Smörja kedjan?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
E sln annan fråga är ifall ni har någon erfarenhet utav motorsågs olja på kedjan, på mtb använder jag en liten flaska med dropp-pip
Så att man applicerar en droppe per länk' självkklart behövs mer på mc' borde bli mindre kladd.. eller?

Motorsågsolja är i princip det enda jag använder på kedjan, den har klister tillsatt för att den inte ska slungas av så lätt från kedjan.

Nu kommer jag få mothugg av en stor mobb som säger att klister på oljan är helt fel för att det drar till sig smutsen. Men jag står på mig i att jag vill ha klister i oljan, damm fastnar ändå i oljan. Damm fastnar som du sett på alla våta ytor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Cirka 1 flaska i månaden, säg 150kr/mån

Så på två säsonger har du slängt iväg samma pengar som ett drivpaket kostar på att smörja dito. Utöver det så har du lagt ett par arbetstimmar på smörjandet och kanske även tvätt av kedjan.

VS i den andra ringhörnan ter sig i mina ögon mer rationell än dig.

Sagt trots att jag själv smörjer mina kedjor efter varje tvätt.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kedjeoljor i sprayformat gav jag upp för ett par år sedan. Tyckte det var dyrt, kladdigt och de klistriga oljorna är ju "skitmagneter" av rang. :)

Har en liten plastmugg med en pensel i i garaget. I den häller jag en liten skvätt transmissionsolja, eller en trögare motorolja, på våren. När jag har tagit en tur (eller kanske rättare sagt varannan/var tredje) så tar jag och stryker på ett tunt, tunt lager på kedjan. Kostar i princip ingenting och kedjorna håller väldigt bra/länge.
På långtur har jag med en liten tub med (tror det är) biltemas transmissionsolja 80-90 för skotrar och en pensel i en plastpåse. Haft den i tre år tror jag. Kommer nog räcka i tio. :)

Körde 3500 mil på förra kedjan och bytte den för det fanns vissa rapporter om att den orginalmonterade kedjan på min hoj hade gått av för vissa. Kedjan och dreven såg väldigt fina ut men för sinnesron och behovet av att meka lite så bytte jag. :hihi

Summa summarum tror jag inte det spelar så stor roll VAD han häver på. Så länge kedjan, och framför allt O-ringarna, mestadels har en oljehinna på sig så är det nog frid och fröjd.
Jag tycker dock detta är det mest prisvärda och enkla alternativet.

Edit: Behövs det så tvättar jag med lampolja, ska tilläggas. Också billigt och väldigt bra.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Cirka 1 flaska i månaden, säg 150kr/mån

... och jag har kvar samma burk som jag köpte med hojen, gick väl på 150 spänn. Jag vräker inte på olja/spray men har nog bara kört ca 300 mil förra året då jag skaffade hojen sent på säsongen. Blir kanske en burk till nu, vet inte hur mycket det är kvar...

Lampoljan är nog slut dock, går åt en del då jag brukar tända grillen med det.. :rolleyes:
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Efter ett antal BMW smörjer jag hellre kedja än byter tätningar i slutväxel eller slutväxel för att BMW kör med kastpassning och inte lägger tid på shimsa in den.:7peta
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Så på två säsonger har du slängt iväg samma pengar som ett drivpaket kostar på att smörja dito. Utöver det så har du lagt ett par arbetstimmar på smörjandet och kanske även tvätt av kedjan.

VS i den andra ringhörnan ter sig i mina ögon mer rationell än dig.

Sagt trots att jag själv smörjer mina kedjor efter varje tvätt.

Summa summarum...
Skit i att smörja kedjan?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Efter ett antal BMW smörjer jag hellre kedja än byter tätningar i slutväxel eller slutväxel för att BMW kör med kastpassning och inte lägger tid på shimsa in den.:7peta

Antingen lägger man tid/kostnad för underhållet på oljebyte i slutväxeln under vintern eller på smörjning vid varje tankning, byte av drivpaket etc var 2500 mil. Kör man mycket väger det sannolikt över rätt rejält till kardanens fördel. Kör man lite gör det nog inte det. Byter man inte olja, ryker tätningarna...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Summa summarum...
Skit i att smörja kedjan?

