Spärrtid gick ut idag, får jag köra i morgon?

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Tja, Jag har fösökt ringa transportstyrelsen men dom har stängt.

Min spärrtid går ut idag efter en 3-månaders indragning och jag skickade in papper om förnyelse av körkort med bild som man får när spärrtiden börjar löpa ut. har även betalt avgiften på 170kr.

Min fråga är, får jag köra i morgon med giltig legitimation eller måste jag vänta flera dagar extra på att få hem det färdiga körkortet?

/En som har sjuk hojabstinens :)

(Respektera att jag inte är ute efter gissningar)
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Eller så kollar man körkortsportalen.
Nej du får inte köra!
"För att du ska få rätt att köra igen efter en spärrtid måste Transportstyrelsen först utfärda ett nytt körkort. Du får alltså inte köra om inte ett nytt körkort har utfärdats, även om spärrtiden gått ut."
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/sparrtid/

Ja men vill du att alla här ska gissa?
Sök så hittar du tog mig 1 min att googla det!
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
jag har läst det med men i mina papper står det att jag får köra tidigast dagen efter spärrtiden gått ut. jag tänkte att man kanske får köra med ett id-kort/pass tills man fått den rinktiga lappen. lappen är ju bara en plastlapp. uppgifterna måste ju finnas i deras register att jag har körkort
 

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Svedala
Hoj
sv1000s
när jag fick tillbaka mitt för två år sen så behövde jag inte ha körkortet, men ett giltigt leg. jag har för mig att dem inte tillverkar kortet förens spärrtiden gått ut.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Inte helt fel att faktiskt ringa polisen och höra med dom. För säkerhets skull menar jag.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kan naturligtvis bara skriva om min egen erfarenhet när jag som tur är sällan blir stoppad av Kling och Klang.Blev däremot av med körkortet för några år sedan pga en rejäl fortkörning och pga en adressändring velade Biltransportsstyrelsen hit och dit om var de skulle skicka detta körkort.Spärrtiden var slut och jag frågade denna Biltransportstyrelse om jag kunde köra utan detta körkort som ännu inte hade anlänt vilket de inte rekommenderade.

Körde någon dag senare ändå och hade otur igen när jag blev stoppad i en rutinkontroll och man naturligtvis frågade efter detta körkort.Ligger hemma pga att det är så nytt och fint svarade jag kort och visade upp mitt ID istället.Farbror blå kollade det hela och kunde bekräfta att min historia stämde men föreslog att jag tog med mig körkortet vid nästa runda annars skulle det bli böter som jag slapp denna gång.

Med andra ord har du rätt att köra om spärrtiden är slut men om du inte kan visa upp ett giltligt körkort pga att Biltransportstyrelsen inte skickat det i tid så ligger du fortfarande löst till.Allt pga att myndigheter i Sverige naturligtvis aldrig gör fel vilket däremot den enskilde medborgaren enligt dessa myndigheter alltid gör när våra myndigheter ofta lever i en avskärmad värld långt ifrån verkligheten. :smasha :crash

http://www.youtube.com/watch?v=qgjGAlpVN-s
 

Oldox

Ny medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Norrköping
Hoj
ZZR 1400 -07 ABS
Ring polisen o fråga.
Det gjorde jag för 2 år sen då jag förlorade kortet en månad.
Det dom kan göra är att kolla på datorn om spärren ligger kvar.
Det funkar o köra med ID om spärren är borta.
Lycka till.
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
ja, du får köra imorgon...

var själv av med KK i en 3mån period pga fortkörning okt 2010-jan 2011.. Enligt transportstyrelsen var det ok att börja köra dagen efter att spärrtiden löpt ut även om jag inte fått det nya körkortet.. Dock kommer det nya i dagarna efter att spärrtiden löpt ut så...
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag sitter med papper från transportstyrlsen framför mig, eftersom min spärrtid går ut nu i slutet av Juni.
Följande gäller.
Ansökan om utförande av körkort ska ha kommit till transportstyrelsen. för att du ska få rätt att köra igen måste spärrtiden ha gått ut och Transportstyrelsen ska ha utfärdat det nya körkortet
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag sitter med papper från transportstyrlsen framför mig, eftersom min spärrtid går ut nu i slutet av Juni.
Följande gäller.
Ansökan om utförande av körkort ska ha kommit till transportstyrelsen. för att du ska få rätt att köra igen måste spärrtiden ha gått ut och Transportstyrelsen ska ha utfärdat det nya körkortet

Så om man tolkar det lite så kan alltså körkortet vara utfärdat, men inte finnas i TS hand. Är det på väg med posten är det alltså lugnt?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Så om man tolkar det lite så kan alltså körkortet vara utfärdat, men inte finnas i TS hand. Är det på väg med posten är det alltså lugnt?

..och hur fan ska du veta att det är utfärdat och på väg? -"Konstapeln.. Det är så att mitt.."

Nej. Man får inte köra. Knappast värt att åka dit för olovlig körning för att man inte orkar vänta.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Så om man tolkar det lite så kan alltså körkortet vara utfärdat, men inte finnas i TS hand. Är det på väg med posten är det alltså lugnt?

Ja, jag tycker det är lite luddigt. För säkerets skull bör man ringa och kolla om det är utfärdat eller inte, innan man vrider om nyckel på hojen
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
..och hur fan ska du veta att det är utfärdat och på väg? -"Konstapeln.. Det är så att mitt.."

Nej. Man får inte köra. Knappast värt att åka dit för olovlig körning för att man inte orkar vänta.

Man kan ringa till Transportstyrelsen och fråga, i regel är det utfärdat ifall betalning och papper med foto kommit fram till Transportstyrelsen i god tid. Alltså behöver du inte ha körkortet i handen, men ta med dig någon annan form av legitimation!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top