Speldator 2012

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Speldator inkl allt, 15000 kr

Tjenare!

Som gammal Quake 3-räv (1-8 timmar om dagen i typ fyra år haha) som knappt nuddat ett spel sedan dess eller annan dator än min snart sju år gamla MacBook Pro har jag insett att livet är fan för kort och tråkigt för att inte ha en speldator och nörda sig lite då och då (läs: när flickvännen sover).

Försökt uppdatera mig själv och sätta mig in i det hela gällande komponenter, men det har fasen hänt mycket sedan 2003-2004 hehe.

Det stora intresse till en början kommer helt klart vara Battlefield 3, men det är ju samtidigt nio månader så datorn byggs ju självklart inte bara för det, lite framtidsförsäkring vill man ju ha också.

Budgeten ligger på att inte överstiga 15.000 SEK inkl ALLT förutom högtalare eller CD/DVD-läsare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2062002/2012-07-24

De saker jag inte har något direkt koll på och som saknas i listan nu är moderkort, processorsocket och fläktar. Har jag missat något mer?
 
Last edited:

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Sånt här tycker jag är kul.

När det kommer till spel och då framförallt BF3 så skall du INTE snåla in på grafiken. :fakta 670 är bra pang för pengarna i dagsläget.

Ej heller på kylningen, BF3 kräver en hel del av grejerna och då blir det även varmt. Tag en fetare CPU-kyl och lägg till 2 el 4 fläktar, du får plats med 140 på 4 av platserna övriga 120 i ett R4.

Svårt att snåla in så mkt på ditt senaste paket där, behöver du verkligen ett så "fett" moderkort?
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Apple tangentbord är hemska, köp ett annat även fast man är van vid apple på jobbdatorn, man vänjer sig vid 2 olika snabbt.

Du har valt en snabb skärm med 2ms svarstid, kör du den med HDMI så når du inte den hastigheten då HDMI är lite långsammare än DVI/VGA input.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
* Tangentbord, ska du spela så köp ett med full antighosting... Har du väl haft ett så kan du inte spela utan... Passa dig bara för Razer överreklamerade skit tangentbord! (har ägt två Razer Lycosa bord, så jag vet...) Deras möss är det dock inget större fel på.

Sidewinder x4 =mycket för pengarna

* Skärm, är det en speldator så tycker jag att du ska skippa 60hz skärm och satsa på en 120hz

Ska väl dock tillägga att båda ovanstående punkter kan kännas lite onödiga för en person som bara lirar Public BF3 och sitter i en buske med AT4..... Det beror alltså på vilken nivå du vill lägga dig på :)

*Nätagg, välj ett som är 80+ klassat. Gärna 80+guld. Ett modulärt agg är också bra så slipper det se ut som ett ormbo i chassit :) Läs också massvis med recensioner då många nätagg lider av "coil whine" och det är inte speciellt kul att sitta och lyssna på :fakta

*Ljudkort, en punkt du glömt? asus xonar essence stx + ett par lurar från beyerdynamic är den bästa investeringen jag gjort till min dator :tummenupp
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tack för all respons, uppskattas verkligen!
Nu jäklar händer det grejor, känner mig mer säker på saker och ting än någonsin, även haft en kompis som tittat förbi och har koll på det hela. En sak som måste kontrolleras är så det inte är något strul mellan gfx och mobo.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2064083/werzion_03

Chassi: Fractal Design Define R4 Vit 899 kr
Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) 1 990 kr
Moderkort: Asus P8Z77-V 1 599 kr
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC 3 690 kr
Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär 778 kr
SSD: OCZ SSD Agility 3 240GB 1 690 kr
RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE 864 kr

Skärm: Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz 4 490 kr
Tangentbord: Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard 379 kr
Musmatta: Razer Goliathus Extended XL - Speed 299 kr

Totalt: 16 678 kr

Hörlurar, mus (Razer Copperhead) och extern hårddisk (2TB Western Digital) har jag sedan tidigare, så håller tillbaka på ljudet, ingen mus och ingen intern vanlig HDD, tills vidare.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Grafikkortet och moderkortet kommer funka!

En tanke bara angånde skärmen!
27" skärmen med 120hz var ju kraftigt dyr jämfört med 60hz varianten :gnissla

Om det är värt 2k extra är ju väldigt individuellt men jag tycker du borde testa 120hz innan du köper en... För det är inte säkert att just du märker av så stor skillnad :tungan Och sedan så beror det ju väldigt mycket på vilka spel man spelar.

Som i tex CoD där FPS är låst på 250FPS så märks det ganska stor skillnad mellan 60 och 120hz, men i spel som Crysis märks den knappt / inte alls

Hade du handlat en skärm i 23-24" klassen så skulle jag inte ens tveka mellan en 60 och 120hz skärm men i 27" så vet jag inte om det är värt :confused: För det skiljer ändå 2000kr...

