Hej!
Jag har en cbr1000rr -06, helt i originalutförande.
Nu funderar jag på att sätta på ett slipon för att höra mer av det härliga oljudet!
Blir det av satsar jag på billigare modell av känd tillverkare typ leovince eller mivv.
Jag har förstått att effekt-ökningen, om någon, är marginell efter en sådan operation. Jag vill däremot inte ha förluster någonstans i effektkurvan.
Det leder mig till kärnan av spörsmålet.
Det gäller EGCV:n, avgasspjället som sitter precis innan dämparen, som försvinner vid slipon-montering.
Jag har sökt information i timmar angående påverkan av dess förlust och känner mig fortfarande kluven till huruvida det är värt att bli av med spjället (alltså om jag överhuvud taget ska montera något slipon).
Vissa påstår att honda säger att det är för att behålla bottendrag fast det egentligen bara sitter där för att reglera ljud. Det teorin tycker jag låter konstig.
Andra påstår att gasmotståndet utan ventiljustering blir för lågt vid låga varvtal vilket ger effektförluster.
Om någon med faktisk kunskap på området läser detta vore jag väldigt tacksam för hjälp som kan ge klarhet i frågan.
Vänligen, Epple!
Jag har en cbr1000rr -06, helt i originalutförande.
Nu funderar jag på att sätta på ett slipon för att höra mer av det härliga oljudet!
Blir det av satsar jag på billigare modell av känd tillverkare typ leovince eller mivv.
Jag har förstått att effekt-ökningen, om någon, är marginell efter en sådan operation. Jag vill däremot inte ha förluster någonstans i effektkurvan.
Det leder mig till kärnan av spörsmålet.
Det gäller EGCV:n, avgasspjället som sitter precis innan dämparen, som försvinner vid slipon-montering.
Jag har sökt information i timmar angående påverkan av dess förlust och känner mig fortfarande kluven till huruvida det är värt att bli av med spjället (alltså om jag överhuvud taget ska montera något slipon).
Vissa påstår att honda säger att det är för att behålla bottendrag fast det egentligen bara sitter där för att reglera ljud. Det teorin tycker jag låter konstig.
Andra påstår att gasmotståndet utan ventiljustering blir för lågt vid låga varvtal vilket ger effektförluster.
Om någon med faktisk kunskap på området läser detta vore jag väldigt tacksam för hjälp som kan ge klarhet i frågan.
Vänligen, Epple!