SMC Väst 2015.

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Ni missar väl inte 6-8:e juli Rudskogen, Norge (steg 1-4 och steg 6)? Roligaste banan i Norden!
Rudskogen.jpg
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Hallå!

Bokningar trillar in, och första kursen på Kinnekulle är full.
Det börjar även fylla på, både på Falkenberg och Rudskogen, så vänta inte för länge.

För er som varit nyfikna på att köra med oss men inte fått till det, den 2 och 3 maj, kör vi på "Prova på" kurs på Kinnekulle. För 375 kr får du under en eftermiddag, prova på det här med SMC:s kurser. Det här vänder sig till dig som INTE tidigare kört med SMC på storbana (KNIX går alldeles utmärkt att ha kört innan) och heller inte heller kört "vanlig" bankörning. För er rekommendera vi våra övriga kurser.

"Prova på" är för dig som av olika anledningar inte tidigare har prövat på att utveckla sig förare på bana. Mer info finns i länken. http://www.svmc.se/Distrikt/vastragotaland/School/Prova-pa-dagar/
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hallå!

Bokningar trillar in, och första kursen på Kinnekulle är full.
Det börjar även fylla på, både på Falkenberg och Rudskogen, så vänta inte för länge.

För er som varit nyfikna på att köra med oss men inte fått till det, den 2 och 3 maj, kör vi på "Prova på" kurs på Kinnekulle. För 375 kr får du under en eftermiddag, prova på det här med SMC:s kurser. Det här vänder sig till dig som INTE tidigare kört med SMC på storbana (KNIX går alldeles utmärkt att ha kört innan) och heller inte heller kört "vanlig" bankörning. För er rekommendera vi våra övriga kurser.

"Prova på" är för dig som av olika anledningar inte tidigare har prövat på att utveckla sig förare på bana. Mer info finns i länken. http://www.svmc.se/Distrikt/vastragotaland/School/Prova-pa-dagar/[/url]
Hur kan man bjuda in deltagare till prova på kurs när man samtidigt säger att kurserna på Kinnekulle är fulla. Hade det inte varit bättre med fullbetalande kursdeltagare. Den här lösningen skapar en väldigt konstig situation när vanliga deltagare skall betala 4 gånger mer. I och för sig lite mer körtid.

Naturligtvis borde medlemmar prioreteras i första hand, som ofta väljer att gå hela kursstegen 1 - 4.
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Detta är en möjlighet för fler motorcyklister att få upp ögonen för våra kurser, både befintliga och blivande SMC-medlemmar. Detta kommer gynna vår verksamhet i längden. :)

Ett av SMCs mission är att sprida Hoj-glädje och det är just vad dessa "prova-på" platser syftar till :banana

Hur kan man bjuda in deltagare till prova på kurs när man samtidigt säger att kurserna på Kinnekulle är fulla. Hade det inte varit bättre med fullbetalande kursdeltagare. Den här lösningen skapar en väldigt konstig situation när vanliga deltagare skall betala 4 gånger mer. I och för sig lite mer körtid.

Naturligtvis borde medlemmar prioreteras i första hand, som ofta väljer att gå hela kursstegen 1 - 4.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har letat men hittar inte ett tydligt svar. Hur fungerar steg 1-3 på storbana (det som de flesta svenska FB täcker)? Är det körning på bana blandat med teori eller är det mer som avrostningskurs? Jag är inte särkilt snabb så om tempot är lågt kan jag leva med.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det brukar vara 3-4 hastighetsgrupper, teoretiska genomgångar mellan körpassen, men du hinner hämta kaffe och chips både en och två ggr :fakta

Det är inte som en avrostningskurs, du bör vara avrostad redan :) Du lär dig bara köra lite (i mitt fall mkt) bättre än innan.

De 3 stegen fokuserar på olika delar av körningen och människan, i steg 4 får du öva på utvalda bitar från steg 1-3, det du eller instruktören tycker du behöver öva mer på.

Välkommen! :Bugar
 
Last edited by a moderator:

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Jag har letat men hittar inte ett tydligt svar. Hur fungerar steg 1-3 på storbana (det som de flesta svenska FB täcker)? Är det körning på bana blandat med teori eller är det mer som avrostningskurs? Jag är inte särkilt snabb så om tempot är lågt kan jag leva med.

