Slicks

B33R

Medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Tja

Funderar lite på vilka slicks man skall välja till säsongen 2013 :)
Blir tredje säsongen på bana för mig. Har hittills kört på sportsmart som jag är sjukt nöjd med. Riktigt bra grepp och livslängd.

Tänkte att jag skulle ta steget upp till slicks nu. Är ju inte jättesnabb så några däck som tar slut på 2 bandagar känns som slöseri med pengar. Vad kör ni på för slicks med bra livslängd, dugligt grepp och som varnar lite innan dom släpper?

/Björn
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Conti Race Attack tycker jag är ett bra steg att ta från de Sportsmart du kört på tidigare..

Jag är inne på samma spår som Björn. Kört Sportsmart men vill prova att hoja på slicks.
Däcken du länkat har mönster (iaf på bilden)? Är det gatdäck eller gatlegala racedäck?

De flesta man snackat med hittils har rekommenderat endurance-slicks för hållbarheten.
Också intresserad av fler tips.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag klarar mig bra på Dunlop gp racer slicksen, endurance bak och medium fram blev det. Hojen blir mycket trevligare med dom jämfört med power pure eller sportsmart som jag kör med när jag kör gatdäck. Troligen inte rätt val för den som är superdupersnabb, men för mig var det ett lagom steg att gå från gatdäcken.
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
jag körde Contirace attack comp endurance förra året.. funkade fint. bra känsla och håller väldigt bra.

Nackdelen , som med alla slicks, är väl att man tappar känsla i däcken efter ett par uppvärmningar.

Ilf tycker jag det.. Nu är jag inte supersnabb , men tycker ändå att det känns..
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Glöm inte att om ni ska börja köra med slicks så skaffa även däckvärmare. Att ta det lugnt två varv "för att få upp temperaturen" innan man gasar på är inte rätt sätt. För det första är det dumt för du förlorar två varv varje pass, för det andra så får du inte upp tillräckligt med temperatur för att det ska vara optimalt för däcken. Och för det det tredje så sliter det mer på däcken (kallruggning) än om du har rätt tempertur från början..
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Det låter som om du bara kör bandagar/träningar utan ambition att tävla. Då föreslår jag att du struntar i slicks och väljer ett lite hårdare mönstrat däck typ Dunlop GP racer. Fördelen är att du kan köra med de även på gatan.
GP racer är ett däck som är lite billigare att tillverka jämfört med Dunlops rena racedäck. Det är något lättare att värma upp och kräver inte alltid däckvärmare även om det alltid är att föredra.
De lanserade det som ett clubracedäck. Det duger till att åka bra fort på och håller riktigt länge med rätt fjädringsinställningar och däcktryck. Finns soft, medium och endurance.
Som bandagsåkare kör du länge på endurance.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det finns inget däck som har bra grepp och varar för evigt. Contis endurance är det som slits minst av de jag testat. Det har rätt ok grepp för att vara så långlivat. Nu sa ju TS att han körde lite långsammare. En grej man glömmer är att om man nu kör lite långsammare så håller däcket också mycket längre.

Ta gelleråsen som exempel.

Åker du 1:05 är däcket sopslut efter 20min.
Åker du 1:10 så går däcket åt hyfsat fort. Säj att du på en bandag kan krama ur 5-6 pass innan däcket är helt slaktat.
Åker du 1:15 kan du säkert åka 2 hela bandagar.
Åker du 1:20 kan du säkert klara dig på 2 däck en hel sommar??
Åker du 1:25 behöver du aldrig byta däck???

Det stiger lixom exponetiellt. Kör man sakta så behöver man kanske inte oroa sig så mycket heller över vilket däck man väljer. Välj ett SC2 det kommer säkert hålla jättelänge med kanongrepp.

Lycka till
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alla däck har sitt användningsområde, om man kör för fort med gatdäck blir dom för varma och snorhala, kör man för långsamt med finslicks så blir dom för kalla och om inte snorhala, så kraftigt försämrat grepp och beteende iaf. Så om man kör "långsamt", allt är ju relativt, så kanske inte mjuka slicks är helt rätt väg att gå heller.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ta gelleråsen som exempel.

Åker du 1:05 är däcket sopslut efter 20min.
Åker du 1:10 så går däcket åt hyfsat fort. Säj att du på en bandag kan krama ur 5-6 pass innan däcket är helt slaktat.
Åker du 1:15 kan du säkert åka 2 hela bandagar.
Åker du 1:20 kan du säkert klara dig på 2 däck en hel sommar??
Åker du 1:25 behöver du aldrig byta däck???

Det stiger lixom exponetiellt. Kör man sakta så behöver man kanske inte oroa sig så mycket heller över vilket däck man väljer. Välj ett SC2 det kommer säkert hålla jättelänge med kanongrepp.

