Smc´s protestlista....

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
mikael n skrev:
2644936 Jag slog tydligen huvudet på spiken, eller hur man brukar säga, av ditt svar att döma.

Faktum är att jag slutade läsa din text när du skrev att samhället sparar pengar på att folk super ihjäl sig och dör för tidigt. Du skrev nåt om att man slipper betala ut pension till dessa stackare.
Jag kan tillägga att beroende på hur man räknar, så kan du läsa i diverse utredningar att alkoholen kostar samhället mellan 20-150 miljarder per år.
Inkluderat alkoholskatten, som du tror betalar kalaset.
Om du har fått för dig att jag tycker att det är bra att folk dör för tidigt av rökning och drickande så kan jag meddela att du inte ens hittat plankan som spiken sitter i.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Santo skrev:
2645390 Det låter ju vettigt...

... men tänk om (jag vet att jag e skitjobbig ikväll :D ) det blir worst case och en gedigen lista skulle ha kunnat påverka men efterssom den var så tunn så viftades den bort :)
Hmm..Vad ska denna tjocka lista kunna påverka för något NU när som sagt när inget är klart?
Om nu worst case kommer hända så kommer det nog blir högljudda protester från dom allra flesta som har ett fordon. Då kan vi börja prata tjock lista.
Oavsett om man kör hojj eller bil så är vi trafikanter tillsamans i trafiken så en gemensam protest när allt är klart vore kanske det bästa om NU worst case händer.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Santo skrev:
2645390 Det låter ju vettigt...

... men tänk om (jag vet att jag e skitjobbig ikväll :D ) det blir worst case och en gedigen lista skulle ha kunnat påverka men efterssom den var så tunn så viftades den bort :)

Varför inte vänta med listan tills dess siffrorna presenterats så att alla vet vad listan faktiskt är emot?

"Vi vet inte riktigt vad det är för något men vi är EMOT det!!!"
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Santo skrev:
2644922 Så du menar att om 1000 personer ska dela på kostnaden som 10000 personer delat på tidigare så finns det de som kommer att få betala en lägre premie? Ja då e det ju bara att grattulera dem!

??

Och jag ifrågasatte hur man inte kunde stödja något som gagnar en själv (med avseende på ovan). Fattaru?

Men hur vet du att det gagnar mig???

Om effekten av att trafikanterna betalar sina skador själv blir att trafikskadorna minskar så gagnar det ju inte bara mig, utan dig också.

Varken du eller jag VET ju hur det kommer att bli.

MagnusK skrev:
För min del så betalar jag gärna lite extra i skatt för att göra det möjligt för folk att kunna ha lite större valfrihet att leva, ska man börja med att vissa grupper av folk ska explicit betala sina egna kostnader så tycker jag att det skall gälla alla. Det är ju inte mycket pengar i månaden vi pratar om när det gäller personskadeförsäkringen till fordon, dock mer om vi ska räkna in vad alla belastningsgrupper i samhället kostar.

Tänk, jag ser det precis tvärtom.
Jag betalar gärna MINDRE i skatt för att folk ska kunna ha lite större valfrihet att leva.

Alltså - många av er låter som avundsjuka småungar.

"Varför FÅR DOM och inte jag?!?"
"Ska JAG betala så ska minsann ALLA betala."
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Problemet jag ser är väl att i ett land som Sverige där vi redan betalar mest skatt i världen 50%... så ska vi nu påtvingas betala ännu mer för att få leva i detta "fina land".
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
duckie skrev:
2645902 ??

Tänk, jag ser det precis tvärtom.
Jag betalar gärna MINDRE i skatt för att folk ska kunna ha lite större valfrihet att leva.

Alltså - många av er låter som avundsjuka småungar.

"Varför FÅR DOM och inte jag?!?"
"Ska JAG betala så ska minsann ALLA betala."

