Snacket går.....

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Är det som flera sagt till mig att jag MÅSTE byta kamkedja på min Kawasaki z650 efter 8000 mil?
I så fall, är kamkedjan utrustad med ett kedjelås eller måste jag plocka ner hela motorn?
Mycket tacksam för hjälp och därmed kanske också många timmar i garaget.
Mvh//Nils
:confused:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Den skulle jag byta... En kedja kostar en femhundring på sin höjd. Går kedjan kostar det de tiodubbla. Vet hojar som fått kamkedjeras efter 4000 mil lixom

Kedjelås eller inte, varför plocka ner hela motorn? Ibland kan man lyfta av hela kedjan utan att dela den, och annars pressar man ut en nit på kedjan, och nitar ihop den nya
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Hej.
Tack för ditt svar. Så här ser min kamkedja ut och efter att ha kollat hela kedjan kan jag inte hitta något lås eller liknande.
Så vad är det som bestämmer om den måste bytas eller ej?
 

Bifogat

  • 139_3921_ret.jpg
    139_3921_ret.jpg
    124.4 KB · Visningar: 66

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Du har ju frågat och fått svar tidigare! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=144926

Slipa av en nit på gamla kedjan, se till att skydda resten av motorn från slipspån och lösa delar bara. Lämpligt verktyg är te.x. en sk. "Dremel". Haka på änden på en ände av den nya kedjan och dra runt motorn så att den nya kedjan följer med runt tills den gamla kedjan är lös. Haka lös och kasta den. Sätt ihop nya kedjan, se bara till att räkna länkarna så att den är lika lång som gamla kedjan. Troligen följer det med ett kedjelås med nya kedjan, antingen använder du det eller så nitar du ihop den, vilket är svårare och antagligen kräver specialverktyg. Om du använder kedjelåset, se till att du monterar den stängda änden av clipset i kedjans rotationsriktning.

Och ja, efter 8000 mil kan det nog vara lämpligt att byta kedjan. Materialutmattning, uttänjning, risk för skurna länkar vilket kan medföra kedjebrott eller överkuggning borde väl vara anledning nog.
 
Last edited:

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Hej och tack för hjälpen. Tyvärr börjar min höga ålder ta ut sin rätt. Lider förmodligen av Altzheim-light.... eller så är jag så inne i meckandet att jag bara glömmer allt annnat.:tummenupp :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top