Snabbast någonsin på Anderstorp?

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Öhlins som gör så mycket ihop med Yamaha och andra MotoGP-team borde ha en Öhlins-dag på Anderstorp där de bjuder in 1 st MotoGP-förare med hoj som får visa vart skåpet ska stå.
De kan även ta med någon bra bil som tävlar med Öhlins (finns Öhlins med i F1?).

Ska du eller jag kontakta Öhlins? :D

Kenny Bräck körde med Öhlins i USA nån gång när han inte fick till chassit på nån av de banorna som inte var ovalbanor...han borde kanske kunna vara relativt snabb fortfarande med en sån bil. Kanske inte i jämförelse med en F1:a men ändå !
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Kenny Bräck körde med Öhlins i USA nån gång när han inte fick till chassit på nån av de banorna som inte var ovalbanor...han borde kanske kunna vara relativt snabb fortfarande med en sån bil. Kanske inte i jämförelse med en F1:a men ändå !

jag vet inte om de var med fläktbilen de satte rekordet med eller om de var annan bil, men om de är fläktbilen så kan de bli jobbigare då den var grymt snabb runt kurvorna och är änn i dag..

800px-2001_Goodwood_Festival_of_Speed_Brabham_BT46B_Fan_car.jpg
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Öhlins som gör så mycket ihop med Yamaha och andra MotoGP-team borde ha en Öhlins-dag på Anderstorp där de bjuder in 1 st MotoGP-förare med hoj som får visa vart skåpet ska stå.
De kan även ta med någon bra bil som tävlar med Öhlins (finns Öhlins med i F1?).

Ska du eller jag kontakta Öhlins? :D
Visst vore det kul. Men du menar det väl som just en kul fantasi? Att Öhlins skulle kunna förmå en MotoGP- eller F1-förare att sätta sina högt värderade fötter i närheten av Anderstorps sunkiga asfalt är helt uteslutet. Vad skulle Öhlins för övrigt kunna dra för nytta av det? Lite extra goodwill hos en handfull svenska entusiaster; hur mycket är det värt...? Men som sagt: kul hade det varit.

jag vet inte om de var med fläktbilen de satte rekordet...
Jo, Andretti körde den s.k. fläktbilen på Anderstorp 1978.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
de var väll Niki Lauda och Nelson Piquet som körde Bramham 1978?
Du har rätt. Jag blandar ihop bil/förare. Andretti körde Lotus-Ford. Bifogar bild på det fordon som troligen har kört det snabbast varvet någonsin på Anderstorp. Hade varit fränt att se/höra...
 

Bifogat

  • 300px-Lotus79.jpg
    300px-Lotus79.jpg
    30.7 KB · Visningar: 161

lin77

- Kraftig benstomme
Gick med
3 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR
Kenny Bräck körde med Öhlins i USA nån gång när han inte fick till chassit på nån av de banorna som inte var ovalbanor...han borde kanske kunna vara relativt snabb fortfarande med en sån bil. Kanske inte i jämförelse med en F1:a men ändå !

Körde inte Kenny Bräck tester på torpet för några år sedan.. Formel 3000 el nåt? har för mig jag hört tider på 1.18 (inofficiellt som fan alltså). Hörde nåt om 260 i karusellen.. Nån som har mer fakta?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Du har rätt. Jag blandar ihop bil/förare. Andretti körde Lotus-Ford. Bifogar bild på det fordon som troligen har kört det snabbast varvet någonsin på Anderstorp. Hade varit fränt att se/höra...

Lotus och Andrettit toge Pole men Brabham ägde racet efter att andretti skulle ha fått problem med olja på banan och tappa placeringar. Niki låda vann swedish GP och satte race snabbaste varv men Andretti i sin lotus to snabbaste varv totalt med sin pole.
 
Last edited:

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
jag på 2:10 :tungan

ne, men det är sjukt bra tider dom är nere på..! fast var det inte med en F1 bil som rekordet sattes? :va

asså något fel på hojen eller hade du skuts? :D

Nästa gång prova vrid lite mer på handtaget på höger sida
 

sandstream

Guest
Visst vore det kul. Men du menar det väl som just en kul fantasi? Att Öhlins skulle kunna förmå en MotoGP- eller F1-förare att sätta sina högt värderade fötter i närheten av Anderstorps sunkiga asfalt är helt uteslutet.
Varför skulle det var helt uteslutet?
Shell fick ju en Ferrari F1-bil till Mantorp för ett par år sedan och om jag inte minns fel tog föraren det rätt lugnt och körde på 1.02-1.03. (Neutral vet mer om detta)

Jag tror inte heller att det kommer att hända men kan inte se att det skulle vara omöjligt.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Körde inte Kenny Bräck tester på torpet för några år sedan.. Formel 3000 el nåt? har för mig jag hört tider på 1.18 (inofficiellt som fan alltså). Hörde nåt om 260 i karusellen.. Nån som har mer fakta?

Nog för att bilarna kan köra fort men inte så fort.... skröna

Du har rätt. Jag blandar ihop bil/förare. Andretti körde Lotus-Ford. Bifogar bild på det fordon som troligen har kört det snabbast varvet någonsin på Anderstorp. Hade varit fränt att se/höra...


Det var riktigt fränt, synd att Ronnie fick pyspunka sista 10 varven och måste släppa ledningen på sista varvet. (-73)
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nog för att bilarna kan köra fort men inte så fort.... skröna

En modern F1-bil borde kunna komma neråt 1.12 på anderstorp om man ser till varvtider kontra hojar på andra banor.

Att det kan gå att hålla fullt genom karusellen med en F3000 är inte heller orimligt och då kan man börja närma sig dom farterna (lite kryddat möjligen).
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag var på Silverstone för nåt år sedan, dom höll ca 260 i första böj och den är inte ens 90 grader, och bra mkt bredare, och direkt efter en lång raka.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Om du menar A-torp så kördes F1 där-73 tom 78.
Pengar var väl orsaken som vanligt, för lite sponsorer.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top