Vad jag efterlyser är lite konsekvens, struktur. Sen vet jag inte om du benämner mig som "avundsjuk småunge" men jag ser vårt försäkringssystem och det i USA som två motpoler där vi idag står i ett vägval, för mig gör det sak samma igentligen men försäkringsmodellen vi har idag tilltalar mig än mer dess motpol om det inte går att göra en modell med mer socialt skyddsnät. Just när det gäller mc försäkringen spelar det som sagt ingen roll förutom att det är vägbytande.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Swedie skrev:
2645910 Problemet jag ser är väl att i ett land som Sverige där vi redan betalar mest skatt i världen 50%... så ska vi nu påtvingas betala ännu mer för att få leva i detta "fina land".

Det är just därför denna reform genomförs! För att minska statens utgifter och minska skatten istället (jobbavdraget). Sittande regering vill att man snarare betalar för de kostnader och de aktiviteter man väljer själv än att alla betalar in hela sin lön till staten som sen enligt klassiskt vänstermaner delar ut till de som de anser sig vara behövande (t.ex de själva). Såklart alla gnäller när de får minskade subventioner av staten men att då anse vi ska ha massa subventioner för ditten och datten och samtidigt låg skatt... det går inte ihop (ja jag är ekonom).

Så säg NEJ till att skriva på SMC-listan! (och se lite längre än bara till egna plånboken för omväxlings skull)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Smartswede skrev:
2645948 Det är just därför denna reform genomförs! För att minska statens utgifter och minska skatten istället (jobbavdraget). Sittande regering vill att man snarare betalar för de kostnader och de aktiviteter man väljer själv än att alla betalar in hela sin lön till staten som sen enligt klassiskt vänstermaner delar ut till de som de anser sig vara behövande (t.ex de själva). Såklart alla gnäller när de får minskade subventioner av staten men att då anse vi ska ha massa subventioner för ditten och datten och samtidigt låg skatt... det går inte ihop (ja jag är ekonom).

Så säg NEJ till att skriva på SMC-listan! (och se lite längre än bara till egna plånboken för omväxlings skull)
Jodå, jag kan se det från den synvinkeln oxå. Det är många andra länder är uppbyggda med den politiken, USA m.fl. Men de har ju, precis som vi oxå kommer få (om vi kopierar hela denna politien), mer segregering genom att påföra mer konstnader på den enskilda medborgaren. Vissa kommer inte ha något, medan vissa kommer ha allt. Någon organisation måste ju till slut börja kämpa för medborgaren som inte har råd. Därav att så många är med på SMC's spår att börja tidigt och försöka minska effekten av lagförslaget från alliansen.

Sedan en annan vinkel är oxå att om antalet mc-åkare minskar kraftigt kommer en stor kedja företagare inom MC-branschen i Sverige tappa kunder. Vissa kanske tappar för många och till slut konkar. Folk förlorar sina jobb. Men det är ju att se en bit längre in i framtiden som problem som kan uppstå.

Sedan så personligen skulle jag ju vilja köra hoj på gata nästa år, men jag ser inte det som en möjlighet nu när försäkringen kommer gå upp så pass mycket. Jag kan visserligen skaffa en gammal skithoj med dubbla antalet hästar av en vältrimmad moped.

Den som lever får se. Men jag tror att OM lagförslaget går igenom, så är det bra att vara ute i god tid och samla sig för att få in fakta och en bra motprotest mot ett förslag som verkligen ruinerar en hel del av de MC-åkare där ute som lever för MC och som inte vill förlora sitt största intresse.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Som jag sa.... är enbart egna plånboken som styr.

Så varför jobbar inte SMC för att helt avskaffa fordonsförsäkringarna? De gör juhe de facto så att jag inte anser mig ha råd att köra en R1 eller GSXR1000 av senaste årsmodell. Det är så orättvist!!! Jag vill kunna köra det oxå! (och någon annan får betala det). Sen att momsen på hojjar avskaffas... och även på bensin och reparationer av hojjar. Å till det gratis racebanor till alla! Finns många som inte idag har råd köra på bana och naturligtvis är det jätteorättvist! Iom hojåkningens fantastiskt positiva effekter anser jag att alla hojåkare ska få lön från staten för varje mil de kör! :tummenupp Sen ska naturligtivs skatten på min lön vara 0 (men andras oki om den är 95%)

:yoparty
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Smartswede skrev:
2645978 Som jag sa.... är enbart egna plånboken som styr.

