SM Knutstorp 23-25/8

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Är intresserad av att köra mitt först rookie race! Jag har baslicens, kan jag köpa engångs licens för denna tävlingen eller måste jag skaffa tävlingslicens för hela säsongen? Vad kostar det att anmäla sig och andra kostnader som man kanske inte tänker på första gången man ska tävla förutom däck, bensin, mat osv?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Är intresserad av att köra mitt först rookie race! Jag har baslicens, kan jag köpa engångs licens för denna tävlingen eller måste jag skaffa tävlingslicens för hela säsongen? Vad kostar det att anmäla sig och andra kostnader som man kanske inte tänker på första gången man ska tävla förutom däck, bensin, mat osv?

Kolla här http://www.svemo.se/sv/Forbundsinformation/Licens/Tillfalliglicens/
så ser det ju ut som du löser den tillfälliga licensen här.

Kostnader... Ja du, har du koll på anmälningsavgift, däck, soppa, lite käk så gäller det ju mest att hålla sig på hjulen!!! Undvika att krascha är nog den viktigaste delen för att hålla nere kostnaderna...
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Kolla här http://www.svemo.se/sv/Forbundsinformation/Licens/Tillfalliglicens/
så ser det ju ut som du löser den tillfälliga licensen här.

Kostnader... Ja du, har du koll på anmälningsavgift, däck, soppa, lite käk så gäller det ju mest att hålla sig på hjulen!!! Undvika att krascha är nog den viktigaste delen för att hålla nere kostnaderna...

Jo resten som däck osv kan jag föreställa mig är ungefär som en vanlig bandagshelg. Dock så kan jag föreställa mig att man pressar moped lite extra då det är race vilket gör slitaget högre och även risken för att vurpa högre :)

Men nej jag vet faktiskt inte vad det kostar att anmäla mig! Så fort jag har fått tillgång n dator så ska jag kolla på svemo ta.

Har det varit så många i rookie 1000 att man åka ut redan i kvalet? Låg på 1,11 tider senast med gatdäck, kör snabbare ett par sekunder med slicks dock så tror jag inte jag slutar på pole :)

Tack för hjälpen Moss :)
 
Last edited:

jopa

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Arrie
Hoj
Triumph 675
Jo resten som däck osv kan jag föreställa mig är ungefär som en vanlig bandagshelg. Dock så kan jag föreställa mig att man pressar moped lite extra då det är race vilket gör slitaget högre och även risken för att vurpa högre :)

Men nej jag vet faktiskt inte vad det kostar att anmäla mig! Så fort jag har fått tillgång n dator så ska jag kolla på svemo ta.

Har det varit så många i rookie 1000 att man åka ut redan i kvalet? Låg på 1,11 tider senast med gatdäck, kör snabbare ett par sekunder med slicks dock så tror jag inte jag slutar på pole :)

Tack för hjälpen Moss :)

Klart du ska vara med, att det skulle vara utkvalning är knappast troligt.
Kör med det du har och ha skoj. :tummenupp

/John
 

Rolf M

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2011
Ort
Åstorp
Hoj
2004 Kawasaki ZX10R
Hej !
Tänker också köra mitt första race på Knutstorp.
Hade baslicens och försökte köpa tillfällig seniorlicens via TA men lyckades inte. Ringde SVEMO licensavdelning och fick efter lite undersökning besked att det gick inte att köpa tillfällig licens då tävlingen var en SM-deltävling. Så det fick bli en helsäsongslicens. Enda trösten var att avgiften för baslicensen räknades av.

Är det någon som vet hur man bokar depåbox och vad det kostar? Är det via arrangören eller är det via banägaren? Har inte hittat något om detta på TA eller i tilläggsreglerna.

Rolf.
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Är anmäld och betald! Förstår dock att det är så få anmälda. 4200 utan att ha kört en meter är ganska mycket pengar för många.
Bara anderstorp-racet var dyrare med 4500, fast då fick man en dag mer.

Hoppas verkligen att fler anmäler sig!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är inte då sugen att betala 4200, kmr det hända nåt speciellt? Varför är det så dyrt??

Jag är dåligt påläst om vad fredagsträningen vanligtvis kostar, men det är 3000 för racehelgen, vilket väl får anses normalt idag, och 1200 för fyra pass på fredag vilket väl är lite mer körtid an vanligt. Så, kanske ungefär som vanligt. Eller?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag är dåligt påläst om vad fredagsträningen vanligtvis kostar, men det är 3000 för racehelgen, vilket väl får anses normalt idag, och 1200 för fyra pass på fredag vilket väl är lite mer körtid an vanligt. Så, kanske ungefär som vanligt. Eller?

