.
Varje gång pulsen studsar så kan man nog i praktiken räkna med försämringar i hur pulserna superponeras så man väljer ju helst den första pulsen.

I skolboken brukar man inte ha några förluster då en ljudvåg studsar men det är nog lite för idealiserat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För Bosse blir ju inte ljudhastigheten 340 m/s för han har annan densitet på luften, och det måste man kompensera för.

Bosse har dessutom en turbo att sparka igång, jag skulle nog fundera på att göra avstämningen vid ett ganska lågt varvtal för att hjälpa till att knuffa igång turbon.
Kanske är insugslängder nåt att laborera med senare när motorn är körbar.

Och även längden på avgasröret.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite av en tangent, men har du ström över från den gissningsvis ganska lilla generatorn i hojen för att driva bränslepump och ECU?

Jag har för mig att jag kollat och att det bör funka, man får väl snåla med LED-lyse för att spara ström även om jag starkt ogillar LED på klassiska hojar som jag tycker ska ha det gulaktigt glödljuset. Dock är det tur att man bor i Norrbotten så ljuset är mer för att synas då det i princip är ljust dygnet runt under säsongen och min säsong slutar i princip 1 september då älgjakten börjar.

Edit: Kollade i boken då jag är i garaget och har 130W stator, vilket borde ge 11.8A och då har man runt 5A över då man har på halvljus på 40W och baklyset på 5W.


För Bosse blir ju inte ljudhastigheten 340 m/s för han har annan densitet på luften, och det måste man kompensera för.

Bosse har dessutom en turbo att sparka igång, jag skulle nog fundera på att göra avstämningen vid ett ganska lågt varvtal för att hjälpa till att knuffa igång turbon.
Kanske är insugslängder nåt att laborera med senare när motorn är körbar.

Och även längden på avgasröret.

Du har nog rätt det får nog bli som med de flesta av mina projekt med "trial error" men väldigt intressant tycker jag att sånt här är. Helt klart är väl sånt här nåt man kan tänka på om man får hojen att fungera och bli hyfsat körbar.

Vad säger ni om spjällhusen? Vad kan vara lämpligt finns det några spjällhus man kan ta från nåt och de billiga spjällhusen på tex eBay är det nåt man kan använda eller är dom bara skrot? Rent spontant känns det ju ut som att man skulle velat hitta några lämpliga beggad spjällhus från nån "kvalitetshoj".
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81


Dom där 30 mm CBR125R spjällhusen verkar intressanta man får väl maila och kolla vad frakten blir, nån som handlat därifrån? Hade gärna vetat veta vilken diameter det är på flänsarna.

Annars verkar det finnas Kina spjällhus till nån Honda Wave som finns i olika storlekar, dock är dessa flänsade så man får i sånt fall göra ett insugsrör med fläns för spjällhuset och jål för att montera spridare i. Är dessa jag tänker på https://www.aliexpress.com/i/1005002920270560.html

Sen är ju frågan hur man kopplar ihop spjällhusen, Kina husen borde man kunna göra en egen axel att ha mellan husen. Men det kanske även skulle gå med CBR125R husen.

Det finns ju spjällhus som liknar Weber DCOE, kan väl passa på 2cylindrig motor.

Problemet med dubbla spjällhus typ Weber är ju att hitta nog små annars skulle ju det vara som hittat och man slipper tjorvet med att länka ihop två spjällhus.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Klokt eller inte men jag beställde två av dessa spjällhus https://www.aliexpress.com/item/100...o.order_list.order_list_main.4.259c1802awxlgJ Verkar ju vara nån form av kopia på nån som heter Honda Wave. Verkade också finnas nån modell till CBR150 men det spjällhuset verkar mer öppningar för vakuum.

Om dessa inte funkar så kan man ju trösta sig med att värre felköp till betydligt större summor gjort till mina hojbyggen.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Spjällhus till GPZ1100 1981-1984 är 35mm
Bosse kan lätt svarva en bussning och fodra ner storleken till typ 28 mm. Så byter man spjället från en lämplig förgasare med diameter.
Insprutningen på dessa Kawor funkade ofta dåligt och byttes mot förgasar.
 

Bifogat

  • IMG_0772.jpeg
    IMG_0772.jpeg
    806 KB · Visningar: 8

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag får väl hålla koll efter Kawa spjällhus om de jag beställt inte skulle funka.

Fler funderingar jag har aldrig hållit på med insprutningar men jag förutsätter att man slipper pitotrör i plenumet med insprutning för bränslepumpen ska väl via regulatorn hålla ett konstant bränsle tryck till spridarna? Frågan är då vilken pump som är lämplig som tar så lite ström som möjligt? Har försökt googla men hittar dåligt med info om vad pumporna tar i ström.

Nån som har erfarenheter av Maxxecu Mini och hur mycket ström den tar? Fattar jag det rätt så kan man koppla tändspolarna direkt till Maxxecu om tändspolarna har inbyggt tändsteg som deras spole LS2 eller köper nån modul. Kör man med LED-lysen bör man har runt 7A över till bränslepump och ECU.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top