Snabba på fälgbyte

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Tar gärna emot tips för att underlätta och snabba på fälgbyten.

Fasta distanser, hur får man fast dessa?

Plattan (hållaren) för bromsoket bak, någon som har fäst den på något sätt?
Den siter ju lös på yamaha och det är exstremt frustrerande om man tvingas byta fälg själv och den skiten hela tiden trillar bort.

/Andreas
 

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I ett hus
Hoj
Lånar
På ett av mina cross hjul har jag för mig att distanserna sitter exta med en fasning i distansen och gummi runt.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
distanserna på hjulet svarvar du nya med en liten kant längst in så dom sitter fast med hjälp av packboxarna.
Bromsoket går att skruva fast i kedjespännarn.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
på glidbulten till bromsoket sätter du klena fjädrar som håller fast beläggen,beläggen fasar du i ytterkanten så går skivan lättare in.
distanserna som otto skrev.framskärmen sätter du med dzus.jag tog kedjespännaren och borrande rakt igenom den i mitten brevid hjulaxeln med 4 mm borr rakt in i oket.gängade m5 i oket och borrade upp hålet i spännaren till 5.satte skruven utifrån i den inre delen av spännaren.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Bromsoket går att skruva fast i kedjespännarn.

jag tog kedjespännaren och borrande rakt igenom den i mitten brevid hjulaxeln med 4 mm borr rakt in i oket.gängade m5 i oket och borrade upp hålet i spännaren till 5.satte skruven utifrån i den inre delen av spännaren.

Har ni några bilder som ni kan lägga upp? :)
(jag har distanserna)
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Jag tog kedjespännaren och borrande rakt igenom den i mitten brevid hjulaxeln med 4 mm borr rakt in i oket.gängade m5 i oket och borrade upp hålet i spännaren till 5.satte skruven utifrån i den inre delen av spännaren.

Räcker det med en skruv bakom axeln för att hålla fast oket ? eller ska man sätta en framför axeln också ?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag har bara en skruv,och den sitter bakom,på bilden ser man hålet jag stoppar in insexan i och skuvens skalle sitter mot justeringen på insidan och är borrad som jag beskrev innan.
kan ta bättre bilder på måndag om det fortfarande behövs.
 

Bifogat

  • 1149.jpg
    1149.jpg
    240.5 KB · Visningar: 176

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det gör det vist inte, vart fick du det ifrån ? du ska ju inte linda utav satan men bara precis så dom sitter fast. blir hur bra som helst :tummenupp. du menar altså att även om man svarvar en distans som är typ 2-3 mm större så fördarver man packboxen, skoja du
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
bara genom att montera ett större föremål i packboxen så saboterar du tätningsytan,dessutom ha en fin kant med eltejp där avslutningen är ger ju ett hack som inte är optimalt,eftersom packboxen roterar men distansen står stilla så kommer det döda tätningen.annars så kan man ju börja sätta eltejp på utgånde packbox drevsida när den börjar läcka för att den förlorat spänsten. resonomanget att där står ju olja köper jag heller inte då det trycks in vatten med fartvind eller tvättredskap.
jag tar bara hänsyn till bäst funktion och hållbarhet, de enkla vägarna är för de lata och straffar sig i längden:)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top