Slipon för högre ljud, inte lägre effekt

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Hej!
Jag har en cbr1000rr -06, helt i originalutförande.
Nu funderar jag på att sätta på ett slipon för att höra mer av det härliga oljudet!
Blir det av satsar jag på billigare modell av känd tillverkare typ leovince eller mivv.
Jag har förstått att effekt-ökningen, om någon, är marginell efter en sådan operation. Jag vill däremot inte ha förluster någonstans i effektkurvan.

Det leder mig till kärnan av spörsmålet.
Det gäller EGCV:n, avgasspjället som sitter precis innan dämparen, som försvinner vid slipon-montering.
Jag har sökt information i timmar angående påverkan av dess förlust och känner mig fortfarande kluven till huruvida det är värt att bli av med spjället (alltså om jag överhuvud taget ska montera något slipon).
Vissa påstår att honda säger att det är för att behålla bottendrag fast det egentligen bara sitter där för att reglera ljud. Det teorin tycker jag låter konstig.
Andra påstår att gasmotståndet utan ventiljustering blir för lågt vid låga varvtal vilket ger effektförluster.

Om någon med faktisk kunskap på området läser detta vore jag väldigt tacksam för hjälp som kan ge klarhet i frågan.
Vänligen, Epple!
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Ingen som kan kasta lite ljus på det där med avgasspjället?

Det känns som att man bör göra allt eller inget. Alltså byta hela systemet, luftfilter, montera PC och bänka, om man nu ska göra någonting alls. Eller?
Prestanda är för mig viktigare än ljud, trots allt, och jag känner inte att jag behöver splasha ut en massa tusen för att få upp toppeffekten lite (om än med skönare ljud på köpet).

Jag tror precis jag övertalade mig själv.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
:D hum. skall dra ett citat ifrån en annan här på SH

"Förr var jag schizofren men nu mår vi bättre"

Lite sådan varning på dig nu ;)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vet inte hur det är på Hondan, men min erfarenhet med eftermarknadssystem och mappning är att effektkurvan blir jämnare och att de ryck som annars kan kännas vid vissa varvtal försvinner.

Har du råd, så köp hela klabbet. Att sätta på ett billigt slip-om för ljudets skull är väl inte särskilt vuxet?
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
@ mkii
Jag/vi mår faktiskt bättre.

@ Lugn
Du menar att det är mer vuxet att spendera mycket pengar?
Pengarna är inte problemet. Vunnen prestanda per krona är vad jag tar ställning till. Dessutom anser jag min hoj som tillräckligt potent som den är, rent effektmässigt, för bandagar. Mer ljud hade varit härligt om det går att få utan påverkan på effektbandet (alltså utan försämringar), som det inte är något fel på nu.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Min generella erfarenhet av slipons är att de ofta sänker effekten. Med vissa system kan man förlora många hästar eftersom det skapar obalans i motståndet etc etc. Så ofta om man bytar system innebär det att man får bestycka om förgasarna mm för att kompensera.

Mitt tips är: Ska du lägga pengar, kolla ut vad du ska ha. Beställ på Ebay, montera själv och mappa på verkstad. Du tjänar 1000 lappar!

Vad det gäller vanliga slip-on blås så är det oftast bortkastade pengar, jo du får ett mysigare ljud. Men ofta är de billiga inte ens i närheten av original när det kommer till effekten.
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Min generella erfarenhet av slipons är att de ofta sänker effekten. Med vissa system kan man förlora många hästar eftersom det skapar obalans i motståndet etc etc. Så ofta om man bytar system innebär det att man får bestycka om förgasarna mm för att kompensera.

Mitt tips är: Ska du lägga pengar, kolla ut vad du ska ha. Beställ på Ebay, montera själv och mappa på verkstad. Du tjänar 1000 lappar!

Vad det gäller vanliga slip-on blås så är det oftast bortkastade pengar, jo du får ett mysigare ljud. Men ofta är de billiga inte ens i närheten av original när det kommer till effekten.

Tack.
Kör vidare på original tills (om) det blir banhoj av den.
Den ser iaf ball ut. :crash
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Du skriver att det är tillräckligt för bandagar

Ska du åka bana så är det en DÅLIG ide att låta mer

Henrik
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Finns väl DB-killer.

Ska du åka bana så ser jag Db-killer som en nödlösning. Det är inte ens säkert att du klarar dig med ditt originalsystem.

