SMC AK BKK är det värt?

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Ska du prova? Ja, dock kommer du får den vidriga känslan av att varför gjorde jag inte detta tidigare.

Som nämnt ovan finns det riktigt trevligt folk som kan styra in dig på rätt bana runtomkring v-ås :tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Angående det där med ett steg per dag... det är ofta man knappt hinner med hela steget på en heldag då deltagaren gärna vill nöta lite extra på någon specifik sak. ;)

Varje steg har tre fokuspunkter inom sitt område.
Steg 1 - Motorcykeln
Steg 2 - Vägen
Steg 3 - Människan
Steg 4 - Personlig coachning
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Håller med allt som sagts, bara o boka!
-Men frigör lite tid för fler bandagar och starta ett däckskonto redan nu...
Det kommer behövas :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med allt som sagts, bara o boka!
-Men frigör lite tid för fler bandagar och starta ett däckskonto redan nu...
Det kommer behövas :tummenupp

Äsch då, går det inte så värst fort (lugn/medel) så funkar pilot road 3 eller road smart 2 skitbra på SMCs kurser. ;) Har kört sådär 3 kurser på mina roadsmart 2, och en vända ner till nürburgring och de funkar fortfarande utmärkt. :hihi
Sambons pilot road 3 har börjat bli lite hala och platta efter ungefär lika många kurser men TVÅ vändor till nürburgring. :skrämd
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Äsch då, går det inte så värst fort (lugn/medel) så funkar pilot road 3 eller road smart 2 skitbra på SMCs kurser. ;) Har kört sådär 3 kurser på mina roadsmart 2, och en vända ner till nürburgring och de funkar fortfarande utmärkt. :hihi
Sambons pilot road 3 har börjat bli lite hala och platta efter ungefär lika många kurser men TVÅ vändor till nürburgring. :skrämd

Precis! Körde min första kurs förra året med pilot road 3 på super duken i medelgruppen. Funkade kanonbra i det tempot!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan man köra med folksam försäkring?
Förstår jag det rätt har kansliet träffat försäkringsbolagen för några dagar sedan så ny information borde finnas ute på svmc.se inom ett par veckor. Tills vidare kan Du nog utgå från att det fungerar :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Äsch då, går det inte så värst fort (lugn/medel) så funkar pilot road 3 eller road smart 2 skitbra på SMCs kurser. ;) Har kört sådär 3 kurser på mina roadsmart 2, och en vända ner till nürburgring och de funkar fortfarande utmärkt. :hihi
Sambons pilot road 3 har börjat bli lite hala och platta efter ungefär lika många kurser men TVÅ vändor till nürburgring. :skrämd

Precis! Körde min första kurs förra året med pilot road 3 på super duken i medelgruppen. Funkade kanonbra i det tempot!

Jag körde 200 landsvägsmil, två Knix och fyra storbanedagar i medelgrupp på de begagnade Dunlop Sportmax SportSmart som satt på min lek-ER-6:a som jag köpte förra säsongen. Visst, bakdäcket var ett semislick de sista två storbanedagarna med bra mönster på vänster sida och inget mönster på högersidan, men jag fick hjälp att vända på det mellan näst sista och sista storbanedagen så det löste sig. Inte tyckte jag att det släppte heller... :va
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Kan man köra med folksam försäkring?

Sammanställning av försäkringsbolag och hur deras försäkringar gäller vid SMC:s Grundkurser, samt SMC:s avancerade kurser på inhägnat tävlingsområde:

Grund-kurser *Grund-kurser Stegv1,2,3,4 Stegv1,2,3,4
Trafik Vagnskada Trafik Vagnskada
Bilsport & MC x x x x
Dina Försäkringar x x x x
Folksam x1.) x1.) x*1.) x1.)
Gjensidige x x x x
IF x x x x2.)
Länsförsäkringar x x x x3.)
Salus Ansvar x x x x
Svedea x x x x
Sveland x x x x
Trygg-Hansa x x x x


1.) Folksam

Har ett undantag när det gäller vållande om en skada inträffar under utbildningen på inhägnat tävlingsområde. Fordonet som skadats får stå kostnaden oavsett vem som vållat skadan.

