Video Snöskoter gamla stan

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Gamla stan i Stockholm.
O C H ? Har aldrig sett någon trafik där. Speciellt inte när Bodin körde, 'förargelse väckande beteende' kan jag köpa men 'vårdslöshet i trafiken', nä nån motta får det allt vara... Ska väl vara 08or till såna anmälningar:tungan
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
O C H ? Har aldrig sett någon trafik där. Speciellt inte när Bodin körde, 'förargelse väckande beteende' kan jag köpa men 'vårdslöshet i trafiken', nä nån motta får det allt vara... Ska väl vara 08or till såna anmälningar:tungan

I brottet vårdslöshet i trafik syftar "trafik" inte på trafik runtomkring. Det syftar istället att någon är vårdslös i sin egen trafik (dvs ungefär "framförande av motordrivet fordon"). Om du känner någon som har körkort kan du fråga dem så får du ytterligare förklaring. Det är nog ett av de trafikbrott som flest känner till.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Äsch, även om han åker dit på vårdslöshet så är det ju värt att ha gjort det. ;) Inte alla som brappat runt en skoter i gamla stan. ;)
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Vad jag fått höra så råder det generellt skoterföbud i Stockholms län så även om han dragit runt på ett gärde i Södertälje så är det torsk.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om man skulle försöka sammanfatta din åsikt. Alla poliser ska jobba med de allvarligaste brotten tills dessa är uppklarade. Därefter de näst allvarligaste osv. Först när de är uppklarade kan man exempelvis beivra ett brott som det vi ser nu på snöskotern? Hade varit rätt intressant när man ringer 112 och vill anmäla att man ser en barnmisshandel. "Näe, du vet, mordet på Gösta i Västerås 1993 har inte uppklarats än så du får vänta, 19 000 poliser jobbar stenhårt på det". :rofl

Om det är så du läser mitt inlägg så har du inte alls förstått min åsikt. Min åsikt är inte att ett tjugo år gammalt och olöst mord har företräde framför en pågående barnmisshandel. Min åsikt är däremot att vår poliskår bör slå upp ordet "proportionalitet". Ingen polis jag träffat har haft någon som helst känsla för detta och det bevisas med tydlighet då man ser sig tvingad att utreda det hemska brott Bodin begått. Hur många människor tog fysisk eller psykisk skada av det han gjorde...? Hur många tog ekonomisk skada...? Hur många kände sig hotade eller kände att Bodin riskerade deras liv eller hälsa...? Och till sist, hur många människor tog fysisk / psykisk / ekonomisk skada eller kände sig hotade i "riktiga" brott som anmäldes under samma dygn, men som inte kommer att utredas på grund av resursbrist...?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
.... Och till sist, hur många människor tog fysisk / psykisk / ekonomisk skada eller kände sig hotade i "riktiga" brott som anmäldes under samma dygn, men som inte kommer att utredas på grund av resursbrist...?
Såså, lugn å fin. En anmälan är (möjligen?) gjord. Om någon dag eller så slår "resursbristen" till och allt återgår till det normala. Det lär nog dröja innan någon blir lagförd för detta tilltag.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Om det är så du läser mitt inlägg så har du inte alls förstått min åsikt. Min åsikt är inte att ett tjugo år gammalt och olöst mord har företräde framför en pågående barnmisshandel. Min åsikt är däremot att vår poliskår bör slå upp ordet "proportionalitet". Ingen polis jag träffat har haft någon som helst känsla för detta och det bevisas med tydlighet då man ser sig tvingad att utreda det hemska brott Bodin begått. Hur många människor tog fysisk eller psykisk skada av det han gjorde...? Hur många tog ekonomisk skada...? Hur många kände sig hotade eller kände att Bodin riskerade deras liv eller hälsa...? Och till sist, hur många människor tog fysisk / psykisk / ekonomisk skada eller kände sig hotade i "riktiga" brott som anmäldes under samma dygn, men som inte kommer att utredas på grund av resursbrist...?

Okej, men hur ska vi sammanfatta din åsikt? Någonstans är det uppenbart att du tycker att vissa brott ska lämnas utan åtgärd trots mycket god bevisning (film och erkännande till journalister) eftersom det finns grövre brott att lägga resurser på. Hur ska vi sätta ord på detta? Ska vi se till straffvärdet? Brott som endast kan leda till böter ska inte lagföras om brott med fängelsestraff i straffvärde finnas att lägga resurser på? Försök själv sätta ord på din åsikt.

Har du någon teori om vad som skulle hända med brott som polisen aktivt valde att inte utreda trots så här bra bevisning? Skulle de öka kanske om alla visste att polisen inte gjorde något åt dem?

Jag tror att jag förstår din åsikt om att det inte är någon fara eftersom ingen kom till skada. Det är ju samma som när man kör onykter och man klarar sig ifrån en olycka - då är det ju ok? Eller kör snöskoter utanför folks ytterdörrar. Ok om ingen kommer till skada. Inte ok om ett barn springer ut och blir ihjälkörd av Bodin. Det är väl din åsikt eller förstod jag dig också fel här?
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Sluta svamla! Det är klart att ingen kan dömas för detta, bevisningen är obefintlig. Han som kör på filmen kan vara vem som helst av jordens befolkning och han som pratar med reportern kan vara vilken svensktalande man som helst!
Dessutom är det löjligt att jämföra med gr då han kör mitt i natten och utan att riskera andra människors liv eller egendom.
 

timryden

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Det verkar som att dom flesta som hänger här på sporthoj.com är 50+ och kör Honda Goldwing eller någon gammal BMW?

