Spände kedjan, sitter hjulet rakt nu?

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Hej!

Jag har precis köpt en suzuki gsxf 600 -00, som jag börjat övningsköra med. Jättekul!

Idag skulle jag spänna kedjan litegrann, och insåg att det faktiskt var lite pilligt med att få markeringarna lika på båda sidorna. Fick göra om flera gånger. Till slut fick jag båda sidorna på samma sträck, kanske skiljer 1/2 millimeter mellan höger och vänster sida.. är detta mycket eller lite? Funkar det att köra så? Tycker att det var jättesvårt att få båda sidorna exakt lika. Men duger det med en halv millimeters nogrannhet mellan höger och vänster streck? Hur kan jag annars göra för att kolla att allt siter rakt?

Mvh johan
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
i många fall så brukar jag använda skjutmått mellan slutet på svingen och hjulets axel.
skiljer det bara på en halv millimeter så gör inte det något. tänk på att du måste ha rätt spel på kedjan både när den står still på stödet men framförallt när du sitter på den, för annars slits sakerna onödigt mycket.

MVH Phille
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
På min hoj stämmer inte markeringarna för fem öre.
Kan bara justera med hjälp av spåra fram och bakhjulet.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Samma lika för mig, markeringarna stämmer inte för fem öre. Använder skjutmått som phille ovan.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Bara svingen är symetrisk så kan man lika gärna mäta från centrum på hjulaxeln till centrum på svingaxeln. Om hjulet inte spårar efter det så har man allvarligare problem än att hjulet sitter snett...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Bara svingen är symetrisk så kan man lika gärna mäta från centrum på hjulaxeln till centrum på svingaxeln. Om hjulet inte spårar efter det så har man allvarligare problem än att hjulet sitter snett...
Eller så tillåter tillverkaren att motorcykeln är lite skev från fabrik. :)
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
i många fall så brukar jag använda skjutmått mellan slutet på svingen och hjulets axel.
skiljer det bara på en halv millimeter så gör inte det något. tänk på att du måste ha rätt spel på kedjan både när den står still på stödet men framförallt när du sitter på den, för annars slits sakerna onödigt mycket.

MVH Phille

har en kåtte smc 690 -12
fattar inte riktigt hur man vet eller ser att kedjan är rätt spänd?
så luddigt beskrivet i boken.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
har en kåtte smc 690 -12
fattar inte riktigt hur man vet eller ser att kedjan är rätt spänd?
så luddigt beskrivet i boken.

Det står väl exakt hur många millimeter den ska kunna röra sig vid en viss mätpunkt?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
En kedja ska INTE vara spänd :huvet

Spelet ska mätas mitt mellan fram o bakdrev och det ska oftast vara någonstans mellan 30-40 mm med hojjen stående på sidostödet. Det är extremt lite skruvande som ska till för att flytta bakaxeln så att kedjan går fr lite för mycket spel till för lite, det handlar om tiondelar eller mindre av avståndet mellan markeringarna på svingen.
Spelet ska mätas på det ställe där kedjan är som mest sträckt (jag har aldrig sett en hoj där spelet inte varierat över kedjans längd).
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
En kedja ska INTE vara spänd :huvet

Spelet ska mätas på det ställe där kedjan är som mest sträckt (jag har aldrig sett en hoj där spelet inte varierat över kedjans längd).
Ämnet har ju varit uppe några ggr, liksom..:)
Minst, om inte mer viktigt är ju att kedjespelet varierar, mycket, beroende på i vilken position svingen befinner sig.
mest spänd är kedjan när drev - svingens rotationspunkt - hjulaxel befinner sig i rak linje.
Och det är då INTE när hojen står på sidostödet!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ämnet har ju varit uppe några ggr, liksom..:)
Minst, om inte mer viktigt är ju att kedjespelet varierar, mycket, beroende på i vilken position svingen befinner sig.
mest spänd är kedjan när drev - svingens rotationspunkt - hjulaxel befinner sig i rak linje.
Och det är då INTE när hojen står på sidostödet!

På de flesta hojjar än inte skillnaden i spel så stort om hojjen står på central- eller sidostöd.
Vill man vara extremt noggran ska man sätta en kompis som är lika tjock som en själv på hojjen medan man mäter och sträcker kedjan.
Problemet är att väldigt få anger spelet med förare på i manualerna.
Jag tycker att du ska fortsätta sträcka din kedja så som du brukar, du kan ju det här :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vill man vara extremt noggran ska man sätta en kompis som är lika tjock som en själv på hojjen medan man mäter och sträcker kedjan.
Problemet är att väldigt få anger spelet med förare på i manualerna.

vad hjälper det att ha en kompis på hojen? Problemet uppstår när du kör i ett gupp så fjädringen bottnar eller går djupt, det är då som kedjan sträcks som mest och det är det du måste ha marginal för.

Därför kan man ange spelet med olastad hoj och att sätta en kompis på hojen gör ingen skillnad utöver att du helt plötsligt inte kan följa manualens spec spelet.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
har man en mc med ihåliga axlar i sving och bakhjul så är det lämpligt att trä en rak stav igenom som du kan fixera med koniska styrningar på var sida så att staven sitter i centrum av sving och hjulaxel,
därefter så kan du mäta hurvida ditt hjul sitter snett eller inte,, enligt mig är det det bästa och i stort sett det enda säkra sättet.

kör hårt
// Jocke
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
vad hjälper det att ha en kompis på hojen? Problemet uppstår när du kör i ett gupp så fjädringen bottnar eller går djupt, det är då som kedjan sträcks som mest och det är det du måste ha marginal för.

Därför kan man ange spelet med olastad hoj och att sätta en kompis på hojen gör ingen skillnad utöver att du helt plötsligt inte kan följa manualens spec spelet.

Nu blev jag trött :(
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top