soppapumpen går inte 929á

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
felet kom smygandes i höstas, hojen dog lite då och då. oftare och oftar blev det tills hojen var sten död:mad:
började felsöka, konstaterade ganska snart att soppapumpen inte går.
har kollat min soppa pump på en polares hoj, den går.
har kollat relät till pumpen på en polares hoj, funkar.
tippskyddet, funkar.
stödkontakt, funkar.
databoxen, funkar.
har haft isär alla kontakter o smörjt dom.
nu har jag kabelhärvan hänger brevid hojen och letar efter skador på den.
idérna börjar ta slut nu, så kom med flera!!!

hojen är en cbr 929 -00á
 
Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Du har ju "engine stop-reläet" (till vältsensorn) också för utom "fuel cut (off) -reläet) som bryter spänningen till bränslepumpen, samt en del säkringar som måste vara hela. Lägger upp funktionsschema och lite ur manualen nedan.
 

Bifogat

  • 929_00.JPG
    929_00.JPG
    42.6 KB · Visningar: 62
  • 929_0.JPG
    929_0.JPG
    93 KB · Visningar: 76
  • 929_1.JPG
    929_1.JPG
    28.2 KB · Visningar: 50
  • 929_2.JPG
    929_2.JPG
    91.9 KB · Visningar: 59
  • 929_engine_stop_relay.JPG
    929_engine_stop_relay.JPG
    64.8 KB · Visningar: 49
  • 929_fuel_cut_off_relay.JPG
    929_fuel_cut_off_relay.JPG
    34.3 KB · Visningar: 47

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Kanske en dum fråga men har du kollat kontakten på styret?? den sk "kill-switchen"
 

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
Kanske en dum fråga men har du kollat kontakten på styret?? den sk "kill-switchen"
japp, den har jag slagit fram o tillbaka tusen ggr. röda motorskydds lampan reagerar på den

Du har ju "engine stop-reläet" (till vältsensorn) också för utom "fuel cut (off) -reläet) som bryter spänningen till bränslepumpen, samt en del säkringar som måste vara hela. Lägger upp funktionsschema och lite ur manualen nedan.

japp har kollat det med och det funkar, men ska gå igen allt en gång till (suck).
så som dom visar att man ska mäta i kontakten har jag gjort, får ingen signal där.
 
Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Du kan ju spänningsmäta också. Börja "bakifrån" vid bränslepumpen med mätning och bygla (gör överkoppling) på reläkontakterna på bägge reläna så ser du genast om felet ligger i manöverkretsen eller i huvudkretsen.
 

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
Du kan ju spänningsmäta också. Börja "bakifrån" vid bränslepumpen med mätning och bygla (gör överkoppling) på reläkontakterna på bägge reläna så ser du genast om felet ligger i manöverkretsen eller i huvudkretsen.
får prova det med.
 

yrlord

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2007
Ort
Skaune
Hoj
929 Fireblade
Hej
Har haft exakt samma problem som dig, precis samma symtom! Kollade allt precis som du utan att hitta nått fel, reläer, ecm osv...
Lämnade till slut in den på verkstad, som óckså hade strul med att hitta felet, men ändå till slut lyckades.
Det visade sig att det var kabelhärvan. Bifogar bild på var det var kortis för mig. Naturligtvis kan ju ditt fel sitta nån annan stans. Men kan ju vara bra att börja där....
Den orangea kopplingen sitter innanför isoleringen på kabelhärvan och bilden visar en "sprättad" härva. Men du ser ju positionen ungefär...
Jag har ett extra lean angle och ett fuel cut/engine stop relä, sedan mitt problem om det skulle visa sig att det är nått av dem istället.Hör av dig om du är intresserad i så fall.
Lycka till!!
 

Bifogat

  • kortis.JPG
    kortis.JPG
    69.8 KB · Visningar: 132

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
Hej
Har haft exakt samma problem som dig, precis samma symtom! Kollade allt precis som du utan att hitta nått fel, reläer, ecm osv...
Lämnade till slut in den på verkstad, som óckså hade strul med att hitta felet, men ändå till slut lyckades.
Det visade sig att det var kabelhärvan. Bifogar bild på var det var kortis för mig. Naturligtvis kan ju ditt fel sitta nån annan stans. Men kan ju vara bra att börja där....
Den orangea kopplingen sitter innanför isoleringen på kabelhärvan och bilden visar en "sprättad" härva. Men du ser ju positionen ungefär...
Jag har ett extra lean angle och ett fuel cut/engine stop relä, sedan mitt problem om det skulle visa sig att det är nått av dem istället.Hör av dig om du är intresserad i så fall.
Lycka till!!

den klumpen har jag varit på o klämt på o funderat på vad det är:va
får ta o sprätta kabel härvan mera nu då(har redan börjat lite).
tackar så hemskt mycket för infon:Bugar :Bugar :Bugar
 

yrlord

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2007
Ort
Skaune
Hoj
929 Fireblade
NU GÅR SOPPAPUMPEN!!!!!!!!!!!!!!!

den kontakten var helt ihopärgad. gjorde rent den så fungerade det.
tack så hämskt mycket för infon:Bugar :Bugar :Bugar :banana :banana :banana

Sedär! Vad skönt! Fick själv betala dyra pengar för att få min fixad, alltid kul när man kan hjälpa till så att någon annan kan spara en slant!

Att tänka på:Verkstaden gjorde bara rent min med, men tyvärr kom felet tillbaka efter ett litet tag, så se till att göra det ordentligt när du ändå har den uppe för att slippa tråkiga problem i framtiden!:tummenupp
 

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
japp nu när jag vet att det var där felet var så ska jag ta isär det igen och vara toknoga. men det är inte helt lätt att få rent kontakten.
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
japp nu när jag vet att det var där felet var så ska jag ta isär det igen och vara toknoga. men det är inte helt lätt att få rent kontakten.

Klipp bort kontakten och lödda ihop sladdarna istället.
Då lär du slippa ett återkommande problem!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top