Som sagt det är väldigt individuellt :)

OC.net skrev:
[Regarding TRUE 120hz monitors, (and future TRUE 120hz LCD HDTVs) these displays will indeed improve your gaming experience (few exceptions). Because the screen is refreshing 120 times a second, the image projected will seem smoother and decrease tearing, even when gaming at below 60fps. Note though when gaming at a frame rate of exactly 60fps (vsync on at 60), 120hz LCD HDTVs and TRUE 120hz monitors should theoretically perform identically (both displays refreshing 120 times a second and repeating each frame once at 60fps). More information is being outputted to your eyes at 120hz even if it's just repeating frames, making the experience seem smoother. Don't forget though, to truly see the benefits of a TRUE 120hz monitor, you must be gaming at an average FPS greater than 60(ideally over 120fps). When your average frame rate is above 60(for this example let’s say you are averaging 120fps), you WILL see the in between frames that a 60hz monitor could not display. For a list of TRUE 120hz monitors, see nvidia's page on monitors that are compatible with their 3d technology.]
[Note though, video card solutions that are recommended for 60Hz 2560x1600, will not perform as well at 1920x1080 @120hz due to the amount of information that needs to be processed. In other words, it’s more taxing on a GPU to display 1920x1080 @120hz than 2560x1600 at 60hz. You will need one heck of a powerful GPU solution to see all the benefits of 1920x1080 @120hz. Beyond this resolution, at this high a refresh rate, dual link DVI will no longer have enough bandwidth to broadcast a signal to a monitor. As this point we'll have to move to a more advanced cable method like Display port (seen on a lot of the new HD 5xxx series cards).]
http://www.overclock.net/t/662628/60hz-vs-120hz-explained
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Grafikkortet och moderkortet kommer funka!

En tanke bara angånde skärmen!
27" skärmen med 120hz var ju kraftigt dyr jämfört med 60hz varianten :gnissla

Om det är värt 2k extra är ju väldigt individuellt men jag tycker du borde testa 120hz innan du köper en... För det är inte säkert att just du märker av så stor skillnad :tungan Och sedan så beror det ju väldigt mycket på vilka spel man spelar.

Som i tex CoD där FPS är låst på 250FPS så märks det ganska stor skillnad mellan 60 och 120hz, men i spel som Crysis märks den knappt / inte alls

Hade du handlat en skärm i 23-24" klassen så skulle jag inte ens tveka mellan en 60 och 120hz skärm men i 27" så vet jag inte om det är värt :confused: För det skiljer ändå 2000kr...

Som sagt det är väldigt individuellt :)


http://www.overclock.net/t/662628/60hz-vs-120hz-explained

Gött, litar på dig gällande gfx och mobo :tummenupp :)

Skärmen är den del jag tvekar mest på just nu. Vill både komma undan billigare (såklart), men samtidigt ser jag 27" och 120Hz som en duktig investering. Samtidigt vill man ju inte att skärmen, det man verkligen ser, ska vara en flaskhals när man lägger cash på grafikkort och resten hehe.

Ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att för de 2000 kr extra kommer jag inte noterade någon nämnvärt skillnad... eller så går man ner på 24" och 120 Hz...

Alternativen är för många :tungan ;)

Som CPU-kylare duger det med https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-pro-rev-2
Jag kör den på en sommarklockad i5-2500k i 4,3. Vintertid (med 7 grader svalare rum) körs den i 4,5.

mer kylning och klockning är något jag kommer sätta mig in i och genomföra senare, men tackar för tipset. Kommer låta det hela vara original tills bankkontot mår bättre och mer prestanda behövs på riktigt av datorn.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Aha, undrat vad LP stod för, tack för infon, blir helt klart LP-versionen!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2065986/werzion_05

Nu är man nära 15 000 kr och då fortfarande med den dyra 27" 120 Hz skärmen :D

Ändrade moderkort då jag läste om att det finns risk för strul och krångel mellan det förra och GTX6XX-grafikkort :(
Bytte även SSD-disk till en billigare, men som Sweclockers rekommenderat.
 
Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Denna köpte jag i mars för 9990 kr utan spel + LG-skärm 24´ för 1500 kr.
Nöjd med köpet :tummenupp

1517098_11.png


https://www.inet.se/produkt/1517098/taurus-hardcore-gtx-570-i5-3570k-ivy-bridge-borderlands-2-pa-kopet-varde-399kr

BF3 flyter på helt utan problem, tror jag har high settings.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kan tänka er att ni är nöjda, but I want more bang for the buck :tungan
Plus att lite av nöjet är ju att välja ut/ihop komponenter och bygga skiten :yoparty


-----------------------------------------------------------

Min setup
vs.
Taurus Hardcore

-----------------------------------------------------------

Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
vs.
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)

-----------------------------------------------------------

Gigabyte GeForce GTX 670 , 980 MHz, 2048MB, GDDR5
vs.
Nvidia GeForce GTX 570, 800 MHz, 1280 MB, GDDR5

-----------------------------------------------------------

128 Gb SSD, 3,0 Gbits/s, läs: 550 MB/sek, skriv: 520 MB/sek
vs.
1 TB, SATA 3,0 Gbit/s, 7200rpm

-----------------------------------------------------------

16 GB, 4x4096MB DDR3 1600MHz, Corsair VENGENCE LP
vs.
8 GB, 2x4096MB DDR3 1600Mhz, Corsair VENGANCE LP

-----------------------------------------------------------

630W 80+ Bronze Modulär, be quiet!
vs.
550W, Antec

-----------------------------------------------------------

11 036 SEK
vs.
11 499 SEK
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Kan tänka er att ni är nöjda, but I want more bang for the buck :tungan
Plus att lite av nöjet är ju att välja ut/ihop komponenter och bygga skiten :yoparty


11 036 SEK
vs.
11 499 SEK
OS: +900:- för "din" burk ;)
Men ja, det är bättre och roligare att pilla själv i den prisklassen:D
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Sådär, beställde det hela precis. (Adrenalinkick i kroppen känner jag... lite småskakig och kallsvett haha)

Slutsumman blev 12 452 totalt.
Hittade en 15% rabatt på CDON, så 7 produkter blev därifrån och rabatten gav totalt 939 kr, resterande tre produkter från inet.

SUPERNÖJD :D
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Sååå, du köpte en upplåst prolle men ingen ny kylare? Klocka med stock kan du glömma, ivy blir dessutom sketvarm. ;)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top