Smörja kedjan, men med vad?

-persson-

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
gnosjö
Hoj
Daytona 675, yz 125
Hallå.

Har hittills smort med lite vad som har funnits tillgängligt.

Men vad skulle ni rekommendera?

Dels till daytonan, dels till crollen.

/ VP
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Köp kedjespray på macken med klister i, smörj när kedjan är varm. Rengör den ofta...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Söker du lite kommer du hitta månger av diskutioner om kedjesmörja. Alla har sin favorit. Själv tycker jag Motorexs kedjespray är bra.

De flesta fyller sin funktion och stänker mer eller mindre.
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Jag använder också klister olja ( Wurt) verkar funka bra för mig samt att den skvätter inte ner hojen och framförallt bak hjulet.
 

Ozzi

Guest
Jag köpte Ok/q8 chain lube och tycker att den funkar bra, seg som en snorkråka när man lägger på den.:tummenupp
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Köp INTE på Biltema den är så tunn så den stänker ner hela bakpartiet på hojen, och kan hamna på bakhjulet med extrem halka som följd.

Tänkte det samma då många klagar på just det, men har inte testat den själv så jag kan inte säga att det ÄR så.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tänkte det samma då många klagar på just det, men har inte testat den själv så jag kan inte säga att det ÄR så.

DET ÄR SÅ (har tyvärr testat:huvet)

till ts. satsa ett par tior till och köp kedjesmörj av känt fabrikat, själv använder jag belray´s smörja, funkar jävligt bra, finns många andra som du säkert kommer att få tips om men återigen, köp INTE biltemas om du hatar att putsa på hojen, sicken jävla skit:mad:
 

Grinder

Konstant trött! #69
Gick med
3 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 1000 Fighter
Äh, använd gammal motorolja.. Billig och bra olja. Om du inte är rädd för lite oljestänk d.v.s. Annars är Castrol jävligt bra! Funkat alla år som jag tävlade med cross i alla fall..
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Har kört iallafall en säsong med Biltema kedjefett (på sprayburk) och den funkar lika bra/dåligt som Castrol Chain Wax. Lite kommer på fälgen men inte så man blir less. Verkar hålla rullarna kletiga ungefär lika länge och lite kortare då man kör i regn. Samma lika alltså. Biltemas kostar 50kr per burk och Castrol 150kr... Finns säkert något ännu dyrare också. Köper du det dyraste kan du hacka på alla som köper på Biltema på en massa internetforum och bli höjd till skyarna av de som inte heller vet.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag kör med CRC klisterolja. Smörjer ofta och inte i så stora mängder. Bra även att hålla kedjan så ren som möjligt, speciellt nu på våren när det är mycket grus o damm kvar på vägen.

Som sagt, det finns många alternativ att välja på. Bara att prova sig fram till sin favoritsmörja.:tummenupp
 
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag har under tre säsonger växlat mellan OK/Q8 kedjesnor och Castrol ChainSpray 0-R och i viss mån Biltema-spray.
OK/Q8's kedjesnor som jag kallar det funkar mycket bra smörjmässigt, men måste appliceras på en extremt varm kedja för att tränga in ordentligt. Jag gillar att smörja överdrivet och då är den inte att rekommendera då den endast håller sig på plats i små mängder. Castrols variant är ungefär som Biltemas spray men med skillnaden att den innehåller bra mycket mer smörja och att den faktiskt gör ett kanonbra jobb på att sitta kvar också!
-Detta även om man som jag smörjer rikligt.

Min burk är snart slut och då skall jag nog testa ett annat märke för att se hur det är. Det kommer dock alltid finnas en burk Castrol på hyllan tills jag hittat något bättre.

Hojarna opvan har testats på är:
RD350F Lätt landsvägs-sport
TT600R Arg motard
TT600R Grushoj
Kawa Z1000 Gammal arg muskelhoj
KTM950SM Muskelmotard.
 

lanzer

Lanzer
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Mora
Hoj
Kawazaki ZX9R -98
Jag kör med Belray och har inga problem med stänk. Tror priset var 150kr för en burk, skulle rekommendera den.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har kört med vanlig motorolja ett tag nu och inte riktigt hittat några nackdelar. En del skvätter väl bort men det verkar ändå ligga en oljefilm kvar på kedjan, och något ökat slitage har jag inte märkt av.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Biltemas lampolja, skruva på spraymunstycke, kör med biltemas kedjeborste. Billigt, och rocknroll.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag köpte Ok/q8 chain lube och tycker att den funkar bra, seg som en snorkråka när man lägger på den.:tummenupp

Jag körde med denna ett tag. Men på Hondan som har ljus fälg ser man direkt att OK/Q8:as chainlube stänker utav bara h*lvete...

Nu kör jag med Motul Chainlube istället.. Verkar stanna kvar på kedjan mkt bättre.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top