500:- var det på Falkenberg för fredagsträningen för mig som bara körde den och inte hade anmält mig till racet där den ingick i avgiften.

Men om 600:- var "normalt" och det nu är 1200:- så är det ändå dubbla priset! Oavsett hur du motiverar det. Det är faktiska pengar som ska upp direkt och mer körtid kostar indirekt i driftkostnader med däck ( dina däck håller tex bara 10 varv?) och en km-kostnad för service mm. Dom som hyr hojar betalar kanske en avgift för körsträckan. En Moto3:a ska kanske servas för 40.000:- efter 200 mil tex. Nu bara någon vecka innan får man reda på hur mycket körtid man får och den var säkert inte kalkylerad av någon? Det blir dyrare hur du än vänder och vrider på det.

Jag förstår att det av många kan vara mycket intressant att få extra körtid då man inte kört SM på banan sen 2009 och många inte brytt sig ett dugg om alla låtsasrace eller träningar/bandagar på en bana som man ändå inte har haft med i tävlingsprogrammet. Så många kommer tillbaka först nu när det är SM. Så jag förstår anledningen till mer körtid och köper det rakt av och tycker det är en bra idé. Däremot väldigt sent besked om att man gör så så att ingen kunnat planera för det eller ens tänkt sig att det skulle kunna hända så! Det ogillas starkt.

Hade själv fundering på att kanske kört ett race hemma i år och Knutstorp ligger bara någon km ifrån var jag bor och jag gjorde bra resultat senast jag körde SM där. Men jag blir avskräckt av kostnaderna jag med.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
500:- var det på Falkenberg för fredagsträningen för mig som bara körde den och inte hade anmält mig till racet där den ingick i avgiften.

Men om 600:- var "normalt" och det nu är 1200:- så är det ändå dubbla priset! Oavsett hur du motiverar det. Det är faktiska pengar som ska upp direkt och mer körtid kostar indirekt i driftkostnader med däck ( dina däck håller tex bara 10 varv?) och en km-kostnad för service mm. Dom som hyr hojar betalar kanske en avgift för körsträckan. En Moto3:a ska kanske servas för 40.000:- efter 200 mil tex. Nu bara någon vecka innan får man reda på hur mycket körtid man får och den var säkert inte kalkylerad av någon? Det blir dyrare hur du än vänder och vrider på det.

Jag förstår att det av många kan vara mycket intressant att få extra körtid då man inte kört SM på banan sen 2009 och många inte brytt sig ett dugg om alla låtsasrace eller träningar/bandagar på en bana som man ändå inte har haft med i tävlingsprogrammet. Så många kommer tillbaka först nu när det är SM. Så jag förstår anledningen till mer körtid och köper det rakt av och tycker det är en bra idé. Däremot väldigt sent besked om att man gör så så att ingen kunnat planera för det eller ens tänkt sig att det skulle kunna hända så! Det ogillas starkt.

Hade själv fundering på att kanske kört ett race hemma i år och Knutstorp ligger bara någon km ifrån var jag bor och jag gjorde bra resultat senast jag körde SM där. Men jag blir avskräckt av kostnaderna jag med.

Men gör som jag gör då; strunta i fredagsträningen så slipper du ju den kostnaden!
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Hej !
Tänker också köra mitt första race på Knutstorp.
Hade baslicens och försökte köpa tillfällig seniorlicens via TA men lyckades inte. Ringde SVEMO licensavdelning och fick efter lite undersökning besked att det gick inte att köpa tillfällig licens då tävlingen var en SM-deltävling. Så det fick bli en helsäsongslicens. Enda trösten var att avgiften för baslicensen räknades av.

Rolf.

Undrar också över detta, jag körde Anderstorp på SM-premiären och då fungerade det bra med tillfällig licens för helgen? Det är ju redan få anmälda så färre på grund av en sådan här grej är väl onödigt?

Christian R1000 #18
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hej !
Tänker också köra mitt första race på Knutstorp.
Hade baslicens och försökte köpa tillfällig seniorlicens via TA men lyckades inte. Ringde SVEMO licensavdelning och fick efter lite undersökning besked att det gick inte att köpa tillfällig licens då tävlingen var en SM-deltävling. Så det fick bli en helsäsongslicens. Enda trösten var att avgiften för baslicensen räknades av.

Det låter ju lite märkligt. Om du ska köra Rookie är det väl ingen SM-tävling. :va Läste nånstans att engångslicens inte dög för långloppet under Bike week heller, så känns som den nästan aldrig går att tillämpa.
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Fick svar från SVEMO att tillfällig licens för R1000 går att köpa på plats.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top