Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur svårt det är beror på hur stor hästen är och hur vig ryttaren är. Att ta sig upp på en häst som är över 170 cm i mankhöjd är inte helt trivialt för alla. Själv använder jag pall. Det inte är särskilt tätt mellan pallarna längs vägarna, så skulle jag hoppa av så kommer jag inte upp igen. :huvet Nu har det aldrig hänt att en häst jag ridit skitit på vägen i tättbebyggt samhälle eller asfaltväg. Om den lämnar en hög i skogen däremot tycker jag faktiskt är skit samma, det gör älgarna oxå.

Precis som man anpassar en hoj efter längden på föraren så fixar man utrustningen på hesten!
En extra, lite längre sån där fotpinne man kan fälla ner när man ska upp och vips har man en trappstege! ;)

if there's a will there's a way. :D
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Precis som man anpassar en hoj efter längden på föraren så fixar man utrustningen på hesten!
En extra, lite längre sån där fotpinne man kan fälla ner när man ska upp och vips har man en trappstege! ;)

if there's a will there's a way. :D

Fixa en sån. Tag patent, och tjäna en hacka! :tummenupp :rock
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Tror vi kan lösa det med existerande uppfinningar. http://www.blocket.se/stockholm/UTFORSALJNING_Batstegar_48018387.htm Tryck på en sån på hesten? (skruv är inte att rekomendera) :tummenupp

Nej.

Ärligt talat, någon färdig lösning finns inte. Mycket konstiga tillbehör finns. Men inte det. Det skulle definitivt vara en pryl som sålde.
På samma sätt som alla förväntas nå ner på en normalhög hoj, så förväntas alla vara nog viga för att ta sig upp på traditionellt sätt, oavsett storlek på hästen. Jag gör det inte. :huvet :rodnar
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att ta sig upp på en häst som är över 170 cm i mankhöjd är inte helt trivialt för alla. Själv använder jag pall. Det inte är särskilt tätt mellan pallarna längs vägarna, så skulle jag hoppa av så kommer jag inte upp igen.

Inget ont om din kroppslängd, vighet eller uppfinningsrikedom - men tycker du att det är lämpligt att på allmän väg framföra ett fordon som du inte kan stiga av eller stiga på...?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Inget ont om din kroppslängd, vighet eller uppfinningsrikedom - men tycker du att det är lämpligt att på allmän väg framföra ett fordon som du inte kan stiga av eller stiga på...?

Nej. det är inte särskilt lämpligt. Av kommer man alltid... :rofl Det är bara frågan om hur...

Men jag brukar undvika allmän väg om jag kan. Tar jag med en ridskolehäst ut på grusvägar så märks det att den uppskattar att få se något annat än ridhusets väggar. Därför gör jag det. Även om det är risk att jag får gå tillbaka om jag skulle bli avkastad och inte hittar någon lämplig stor sten att kliva på för att ta mig upp igen. Det ingår i risk-kalkylen. Jag har fått gå hem, men det berodde mest på att jag slagit mig så illa att jag knappt kunde ta mig upp för en vanlig trappa. Går man rakt ner i grusvägen från 1,7 m höjd så är grusvägen hård. :död

Tro inte att jag är unik, för det är jag inte. En del ryttare använder pall för att inte sadeln ska snurra runt när de sitter upp. Tro mig, en sadel under magen på hästen är inte kul. :huvet :huvet Det är inte heller roligt (även som det SER skitkul ut) att ha ena foten i stigbygeln och hoppa runt på den andra för att hästjäkeln inte står still. :huvet :huvet Just att ta sig upp på hästen är en av de mer kritiska momenten.

Att uppfinna motorcykeln och ersätta hästen med den för snabba personliga transporter var faktiskt ganska smart. :tummenupp :lol
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nej. det är inte särskilt lämpligt. Av kommer man alltid... :rofl Det är bara frågan om hur...