Jag tror jag drar till kromsläde.nu och hänger, tror det finns mer sporthojsåkare där än här iaf...

Surgubbar...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att jag förstår din åsikt om att det inte är någon fara eftersom ingen kom till skada. Det är ju samma som när man kör onykter och man klarar sig ifrån en olycka - då är det ju ok? Eller kör snöskoter utanför folks ytterdörrar. Ok om ingen kommer till skada. Inte ok om ett barn springer ut och blir ihjälkörd av Bodin. Det är väl din åsikt eller förstod jag dig också fel här?

Jag vet inte varför det är så viktigt att sammanfatta eller sätta ord på min åsikt, men nej, du har fortfarande inte förstått. Du kan inte likställa Bodins "brott" med en rattfyllerist som klarar sig ifrån en olycka. Rattfylleristen har utsatt andra för en överhängande fara då hans reaktionsförmåga såväl som beslutsfattande förmåga är kraftigt nedsatt. Bodin har, mig veterligen, inga problem med dessa förmågor. Dessutom visar ditt så kallade bevis tre saker till - Bodin använder ett för väglaget optimalt fordon, han begår sitt "brott" på folktomma gator tidigt på morgonen och dessutom kör han lugnt. Med SH-termer så att alla på detta forum förstår - detta är INTE en bombarrepa genom Gamla Stan...

Visst, sannolikheten för att ett litet barn hoppar fram bakom nästa husknut finns alltid. Men klockan fyra på morgonen i Gamla Stan...? Efter ett snöoväder...? Den sannolikheten är ungefär lika stor som att samma sak händer då Bodin åker på skoterleden hemma i Malung. Eller då du åker 110 km/h på en rak motorväg. Eller håller du alltid 30 km/h, ifall ett barn kryper upp ur nästa vägtrumma...?

För mig är det tydligt att du (och polismyndigheten) ondgör er endast över att Bodin brutit mot en paragraf om snöskoterförbud. En mopedist eller en bra cyklist hade förmodligen kommit upp i samma hastighet som Bodin, dock med mycket sämre bromssträcka då dessa fordon knappast är optimala för vinterväglag. Detta är dock inte olagligt och därför tror jag inte att du (eller polismyndigheten) ens reagerat.

Nej, slå upp "proportionalitet" och ta även "sunt förnuft" då du ändå håller på.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
För mig är det tydligt att du (och polismyndigheten) ondgör er endast över att Bodin brutit mot en paragraf om snöskoterförbud.

Nej, slå upp "proportionalitet" och ta även "sunt förnuft" då du ändå håller på.

Polismyndigheten gör 100% rätt i att anmäla honom, han begår ett lagbrott och filmar det. Skulle de inte anmäla honom gör de inte sitt jobb; däremot så är det larvigt att överdriva hur farligt det är.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det var ju rätt mycket folk ute med tanke på att det var kl 5:00 på morgonen.

Jag tycker att det var en skitbra ide.
Och kul såg det oxå att vara. :)

De flesta man såg var nog ute för dokumentation av händelsen.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Så jaha han körde snöskoter genom gamlastan på natten, med bevakare/diverse filmande tomtar som såg till att gatorna var tomma, jasså..... gäsp - vänta ska jag gå och skriva upp i min anteckningsbok - nästa........
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Äsch, även om han åker dit på vårdslöshet så är det ju värt att ha gjort det. ;) Inte alla som brappat runt en skoter i gamla stan. ;)
Ja, nog tror i alla fall jag att det finns en väl kalkylerad risk vs reklamvärde bakom hr Bodins nattliga hyss, speciellt som "erkännandet" kom så snabbt. All heder åt honom att han inte skyller på "Mållgan", finns medlemmar på denna site som kunde lära sig ett och annat av Bodin...:)

Att en anmälan skulle komma var ju självklart och det mest intressanta i en eventuell rättegång blir väl när rätten ska ta ställning till graden av eventuell vårdslöshet och filmen ska jämföras med filmer där föraren verkligen åker fullt (det finns några intressanta prejudikat där mc-förare åkt på bakhjul etc om jag förstått det rätt). Det är ju möjligt att åklagaren vill bespara allmänhet och media denna godbit och därför nöjer sig med brott mot terrängfordonsförordningen i kombination med ett föreläggande?

Så - hatten av för en rätt lyckad och "lagom" reklamkupp där filmningen visar en mycket välbalanserad/svårbedömd körning när det gäller fart vs omständigheter. Med tanke på att killen är ett proffs med en mindre stab av filmare/trafikvakter till sin hjälp är alla jämförelser med GR i rusningstrafik eller drogfyllor rätt orimliga.

Jag tror nog hr Bodin är rätt nöjd med uppmärksamheten och går in i en ev rättsal med rak rygg och högburet huvud.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Polismyndigheten gör 100% rätt i att anmäla honom, han begår ett lagbrott och filmar det. Skulle de inte anmäla honom gör de inte sitt jobb; däremot så är det larvigt att överdriva hur farligt det är.

Glöm inte att det ser bra ut i deras brottsstatistik...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top