Kolla de trådar som finns i amnet. Flera har labbat i ett par år nu och lyckats så det finns lösningar att kopiera.
Generellt är det alltid bättre med så stor ljuddämpare som möjligt. Kanske inte ser så snyggt ut, men vi får vänja oss.

En liten snygg dämpare får du täppa till nästan helt med killer för att vara säker på att banorna kan vara kvar.

Tiden att testa om det går är förbi, det sabbar bara för kollektivet som vill ha banorna kvar.

Henrik
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Avgasspjället gör ingen effektskillnad, ingen som du känner av iaf.
Det öppnar fullt så tidigt som ~3000rpm. Det är en ljudgrej att hojen skall vara riktigt tyst när man puttrar.
Själv tog jag bort sliponet & satte tillbaka orginalet men tog bort vajern till spjället.
Bättre att på bana få gasa istället för att köra på avslag med sliponet förbi ljudmätningen
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Ska du åka bana så ser jag Db-killer som en nödlösning. Det är inte ens säkert att du klarar dig med ditt originalsystem.

HAHA! Du få ursäkta, men det låter ju helt sjukt. Den bana som har högre ljudkrav än att min originaldämpare klarar sig kan knappast användas av någon.
Av alla bandagar jag varit på (ca 20) har originaldaämpare varit gravt underrepresenterade och jag har aldrig sett någon bli ens avflaggad pga för högt ljud. Med eller utan DB-killer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
HAHA! Du få ursäkta, men det låter ju helt sjukt. Den bana som har högre ljudkrav än att min originaldämpare klarar sig kan knappast användas av någon.
Av alla bandagar jag varit på (ca 20) har originaldaämpare varit gravt underrepresenterade och jag har aldrig sett någon bli ens avflaggad pga för högt ljud. Med eller utan DB-killer.

Jag har åas sidan sett folk få svartflagg pga ljud. Och skäll för att de inte åkte av banan omedelbart när de fick svartflagg.
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Jag har åas sidan sett folk få svartflagg pga ljud. Och skäll för att de inte åkte av banan omedelbart när de fick svartflagg.

Förstår att det händer. Jag menar bara att jag inte har sett det. Särskilt inte med originaldämpare. Trots att jag varit på en del bandagar.

Men hur som helst - jag behåller, som sagt, originalet på min hoj och kör på som vanligt.
Tack för alla svar!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förstår att det händer. Jag menar bara att jag inte har sett det. Särskilt inte med originaldämpare. Trots att jag varit på en del bandagar.

Men hur som helst - jag behåller, som sagt, originalet på min hoj och kör på som vanligt.
Tack för alla svar!

Jag är iofs ganska säker på att just dessa personer inte hade originalblås. Jag känner mig väldigt ensam om att ha det på min hoj på bandagar. :hihi
Original tror jag inte det är någon fara för din hoj heller, duccar klarar sig ju, och de låter en hel del.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
HAHA! Du få ursäkta, men det låter ju helt sjukt. Den bana som har högre ljudkrav än att min originaldämpare klarar sig kan knappast användas av någon.
Av alla bandagar jag varit på (ca 20) har originaldaämpare varit gravt underrepresenterade och jag har aldrig sett någon bli ens avflaggad pga för högt ljud. Med eller utan DB-killer.

Sjukt eller inte, men så har det blivit de senaste åren. Jag antar att det var ett tag sedan du körde dina 20 bandagar eller att du ännu inte besökt de banor som har värst problem med grannar och myndigheter.

Faktum är att många orginalhojar svartflaggas. Det har förekommit svartflagg på folk som varit aspiranter på förstaplaceringar trots orginalsystem. Banägaren förstör hellre någons racehelg än riskerar sitt tillstånd, vilket är lätt att förstå. Problemet är att skadan till viss del redan är skedd då svartflaggan kommer fram, eftersom ljudet kan loggas. (Läs tråden om Anderstorp).

Det enda vi kan göra är att bygga tystare hojar än fabrikerna om vi vill ha kvar vår hobby i landet. Är du osäker så be att få bli mätt direkt första passet. Har du problem så finns det säkert någon i depån som kan hjälpa dig. (Det finns inget annat ställe där folk är lika hjälpsamma).

Chansar du så förstör du för många.

Se det som en teknisk utmaning. Det positiva är att det går!

Henrik
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Löjligt med ljuddämpare, synd att man blir helt jävla total-döv om man tar bort dämparen, annars givet :yoparty
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Slipon har man nuförtiden enbart för ljud. Original är så bra att blir det någon effektökning på moderna sporthojar är det ren bonus.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top