Speed Triple eller Ducati Monster 750?

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Har sålt av mig min motard, som jag tröttnade på (för mycket skak och för lite effekt). Har varit inne på att skaffa mig en Speed Triple (mycket pga försäkring), eller en Ducati (750 ger också hyffsad försäkring).

Nu är det så att alla mina polare antagligen kör motard eller japanskt. Så det jag skulle vilja veta är lite allmäna tips/kommentare om hojarna, och även vad man ska se upp med vid köp (märkesrelaterat). Har tänkt försöka komma åt en -00 - -02.

Tackar
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
ska du köpa traya köp 02 framåt.... har haft två daytona en 97 och en 99. och båda har strulat..... motormässigt....
02 kom det nya motorn..... mycket mera tillförlitliga en föregående......

lycka till...oavset vad du köper.......
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
gearhead skrev:
Har sålt av mig min motard, som jag tröttnade på (för mycket skak och för lite effekt). Har varit inne på att skaffa mig en Speed Triple (mycket pga försäkring), eller en Ducati (750 ger också hyffsad försäkring).

Nu är det så att alla mina polare antagligen kör motard eller japanskt. Så det jag skulle vilja veta är lite allmäna tips/kommentare om hojarna, och även vad man ska se upp med vid köp (märkesrelaterat). Har tänkt försöka komma åt en -00 - -02.

Tackar
Tjena! Hade en Speed Triple 03 och var mycket nöjd. En polare körde Ducati och stod stilla om man jämförde med min när vi skaftade. Dessutom fungerar Trajjan grymt bra på kurviga vägar. Lycka till!
 

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen numer :-(
Jimbo skrev:
Tjena! Hade en Speed Triple 03 och var mycket nöjd. En polare körde Ducati och stod stilla om man jämförde med min när vi skaftade. Dessutom fungerar Trajjan grymt bra på kurviga vägar. Lycka till!
Trppel, trippel trippel!
Duccen har visserligen najs ljud, men det är det enda den har oxå... :)
 

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
H
Hoj
yamaha -06
Hej!
Ska du jämföra speed triple mot en ducati så får du titta på
en ducati S4. annars så har triumphen mer effekt än 750:in men duccen
har stadigare ram och bättre bromsar.
ut och prova vad som passar dig :)
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Jösses vad snabba var att svara. Jo det lutar nog åt en SpeedTriple, jag menar 120 hästar är ju mer än dryga. Anledningen till att jag inte titta på lite mer potenta Monster är som sagt försäkringen.

Angående dåliga motorer i Triumph, hur är skicket på 00, 01:eek:r? Någon som vet.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Barbone skrev:
Hej!
Ska du jämföra speed triple mot en ducati så får du titta på
en ducati S4. annars så har triumphen mer effekt än 750:in men duccen
har stadigare ram och bättre bromsar.
ut och prova vad som passar dig :)

STADIGARE ram tror jag inte, möjligen bättre, men inte stadigare. Och vad gäller bromsarna har du helt fel. Trajjans bromsar kan man inte klaga på alls däremot måste man klämma bra hårt i brembona (med bättre belägg är säkert brembona något bättre)

Sedan tycker jag inte trajjan är bättre på en massa andra saker, t.ex. dämpare och fjädring, smidighet kännsla vid greppgrännsen. (jag har dock bara kört 998 och 999 inte monster)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
gearhead skrev:
Har sålt av mig min motard, som jag tröttnade på (för mycket skak och för lite effekt). Har varit inne på att skaffa mig en Speed Triple (mycket pga försäkring), eller en Ducati (750 ger också hyffsad försäkring).

Är du ute efter en bra försäkring eller en bra hoj ?
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Provkör och köp den du tycker är roligast, väljer du en S3:a så blir du nog inte missnöjd, Ducatin kan jag inte uttala mig om för den enda Ducce jag kört är en Monster 620 och den är seeeeg som en gammal Fiat i jämförelse :).

Bromsarna på Speed Triplen är som skrivet jävligt bra, motorn är väldigt trevlig (med ett öppet system så låter den grymt bra) och har effekt nog att skicka framhjulet i vädret utan problem, växellådan är väl sisådär.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top