När du kör steg 1-3 (även steg 4) på storbana med SMC så varvas teori, praktisk träning ute på banan med feedback, både personlig och i grupp. Samtliga deltagare, som brukar vara ett 50-tal, delas dels in i 3-4 grupper utifrån uppskattad hastighet (kan komma att justeras under dagen). Varje hastighetsgrupp delas även in i mindre grupper om c:a 4-5 deltagare som får en egen instruktör som följer sin lilla grupp under dagen. Instruktören har små teorigenomgångar (c:a 15 min) där även deltagarna är mycket aktiva i diskussionerna. När du sedan ger dig ut på banan får du en specifik övning som är kopplad till den teorin ni gick igenom. Instruktören är med ute på banan och visar ibland skar för dig ute på banan och observerar din körning för att när ni sedan kommer in kunna ge dig personlig feedback. Allt för att du ska få ut så mycket som möjligt av dagen!

Viktigt att påpeka är att alla övar i en hastighet som de är ordentligt bekväma i. För att ha möjlighet att utvecklas och bli en skickligare och säkrare motorcyklist så måste man ha marginaler.

Här kan du läsa SMC Västs tankar (vilket i allt väsentligt är desamma i samtliga distrikt) om mål och syfte med våra utbildningar på Storbana: LÄNK

De olika stegen har lite olika "inriktning som du kan läsa om här: LÄNK

Hoppas det gett dig svar på dina funderingar, annars är det bara att hojta igen! Varmt välkommen på våra kurser! Hoppas vi ses!

Med vänlig hälsning
Helena
Kursansvarig Storbana
SMC Väst
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Med en 1098 är det definitivt inga problem att hänga med i lugn eller medel grupp. I dom grupperna finns folk som kör street hojar, offroad hojar och enstaka glidare samt touring lok.

Inte för att hojen avgör tempot, men det ger ändå en fingervisning om vilka förare som deltar i kurserna.
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Hallå alla!

Vår första helg på Kinnekulle är nu full, det finns några platser kvar i "prova-på"-gruppen på söndag.

Den 12-13:e juni kör vi på Falkenberg, och där finns fortfarande platser kvar, men erfarenheten säger att de brukar försvinna rätt fort på slutet. Som sagts innan, så är våra kurser för alla hojåkare, så oavsett om ditt tempo och fart är du välkommen.

Vi hoppas att vi kan få vara en del av din utveckling som hojåkare, så passa på att boka en plats.

hälsningar:
Henrik
SMC Väst
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Hej,

Första helgen på Kinnekulle avklarad, för er som fick mersmak, och för er som vill pröva på våra kurser. Så finns det en del platser kvar till de lördag-söndag den 16-17:e maj på Kinnekulle. Det kommer var instruktörstät och bäddat för en riktigt utvecklande helg för alla som vill utveckla sitt hojkörande.

Bokning gör du på www.svmc.se/school

För mer info och annat kul kan du följa SMC Väst på Fejjan: https://www.facebook.com/smcvast
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
På Falkenbergs motorbana krävs numera skinnställ ( helställ ellerr 2,delat ihopsatt med dragkedja) vid all körning oavsett gathoj eller racehoj. Detta efter en olycka förra året med ett textilsäll.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
På Falkenbergs motorbana krävs numera skinnställ ( helställ ellerr 2,delat ihopsatt med dragkedja) vid all körning oavsett gathoj eller racehoj. Detta efter en olycka förra året med ett textilsäll.

Detta stämmer säkert på FMK's egna körningar. När SMC hyr banan gäller de vanliga "reglerna" och all slags utrustning som är godkänd för MC-körning på gata är också godkänd på SMC's trafiksäkerhetsutbildningar. Kravet som ställs är att jacka och byxa ska gå att sätta ihop så att jackan inte kan åka upp över mage och rygg.

Dvs. Textilställ är helt ok!

(Vidare kan nämnas att SMC alltid kör med "riktig" ambulans och sjukvårdspersonal på plats, vilket FMK inte gör, vilket också kan påverka säkerhetstänket i stort)
 

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Hallå.

Angående bokningsläget till Falkenberg den 12-13:e juni, så är nu lördagen den 13:e fullbokad, men det finns fortfarande platser kvar på fredagen.

Så passa på att boka in, helgdagar för mc på Falkenberg är inte jättevanligt förekommande, och framförallt inte heldagar på Falkenberg med instruktörer som ger allt för att göra dig till en bättre hojförare!:tummenupp

Bokning gör du på www.svmc.se/school

För mer info och annat kul kan du följa SMC Väst på Fejjan: https://www.facebook.com/smcvast
 

RHansson

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2012
Ort
Borås
Hoj
CBR 600/1000
Hej!
Är det nån som vet något bra boende till rudskogen som inte ligger allt för långt bort från banan?
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Om det är någon avbokning den 13 i Falkenberg så är jag intresserad.
Några vänner till mig är bokade.
Finns det någon väntelista?
Eller om någon som läser detta och inte kan ta sin plats så finns jag��.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top