Så varför jobbar inte SMC för att helt avskaffa fordonsförsäkringarna? De gör juhe de facto så att jag inte anser mig ha råd att köra en R1 eller GSXR1000 av senaste årsmodell. Det är så orättvist!!! Jag vill kunna köra det oxå! (och någon annan får betala det). Sen att momsen på hojjar avskaffas... och även på bensin och reparationer av hojjar. Å till det gratis racebanor till alla! Finns många som inte idag har råd köra på bana och naturligtvis är det jätteorättvist! Iom hojåkningens fantastiskt positiva effekter anser jag att alla hojåkare ska få lön från staten för varje mil de kör! :tummenupp Sen ska naturligtivs skatten på min lön vara 0 (men andras oki om den är 95%)

:yoparty
Nu är du löjlig.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
skämmande att redan sex st i den nya pollen inte har något imot det ni som har svarat det kan väl förklara varför snälla vill bara förstå mej på er så Sossana kan vinna nästa val :)

Smartswede skrev:
2645978bla bla jag är dum ihuvudet
:yoparty


Grattis men du fattar inte mycket va
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Gottis skrev:
2645988 skämmande att redan sex st i den nya pollen inte har något imot det ni som har svarat det kan väl förklara varför snälla vill bara förstå mej på er så Sossana kan vinna nästa val :)


Grattis men du fattar inte mycket va


förklara gärna vad du menar

Swedie skrev:
2645979 Nu är du löjlig.


Visst överdriver han lite väl mycket men jag tycker liksom han att det är synd om man bara ska låta den egna plånboken styra sina politiska val o åsikter...
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
ozto skrev:
2646002 förklara gärna vad du menar




Visst överdriver han lite väl mycket men jag tycker liksom han att det är synd om man bara ska låta den egna plånboken styra sina politiska val o åsikter...
Ja, det är synd. Men så är det tyvärr. Och vill man fortsätta med MC så är det bästa att tänka på sin plånbok och göra sin röst hörd och hjälpa på det sätt man kan... vilket då vore att stå bakom den organisation som för åsikterna man har.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Brukar inte tycka till i dessa trådar, men...

Hallå - ska vi ta resonemanget lite längre, va?:pannkyss

En del av oss kanske resonerar mer utifrån partidoktrinen i stället för egen analys av resonemanget och dess konsekvenser.:)

Problemet uppstår väl egentligen när vissa grupper skador särbehandlas, eller? Den del som egentligen diskuteras är väl om staten över huvud taget ska stå för någon del av rese-, nöjes-, fritids- eller idrottsrelaterade skador?

Valet bör inte vara om statens kostnader för trafikrelaterade skador till 100% ska täckas av trafikförsäkringen (=särbehandling), utan om samtliga ovanstående skador ska behandlas på liknande sätt. Konsekvensen blir väl då att staten endast bistår med hjälp för att täcka medfödda defekter eller åldersrelaterade problem.

Att bryta benet i skidbacken, klämma sig i segelbåten, stuka sig på fotbollsplanen eller slita axeln ur led på golfbanan är väl samma typ av skada som en bruten arm på en motorcyklist i samband med en nöjestur?

Därmed står valet i SMC:s kampanj mellan alternativet att särbehandla vissa grupper i samhället eller att låta staten behandla de flesta medborgare på likartat sätt...

Kommer vi fram till att staten inte ska stå för kostnaderna för någon av ovanstående skador ökar naturligvis segregeringen - om detta är positivt eller negativt är upp till var och en att avgöra.

Ursäkta mitt långa inlägg - Ha de!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Swedie skrev:
2646031 Ja, det är synd. Men så är det tyvärr. Och vill man fortsätta med MC så är det bästa att tänka på sin plånbok och göra sin röst hörd och hjälpa på det sätt man kan... vilket då vore att stå bakom den organisation som för åsikterna man har.