Lycka till

Stämmer rätt bra på mig i.a.f. Körde på Pirelli Superbike SC1 fram och SC2 200/60 bak och ligger på 1.16. Fick vända på bakdäcket andra dagen och det är väl inte jättemycket kvar på bakdäcket totalt efter två hela dagar (11-12 20min-pass). Men jag tycker att det ser väldigt fint slitet ut, inga tecken på kallrivningar eller några konstiga egenskaper, så jag är inte orolig för att det går för långsamt för däcken i alla fall. :) Även fast det är bland det värsta som går att köpa över disk...

Funderar på att testa Metzeler K1/K2 som jag körde på 750:an som man knappt inte ens kan se att de slitits alls på två dagar på G-åsen. Fast å andra sidan känns det rätt tryggt med värsting-däcken med tanke på hur yxigt jag kör... :näsblod Decisions, decisions...
 

B33R

Medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Några endurance däck låter som rätt val för mig. Bara frågan vilket märke man ska välja. Sportsmart räckte nästan 10 bandagar för mig. Då blev jag iof snabbare hela tiden och i slutet slets dom säkert snabbare. Lite nyfiken bara hur länge håller era endurance-däck?

Lyckades med 1:29 sista gången på Mantorp och 1:03 på kinnekulle så är väl medelsnabb.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det låter som om du bara kör bandagar/träningar utan ambition att tävla. Då föreslår jag att du struntar i slicks och väljer ett lite hårdare mönstrat däck typ Dunlop GP racer. Fördelen är att du kan köra med de även på gatan.
GP racer är ett däck som är lite billigare att tillverka jämfört med Dunlops rena racedäck. Det är något lättare att värma upp och kräver inte alltid däckvärmare även om det alltid är att föredra.
De lanserade det som ett clubracedäck. Det duger till att åka bra fort på och håller riktigt länge med rätt fjädringsinställningar och däcktryck. Finns soft, medium och endurance.
Som bandagsåkare kör du länge på endurance.

Fast det gäller väl majoriteten av dem som kör banstyrningar eller har jag missat något?:confused:

Jag har precis köpt en ren banhoj just för att kunna utvecklas och ladda mer och köra iaf snabb grupp. Har ingen erfarenhet av slicks men det känns ju som det naturliga valet (med däckvärmare såklart)....
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Endurance däcken från Dunlop eller Conti rekommenderar jag.
Dock extremt viktigt att du har värme i dom när du åker ut, är snorhala annars!!!
 

B33R

Medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Kommer bara köra hojen på bana. Ska bli nåt billigare att försäkra för gatan.
Kan ju vara värt att titta på gp racer däcken med mönster också. Kanske kan köra slut på en uppsättning såna och kapa tiderna lite till innan det är dags för rena slicks
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Varför inte bara prova sig fram!
Börja med endurans, sen jobba sig uppåt.
Sen beror det en hel del på banan oxå!
Körde mina snabbaste varv på gotland ring med ett set End Conti.
Körde även omedvetet på End Dunlop på gälleråsen på 1,09 tider. Så det mesta sitter nog i huve.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kommer bara köra hojen på bana. Ska bli nåt billigare att försäkra för gatan.
Kan ju vara värt att titta på gp racer däcken med mönster också. Kanske kan köra slut på en uppsättning såna och kapa tiderna lite till innan det är dags för rena slicks

Skall du bara köra bana så skippa mönstret. Eller gör det någon nytta som jag inte kommer på just nu?

På Gelleråsen går ett varv c:a 3 sekunder fortare för mig på gp racer endurance bak/medium fram jämfört med michelin power pure och det är nog mest för att gammel-rettan plötsligt går att styra...
 

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Hej

Kan bara säga att för mig som är medelsnabb 1.12-13-14 ca på gåsen och 49-50-51ca på falken så är det dyrt med Pirelli slics,fast jävligt sköna.håller inte så länge (alltså håller gör de ju) ja jävlar vilken expert man är:yoparty
Conti håller bra men trycker de är "lite stumma"mycket bra bandäck skulle jag säga.
Metzeler k2 håller fin fint lagom däck bra lååångloppsdäck
Michelin bra känsla och grepp,släpper lite väl mycket när det släpper.
Ja man är ju inte testförare eller så utan detta är mina egna teorier så tro inte att jag lägger in veto eller så:hihi men håller lite sämre än k2 tycker jag.
Har inte kört på Dunlop eller Bridgestone på länge så de får vara.
Jag kan inte svara eller ge råd om slitaget skiljer sig på twin, trippel, radfyror.
Jag kör twin och de kanske känns så bara då.. kan inte svara på radfyror för det var några år sedan jag harva runt på R1:eek:r
Köp några olika set vet ja och testa eller så får du köpa grisen i säcken och chansa...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag köpte ett gäng slicks begagnat och nytt ( Pirelli sc1 sc2 ) och de kommer att räcka i sommar och kanske bli lite över med,, men som sagt får hålla lite koll på väder och temperaturer. Kalla däck är inte bra.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top