Men jag brukar undvika allmän väg om jag kan. Tar jag med en ridskolehäst ut på grusvägar så märks det att den uppskattar att få se något annat än ridhusets väggar. Därför gör jag det. Även om det är risk att jag får gå tillbaka om jag skulle bli avkastad och inte hittar någon lämplig stor sten att kliva på för att ta mig upp igen. Det ingår i risk-kalkylen. Jag har fått gå hem, men det berodde mest på att jag slagit mig så illa att jag knappt kunde ta mig upp för en vanlig trappa. Går man rakt ner i grusvägen från 1,7 m höjd så är grusvägen hård. :död

Tro inte att jag är unik, för det är jag inte. En del ryttare använder pall för att inte sadeln ska snurra runt när de sitter upp. Tro mig, en sadel under magen på hästen är inte kul. :huvet :huvet Det är inte heller roligt (även som det SER skitkul ut) att ha ena foten i stigbygeln och hoppa runt på den andra för att hästjäkeln inte står still. :huvet :huvet Just att ta sig upp på hästen är en av de mer kritiska momenten.

Att uppfinna motorcykeln och ersätta hästen med den för snabba personliga transporter var faktiskt ganska smart. :tummenupp :lol

Ledsen men jag förstår inte problemet i att ta sig upp på en häst med sadel. :va
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Ledsen men jag förstår inte problemet i att ta sig upp på en häst med sadel. :va

Grattis!!! :Bugar :Bugar :Bugar
Du är alltså en av de där cheyerna så med lätthet får upp ena foten i höfthöjd, trycker ifrån med den andra och svingar dig lätt upp på en häst som är 180 cm hög! Wow, jag är full av beundran var gång jag ser det. :Bugar ...och du har aldrig behövt sadla om för att sadeln snurrat! Grattis!! :Bugar

Själv har jag knäckt revben för att hästen kastat sig baklänges med full kraft när jag stått på ett ben på väg upp. :gnissla
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Grattis!!! :Bugar :Bugar :Bugar
Du är alltså en av de där cheyerna så med lätthet får upp ena foten i höfthöjd, trycker ifrån med den andra och svingar dig lätt upp på en häst som är 180 cm hög! Wow, jag är full av beundran var gång jag ser det. :Bugar ...och du har aldrig behövt sadla om för att sadeln snurrat! Grattis!! :Bugar

Själv har jag knäckt revben för att hästen kastat sig baklänges med full kraft när jag stått på ett ben på väg upp. :gnissla

Ja kan man lägga foten bakom huvet så ska det nog inte vara några problem. :brynad
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Jag är kusin med POLISEN, jag innehar dock inspektörstitel i annan statlig myndighet... Och uniform med guldstripes på axlarna, ja. :arsele

KBV?

Jag hyser stor respekt för hästar och ryttare, så länge dom visar respekt tillbaka, och än sålänge har jag bara bra erfarenheter av hestcjeyer :tuttar .
Fast sunt förnuft bör ju råda även för ryttare, att inte ta ut nervösa hästar på vägarna lika lite som att jag skulle ta ut en hoj utan bromsar, eller hjul som jag vet kan lossna när som.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
KBV?

Jag hyser stor respekt för hästar och ryttare, så länge dom visar respekt tillbaka, och än sålänge har jag bara bra erfarenheter av hestcjeyer :tuttar .

Jag tycker man ska visa respekt även om man inte genast får det tillbaka. Någon måste börja och tyvärr anser alldeles för många att det är den andre som ska börja. :rolleyes:

Då blir det inte lika vänligt som om vi hade mer överseende och respekt för varandra... :krama


Fortfarande ingen som vill hjälpa våra kamrater på motorcykel utan hästkunskap med hur man kan se om häst och ryttare är nervösa? :va

Den som kört hoj ett längre tag och har intresse och känsla har lärt sig att man kan läsa trafiken precis som en bra hockey- eller fotbollsspelare kan läsa spelet. Man ser faran innan den uppkommer och kan undvika farliga situationer som nybörjaren har problem med.

Samma med hästar men där tillkommer det att även om bilister är vansinnigt korkade ibland och gör oväntade saker så är det sällan fordonet hittar på egna saker.

En avslappnad ryttare som skrittar med lösa tyglar är inte lika riskabel som en stel ryttare som sliter i tömmarna på en häst där öronen fladdrar åt alla håll.
Nu sticker jag ut hakan för jag vet att det alltid finns någon som kan mer om hästar och hästfolk brukar vara snara att påpeka fel. :)
Men jag bryr mig inte så mycket, vad har det för betydelse om det är höger eller vänster galopp, jag rider bara hästar som klarar såna som mig ändå! :tungan
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
En nervös häst brukar trippa ganska mycket och fladdra med näsborrarna.
En nervös ryttare är som en nervös hojåkare, stel och vinglig. :)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Får man ens framföra häst på en väg ??? Utan varningstriangel ??
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top