Jag vill gärna fortsätta med MC, men väljer att lägga min energi på att försöka få ner skadorna hellre än att försöka få ner kostnaderna.

roffe_s skrev:
2646062 Hallå - ska vi ta resonemanget lite längre, va?:pannkyss

Nu är det ju så att världen (och politiken) är inte svart eller vitt. "Allt eller inget" verkar vara det enda alternativet här. Det är ju inte så lätt - det finns nämligen en gråskala att ta hänsyn till.


Det du vill att vi ska ställning till enligt ditt resonemang är alltså - staten ska betala ALLT - eller INGET.

Eller?

Tycker också att man ska se det hela ur ett litet större perspektiv - att likställa idrottsutövning med att framföra fordon i trafik är en väldigt haltande jämförelse tycker jag.
 
Last edited:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Suomalainen skrev:
2642435 Gör en ny tråd, tror ingen börjar gapa om dubbelpost när det handlar om det här.

Mitt hojköp står på paus pga det här förlsaget, köper inget förrens man vet svart på vitt hur det blev.

införs tidigast 2009-2008...
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Matulda skrev:
2645874 Hmm..Vad ska denna tjocka lista kunna påverka för något NU när som sagt när inget är klart?
Om nu worst case kommer hända så kommer det nog blir högljudda protester från dom allra flesta som har ett fordon. Då kan vi börja prata tjock lista.
Oavsett om man kör hojj eller bil så är vi trafikanter tillsamans i trafiken så en gemensam protest när allt är klart vore kanske det bästa om NU worst case händer.

Du kan väl testa skriva på listan i förebyggande syfte om nu SMC känner att de behöver stöd i form av en lista med namn på för att kunna driva emot det de tror kan skada bland annat mc-hobbyn, själv skrev jag på listan fast jag vet att dessa listor inte rör en politiker i ryggen(se bara bensinskatteupproret med 1,3 miljoner namn på) men bättre det än ingenting.

duckie skrev:
2646063
Tycker också att man ska se det hela ur ett litet större perspektiv - att likställa idrottsutövning med att framföra fordon i trafik är en väldigt haltande jämförelse tycker jag.

Antingen får väl alla dras med sina egna kostnader för sina intressen eller så delar man på det, det är knappast politikernas roll att bestämma vad som är meningsfull fritid
 
Last edited:

Lé_Svånk

Dont forget to bring a towel! ;)
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia rs250
Har hört att om man tecknar sin försäkring nu innan årsskiftet (höjningen) så får man ha den premien hela nästa år (OBS! Bara 1 år). Men detta är ju bara en extremt kortsiktig lösning.
PREMIEN Får inte bli högre. Dom är ju redan skyhöga??

Mvh Larsa
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Ganska konstigt att de flesta som är för förslaget ofta glömmer bort att de redan betalar för vård via skatten som de tycker är för högt satt !! Ändå kan de tänka sig att slanta mycket mer bara för att bära sina egna kostnader:confused:
Om jag fattat det rätt så kommer det ge 1000 lappen i skattelättnader för inkomstagare i snitt ca .Om du nu inte åker kommunalt och bor i innerstan
hur kan du då resonera att förslaget gynnar medborgarna när deras fordonsförsäkringar ,bränsleskatter,fördyras mångdubbelt .skattetrycket i landet är högt men sänker man skattetrycket så skall det inte kosta medborgarna tiofallt .Fruktansvärt dålig politik och några kastade sig över betet som hungriga vargar .

Känns som man framöver kommer få det sämre inte bättre i ett alliansstyrt
sverige .
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
duckie skrev:
?? på dig själv. Att "hur det blir" vet ingen och allt som sägs än så länge är bara spekulationer men kan vi inte vara överens på åtminstone en punkt:

-när detta träder i kraft kommer en mindre del personer att dela på kostnaderna som alla delade på tidigare?

duckie skrev:
2645902
Men hur vet du att det gagnar mig???
Det vet ingen med det visar att du bryr dig.

duckie skrev:
2645902
Om effekten av att trafikanterna betalar sina skador själv blir att trafikskadorna minskar så gagnar det ju inte bara mig, utan dig också.

Varken du eller jag VET ju hur det kommer att bli.

Ja DET har du rätt i men det förutsätter som du säger att "OM" skadorna minskar. Detta "OM" tycker jag är ett riktigt långskott.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top