Sommarprojekt Aprilia AF1 Futura -91

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Nu har lite saker hänt i garaget. Motorn är genomgången och alla packningar är bytta. Några delar fattas fortfarande innan hojen är helt komplett. Däribland kåpan till oljepumpen, och så måste jag ordna en ny topp kåpa då den fick för sig att begå självmord.

mg3423.jpg


mg3426.jpg


mg3429.jpg
 

pelleplast

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
hägersten
Hoj
projekt
motorbyte

jag skulle vilja stoppa i en en cylindrig 4takt i en sådan ram... mums!
men frågan e vad besiktningen säger....:yoparty:gnissla
 

hokkisportti

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia AF1 Replica 1990
AF1 batteriet urladdas

HEJ! Nu går vi lite på offtopic, men min AF1 Replica årsmodell 1990 har problem att ladda batteriet? Du som har mekat AF1 vet kanske vad är det som kan vara fel?
Batteriet blir urladdat efter några mils körning, om jag använder lampor osv. Jag har kollat med amper mätare att strömförbrukning ligger helatiden på urladding. Batteri är nytt och så klart inte dålig.
Kan det vara någon kabel som är trasig på det sättet att det kommer inte alls ström från laddaren? Tändning funkar problemfritt och motorn går bra. Jag kan koppla bort + kabeln från batteriet och motorn går fortfarande utan problem så klart!
tack för hjälp!
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
HEJ! Nu går vi lite på offtopic, men min AF1 Replica årsmodell 1990 har problem att ladda batteriet? Du som har mekat AF1 vet kanske vad är det som kan vara fel?
Batteriet blir urladdat efter några mils körning, om jag använder lampor osv. Jag har kollat med amper mätare att strömförbrukning ligger helatiden på urladding. Batteri är nytt och så klart inte dålig.
Kan det vara någon kabel som är trasig på det sättet att det kommer inte alls ström från laddaren? Tändning funkar problemfritt och motorn går bra. Jag kan koppla bort + kabeln från batteriet och motorn går fortfarande utan problem så klart!
tack för hjälp!

Hejdu!

Hmm, jadu. Har du sett till att batteriet verkligen har laddat helt fullt första gången du laddade det? Kortslutning eller liknande någonstans? Kolla alla sladdar så det ser bra ut. Vet faktiskt inte riktigt vad som kan vara fel, men lycka till!

Måste bara fråga, du har möjligtvis ingen extra topp till salu?
 

hokkisportti

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia AF1 Replica 1990
AF1 topp

Hejdu!

Hmm, jadu. Har du sett till att batteriet verkligen har laddat helt fullt första gången du laddade det? Kortslutning eller liknande någonstans? Kolla alla sladdar så det ser bra ut. Vet faktiskt inte riktigt vad som kan vara fel, men lycka till!

Måste bara fråga, du har möjligtvis ingen extra topp till salu?

Är det cylinder topp eller vad du menar (ursäkta att jag fattar kanske fel ordet topp?) Jag har några begagnade delar kvar, dock inte här i Umeå.
Batteriet borde ha varit fullladdat innan det tog i bruks.
Jag fick tips igår, att det finns ett ställe här i Umeå (litet "garage företag") som säljer/mekar begagnade Aprilia/Cagiva och lite andra hojar. Ska åka dit på nästa vecka och fråga om dom kunde titta på min AF1 och felsöka.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
något är fel
tack för hjälp!

Spontant låter det som batteriet inte laddar. Dvs något fel på generatordelen. I bästa fall en trasig kabel, i värsta fall någon form av elfel i stil med trasig generator eller så.
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Nu har det stått jävligt stilla ett tag här nu. Aprilian är helt ihopsatt nu och i teorin ska den funka, men det gör den inte... Har fått igång den några gånger, grymt trögstartad, när den väl är igång så bluddrar den och är svår att få upp i varv innan den dör. Stiftet blir väldigt dränkt och jag har gjort rent förgasaren väldigt grundligt två gånger, men problemen kvarstår. Verkar nästan dessutom som att det kan läcka in vatten in i cylindern, så jag tror att nästa steg bli att riva motorn igen för 3e gången. Sen har jag inte direkt fått mer tid när en annan hoj har knallat in i garaget och tar upp lite tid :va
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du får väl prova att trycksätta kylsystemet och se om det läcker innan du demonterar hela motorn. :confused:

Går den igång på startgas?
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Du får väl prova att trycksätta kylsystemet och se om det läcker innan du demonterar hela motorn. :confused:

Går den igång på startgas?

Trycksätta? Har haft igång den med vatten i systemet.

Ingen större märkbar skillnad med startgas.
 

Linmag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
RM125
Hej,

Jag har lite delar liggande om du är intesserad.
Kåpor till en AF1 Futura om du vill ha en extra uppsättning. Dock inte så snygga - målade med sprayburk.
Dessutom: baklyse, bakram, kåpställning fram, mm.
Och en motor, avgassystem, tändning och förgasare.
PM:a vid intresse.

/ Magnus
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top