Nej, det handlar ju inte om att sluta smörja kedjan, utan mer typ total onödig kostnad att kladda på konstant och lägga sin surt förvärvade lediga tid på rengöring mm bara för att i slutändan så kostar det mer i både tid o pengar.

Ett drivpaket med JT drev samt typ EK MVXZ Quadra X-rings kedja till tex en Z1000 går på kanske 1100-1200:- Förmodligen bränner du mer smörjmedel på en kedjas livslängd än det?(blir lite dyra drivpaket)

Menade bara att man ska använda smörjmedel med måtta, typ efter dagens körning, lite grann på insidan av kedjan var 300-500 mil. Givetvis komplettera lite om man kört i regn eller tvättat hojen.

Att kladda på konstant med smörjmedel förlänger förmodligen livet på en kedja, men.....i samma veva så förkortar man den också. En kladdig kedja drar åt sig sand och smuts.
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nej, det handlar ju inte om att sluta smörja kedjan, utan mer typ total onödig kostnad att kladda på konstant och lägga sin surt förvärvade lediga tid på rengöring mm bara för att i slutändan så kostar det mer i både tid o pengar.

Ett drivpaket med JT drev samt typ EK MVXZ Quadra X-rings kedja till tex en Z1000 går på kanske 1100-1200:- Förmodligen bränner du mer smörjmedel på en kedjas livslängd än det?(blir lite dyra drivpaket)

Menade bara att man ska använda smörjmedel med måtta, typ efter dagens körning, lite grann på insidan av kedjan var 300-500 mil. Givetvis komplettera lite om man kört i regn eller tvättat hojen.

Att kladda på konstant med smörjmedel förlänger förmodligen livet på en kedja, men.....i samma veva så förkortar man den också. En kladdig kedja drar åt sig sand och smuts.

Fast jag måste få försvara mig själv och säga att jag absolut inte smörjer på för mycket så att det blir en massa kladd. Jag sprejar på ett tunt och fint lager. För mig är mc-vården en del av mc-åkandet. Jag vill inte slippa något alls. Jag vill smörja kedjan för att det hör till åkandet, jag vill tvätta av bakfälgen från lite smuts för att det hör till åkandet. Jag får ont i hjärtat när jag ser en kedja som inte har blivit smord på evigheter, nästan som vanvård :) Sen så låter det ju inte så sexigt när en hoj kommer med en snustorr drivpaket.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Funkar vanlig lampolja från biltema vid rengöring? =)
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Antingen lägger man tid/kostnad för underhållet på oljebyte i slutväxeln under vintern eller på smörjning vid varje tankning, byte av drivpaket etc var 2500 mil. Kör man mycket väger det sannolikt över rätt rejält till kardanens fördel. Kör man lite gör det nog inte det. Byter man inte olja, ryker tätningarna...

Det finns en anledning till gruppstämning av BMW i USA och det beror inte på oljebyten..
http://advrider.com/index.php?threa...igation-into-bmw-final-drive-failures.761531/
 
Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Väcker en gammal tråd.

Jag har precis bytt drivpaket och den nya kedjan var vaxad. Har aldrig kört med kedjevax innan så jag tänkte att det var bäst att köra vidare med vax eftersom det fanns på från början. Döm om min förvåning när min lokala mchandlare säger att det var längesen man slutade sälja sånt. Det slet ner kedjan i förtid pgr av föroreningar som vaxet samlade på sig.

Hur ska jag göra?

1. Tvätta bort vaxet med diesel och fortsätt med tunnfilmsolja som jag gjort på tidigare kedja.

2. Gå över till vanligt kedjespray som jag fö hatar.

3. Leta reda på kedjevax och fortsätta med det.

Tänkte låta allt vara så länge som allt ser ok ut, men förr eller senare måste jag ta ställning till hur jag ska fortsätta
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Helst ska man väl smörja kedjan efter sin körning när kedjan är varm, det är dock något som jag alltid glömmer så jag kladdar på före körning och det blir väl då 30-50 mils intervaller beroende på hur långa dagsturer jag kört.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Undvik denna från Biltema, var skitnöjd med den tills jag fick syn på bakfälgen.

biltema.jpg
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
det jag ser som viktigast vid val av kedjesmörj så är det smörjegenskaperna bakfälgen blir ju ren när resten av hojen blir tvättad för övrigt så klenar inte biltema oljan mer än någon annan om man smörjer en stund före man skall åka
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top