Slingerbulten

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Finns det inga öronproppar/hörselkåpor till hästar?
Har sätt hästar med tygpåse över huvudet, blir dom lugna av det?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ett tips till eventuella hästsläpsförare och andra kan vara att underlätta omkörning för övriga trafikanter genom att inte själva passa på att åka lite fortare där det kunde varit lämpligt att sakta in lite och låta andra köra förbi.

Händer lite för ofta att något långsamtgående, t ex hästsläp, lastbil eller goldwing skapar en karavan på ett 10-tal andra bilar som alla vill köra om. Sen när det äntligen blir rakare eller bättre sikt för omkörning så passar även den långsamme på att gasa lite extra vilket bara gör karavanen längre och ger fler mindre bra omkörningar när folk lessnar. :huvet

Men eftersom du bor i Tyresö, och därmed är lite bättre än alla andra, så tar jag för givet att du redan tänkt på det :krama
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Finns det inga öronproppar/hörselkåpor till hästar?
Har sätt hästar med tygpåse över huvudet, blir dom lugna av det?

För vissa hästar funkar det säkert bra. De är ju dock individer så det är olika för olika hästar. Vissa hästar kan bli rädda för en brevlåda, vattenslang eller en plastpåse medan andra inte bryr sig.

Påsarna du sett som de har på huvudet är nog troligen för att hålla mygg/flugor och knott borta.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Finns det inga öronproppar/hörselkåpor till hästar?
Har sätt hästar med tygpåse över huvudet, blir dom lugna av det?
Det du har sett var hästar som precis ska bli plockade av maffian. Jag lovar, ingen blir lugn av en påse över huvudet.

Här alldeles efter utfört jobb.
untitled.jpg
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Finns det inga öronproppar/hörselkåpor till hästar?
Har sätt hästar med tygpåse över huvudet, blir dom lugna av det?

Vet man att man ska utsätta en häst för en situation där just ljud kommer att var problem fungerar det utmärkt med bomull i öronen för att minska problemet :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ett tips till eventuella hästsläpsförare och andra kan vara att underlätta omkörning för övriga trafikanter genom att inte själva passa på att åka lite fortare där det kunde varit lämpligt att sakta in lite och låta andra köra förbi.....

Bra tips, dock är det ju inte alltid säkert att det ens finns något levande i hästsläpet.

Ibland är luckan till släpet öppen i ovankant så man kan se in men det kan ju vara ett mindre djur som fraktas så det är inget säkert sätt att veta..


Har även sett hästsläp användas till att frakta helt andra saker än djur..

Borde vara praktiskt med en uppfällbar skylt som visar om släpet öht innehåller ett djur eller ej så man vet hur man ska förhålla sej.. :tummenupp
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Bra tips, dock är det ju inte alltid säkert att det ens finns något levande i hästsläpet.

Ibland är luckan till släpet öppen i ovankant så man kan se in men det kan ju vara ett mindre djur som fraktas så det är inget säkert sätt att veta..


Har även sett hästsläp användas till att frakta helt andra saker än djur..

Borde vara praktiskt med en uppfällbar skylt som visar om släpet öht innehåller ett djur eller ej så man vet hur man ska förhålla sej.. :tummenupp

Man får inte köra med luckan öppen om man har djur i så är den stängd är det förmodligen djur i transporten. :)
 

Lenchris

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2014
Man kan också tänka på att människor kan röra sig runt vägen. Barn kan springa ut. Det är inte bara för hästars skull som det finns anledning att hålla sig till hastighetsgränserna.

Lennart Christiandon
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man får inte köra med luckan öppen om man har djur i så är den stängd är det förmodligen djur i transporten. :)

Det var ju lite intressant, eftersom att jag sett massvis med släp där det varit öppet i överkant så man ser hästen som står i släpet... Finns det släp som saknar en lucka där i överkant, eller är det bara en fråga om okunniga ägare?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Man får inte köra med luckan öppen om man har djur i så är den stängd är det förmodligen djur i transporten. :)
Nätmyt skulle jag påstå, snarare att man bör ha den öppen för ventilationen på vissa kärror / väder. Oxå väldigt beroende på häst vad som föredras.
Men visst är inte helt 100% så motbevisa mej gärna med nån paragraf om det finns.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Nätmyt skulle jag påstå, snarare att man bör ha den öppen för ventilationen på vissa kärror / väder. Oxå väldigt beroende på häst vad som föredras.
Men visst är inte helt 100% så motbevisa mej gärna med nån paragraf om det finns.

Det gäller enbart om man kör med tex ett löst föl i transporten har jag för mig (inte 100 på det).
Annars får man ha luckan öppen om man vill.

http://www.dalagarden.com/?page_id=82
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Nätmyt skulle jag påstå, snarare att man bör ha den öppen för ventilationen på vissa kärror / väder. Oxå väldigt beroende på häst vad som föredras.
Men visst är inte helt 100% så motbevisa mej gärna med nån paragraf om det finns.

Det jag minns för utbildningen för Grönt Kort var att det skulle finnas risk för hästen att "åka ur" transporten om man hamnar på sida.

Det jag hittar som ev skulle kunna stödja det på jordbruksverkets hemsida är detta:

Springor eller hål får inte heller vara så stora att djuren kan fastna eller på annat sätt skadas.


Här är dokumentet om du vill läsa själv:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf



**Letat som en galning och hittar inget annat att gå på som inte är antaganden. Någon säger att man gjort mätningar som visar att transporten drar in mer avgaser med luckan öppen bak, men jag kan inte hitta något om det.
 
Last edited:

BikerSpy

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Tyresö
Hoj
-
Ljuden är alltid värst för hästar, oftast, så det är väl det man kan försöka tänka på i alla fall!
Luckan får man ha öppen annars blir det en jävla bastu därinne sommartid, tyvärr är hästen inte finne så det pallar han ju inte! ;)

PS; är inte cyklister a la tour the fucking france jävligt irriterande? ;)

Trevlig åkning resten av säsongen!:banana
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Dessa jevla hestar, bara att montera på dom peltor-kåpor om dom ska lipa så fort det lever om lite. :hihi

Nä plåkk upp skikten, de ä din skiit :tungan
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ett alternativ för att minska bultåkandet är ju att om du kommer från Grödinge köra rakt fram och ta den vägen istället, så kommer du ut vid skolan precis innan Tungelsta. Kommer du över Pålamalm kan du ju ta höger och åka samma väg.

Ytterligare alternativ är att köra långvägen via Sorunda och komma upp Nynäsvägen och ta avfart mot Landfjärden och köra via travcampen.

//P, med fru i hästsvängen som ofta är vid Stavskliniken....
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top