2.) If

Vagnskada – kaskoförsäkringen gäller inte på steg 3 och steg 4

3.) Länsförsäkringar

Vagnskadeförsäkring gäller på steg 1, 2 och 3, vid maximalt 5 kurstillfällen under en period på 3 kalenderår. Därefter gäller endast trafikförsäkring. För steg 4 gäller endast trafikförsäkring, inte vagnskadeförsäkringen.



Viktigt att veta
Kom ihåg att det är ditt ansvar att veta vilken omfattning du har på din motorcykelförsäkring och om den gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Vi vill dock uppmärksamma dig om att respektive försäkringsbolags kundtjänst ibland ger felaktig information. Hänvisa till denna sida och uppmana kundtjänstemannen att kontakta överordnad för besked.

* Bankurser som anordnas av andra arrangörer, tävling och träning inför tävling
Det saknas prejudikat på området. Enligt vad SMC erfar gäller trafikförsäkring endast om området inte är ett inhägnat tävlingsområde. Beträffande delkasko- och vagnskada uppmanar SMC dig att kontakta ditt försäkringsbolag och undersöka vad som gäller.

Vanligtvis när tävling, eller träning inför tävling, genomförs på motorbanor är det lagen om motortävlingsförsäkring som gäller. Denna skyddar endast tredjeman, som till exempel en funktionär eller publik vid banan.

http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

Kan klicka här för att läsa om det.

Läs om Folksam 1.)
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Sammanställning av försäkringsbolag och hur deras försäkringar gäller vid SMC:s Grundkurser, samt SMC:s avancerade kurser på inhägnat tävlingsområde:

Grund-kurser *Grund-kurser Stegv1,2,3,4 Stegv1,2,3,4
Trafik Vagnskada Trafik Vagnskada
Bilsport & MC x x x x
Dina Försäkringar x x x x
Folksam x1.) x1.) x*1.) x1.)
Gjensidige x x x x
IF x x x x2.)
Länsförsäkringar x x x x3.)
Salus Ansvar x x x x
Svedea x x x x
Sveland x x x x
Trygg-Hansa x x x x


1.) Folksam

Har ett undantag när det gäller vållande om en skada inträffar under utbildningen på inhägnat tävlingsområde. Fordonet som skadats får stå kostnaden oavsett vem som vållat skadan.

2.) If

Vagnskada – kaskoförsäkringen gäller inte på steg 3 och steg 4

3.) Länsförsäkringar

Vagnskadeförsäkring gäller på steg 1, 2 och 3, vid maximalt 5 kurstillfällen under en period på 3 kalenderår. Därefter gäller endast trafikförsäkring. För steg 4 gäller endast trafikförsäkring, inte vagnskadeförsäkringen.



Viktigt att veta
Kom ihåg att det är ditt ansvar att veta vilken omfattning du har på din motorcykelförsäkring och om den gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Vi vill dock uppmärksamma dig om att respektive försäkringsbolags kundtjänst ibland ger felaktig information. Hänvisa till denna sida och uppmana kundtjänstemannen att kontakta överordnad för besked.

* Bankurser som anordnas av andra arrangörer, tävling och träning inför tävling
Det saknas prejudikat på området. Enligt vad SMC erfar gäller trafikförsäkring endast om området inte är ett inhägnat tävlingsområde. Beträffande delkasko- och vagnskada uppmanar SMC dig att kontakta ditt försäkringsbolag och undersöka vad som gäller.

Vanligtvis när tävling, eller träning inför tävling, genomförs på motorbanor är det lagen om motortävlingsförsäkring som gäller. Denna skyddar endast tredjeman, som till exempel en funktionär eller publik vid banan.

http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

Kan klicka här för att läsa om det.

Läs om Folksam 1.)

Uppdatering: http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top