Slipon på knixkurs??

Hakan_

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1 05
Har skaffat mig en z750 med akrapovic slipon.
Är det någon som vet om detta kommer att godkännas på en knixkurs?
Det är Bmw klubben som ska ha den. När jag ringde dit visste inte gubben riktigt utan sa bara att om den är godkänd för gata så ska det väl vara ok.

Ringde sedan Bike som sa att det beror på om det finns en insats i eller inte. Fattar inte vad skillnaden är förutom att det låter mer om den är uttagen...

Iaf skulle vara tacksam att få veta om jag kan åka på kurs eller om jag först måste byta till original avgasrör.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
släng i en db-killer om du har så går det nog bra, annars kan du slänga på org, är ju inte så jobbigt att byta
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Det brukar vara decibelgräns på all kursåkning, kolla decibel, kolla om dom som håller kursen mäter decibel, mäter dom inte blir det ord mot ord. Om hojen ger mera än 95 decibel får man nog problem på dom flesta kurser tror jag. Du får ha vilket avgassystem på hojen du själv vill, det är decibelen som räknas.
 

2fast_2bob

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Rättvik
Hoj
Kawasaki zx9e 2001
var på knix i helgen på amsberg, där var det inga krav alls, Dom sa dock att det nästan var det ända stället som det inte var nå krav på. Så släng in din db killers, borde ju duga med det! Ha så kul!!!
 

Hakan_

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1 05
Hur mäter man decibel? Vad är en db killer och finns det att köpa till alla avg system? Jag är helt ny och kan ingenting ang den tekniska delen. Har org avgasröret ståendes hemma men ingen aning om hur man byter,,,:banana
 

Tony Z1000

Bättre att ha otur än ingen tur alls!!!
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Z 1000 -08
Var på knix i Glimminge för några veckor sedan och dom hade inget att invända på min. Packade med db-killer i ryggan för säkehets skull men den behövdes inte.
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Hur mäter man decibel? Vad är en db killer och finns det att köpa till alla avg system? Jag är helt ny och kan ingenting ang den tekniska delen. Har org avgasröret ståendes hemma men ingen aning om hur man byter,,,:banana

de brukar ha en db mätare med på knix kurserna, bara att släppa av lite på gasen när du åker förbi den som mäter om det inte är dunderhög ljudnivå på din hoj.

En db killer är en insatts du sätter i dämparen som slår sönder pulserna.

http://motors.shop.ebay.com/sch/eBa...=192&gbr=1&_localstpos=&_nkw=db+killer&_clu=2

dämpen byter du lätt då jag antar att det är en slipon du har och inte helsystem?

är det slipon är det 3-4 byltar på dämpen och en bult till fästet på hojen.
gjort på 15min
 

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
körde knix på glimmingen med min z750 med Leo slipon på.. Inga som helst problem. Men ladda ner nån ljudmätar app till din mobb å test. Dom är ju inte hundra men då får du iaf ett hum om hur mycket de låter.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Körde också Knix med slipon utan db-killer på Glimmingen. Det brummade gött hela dagen!! :tummenupp
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Ända som kan ställa till det för dig är som sagt db nivån. Men som de tidigare sagts så behöver man kanske inte dra ur fullt just där dom mäter. Alt kasta i en db-killer (insatsen som du pratade om) så är du säker. Har kört knix med både slipon och yoshi helsystem som brölar rätt bra (utan ngn db-killer). Alt att u byter till original men tor inte du behöer göra det. Aldrig varit några problem för mig, i värsta fall får du en svart flagg :( eller att hela gruppen får en db-flagga om du inte är ensam om att bröla...
Ha det så kul på banan!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det brukar i prinicp bara vara motarder som låter väldigt mkt som får problem.
Du drar aldrig ur hojen på samma sätt på en knixkurs som t ex på en storbana.

Jag har aldrig använt db-killer på knix, och aldrig haft några problem.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
En enkel regel som gäller oavsett originalljuddämpare eller inte. Det är db gränsen som gäller ligger oftast mellan 90-95db.
:tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top