Slicks vs gatlagliga däck

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
slicks till vilket pris som helst stämmer nog bra :kär

Ställ fram och bak har jag.

vart hittar man bra däckvärmare till rimligt pris. ebay som att annat?

Vart skall vi skicka blommorna?
Inte bana tidigare och direkt på slicks... du måste vara Marquez okända tvilling/kusin/eller en osannolik naturbegåvning som aldrig kunnat pröva sina vingar eller något mycket tristare.:rolleyes:
Med tanke på hur liten sannolikheten är för att du t.ex är släkt, nära släkt med, Marquez så pekar väl oddsen på ngt annat. :tungan

Du vill visst testa allt själv och inte lära av andra? Mycket bra råd och du ignorerar dem alla! :död

Lycka till!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...nu kan du ju vara en naturbegåvning deluxe.

Men...börja med ett sportigt gatdäck som pallar långt mer än vad normala nybörjare på bana grejar, då har du marginaler, slipper knepigt slitage och kallnande däck med läskiga egenskaper...

Sportsmart rockar, och grejar rätt rask åkning, under längre stunder, och du slipper fundera på allt som plockar bort fokus från det viktiga - körningen.

/J
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
slicks till vilket pris som helst stämmer nog bra :kär

Ställ fram och bak har jag.

vart hittar man bra däckvärmare till rimligt pris. ebay som att annat?

Personlig åsikt: Undvik slicks! När du är tillräckligt bra för att kunna utnyttja slicks så kommer du att veta om det. Om du måste fråga så är du inte där.

Som andra också sagt, skaffa bra sportiga däck och fokusera på körningen först.

Jag körde så många knix och storbanekurser jag hann med SMC under 2013. Det blev 3 knix och 5 storbanedagar. Samtliga på Dunlop Sportmax Sportsmart. Nu har jag köpt en ren banhoj och skall ta licens med SMC i slutet av april. På den hojen sitter ett par slicks som förre ägaren har kört två korta pass på, jag har depåstöd och däckvärmare. Lik förbaskat anser jag inte att jag är tillräckligt bra för att köra den på slicks än, utan jag kommer att köpa Sportmax-däck och kränga på. Jag är inte bättre än Sportsmart - än. När jag blir det kommer jag att testa slicks.

Men det här är som sagt mina personliga åsikter...
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Äh, låt grabben köra på slicks om han vill! :tummenupp Han vill ju uppenbarligen köra fort...

Jag gjorde ungefär samma sak och köpte en banhoj med slicks och värmare för att börja på 2010. Nu blev det inte till att köra förrän 2011 och då hade jag problem med banhojen, så det fick bli gathojen med gatdäck. Det höll på att gå käpprätt åt helvete, delvis p.g.a. däcken... Och delvis p.g.a. ofärdighet, såklart. ;)

Mitt råd från mitt perspektiv: Starta lugnt och känn på grejerna den första dagen, du kan köra med gatdäcken eller whatever. Sen ser du hur du ligger till, så smäll på slicksen med värmare o.dyl. och känn på hur det är med det. Har du någorlunda fart, så du får nåt slags liv i dem så har du mer marginal för misstag.

Fast det kostar ju såklart, åker man inte tillräckligt fort (och inte FÖR fort, heh) så kommer de slitas väldigt snabbt jämfört med ett sportdäck. Men jag tycker det överdrivs lite väl hur slicksen funkar... Man behöver ju faktiskt inte superstock-tempo för att de ska fungera iaf. någorlunda och inte rivas i stycken. Och visst, "halt" blir det ju om det kallnar, men "halt" i förhållande till klistergreppet man annars har... Jag skulle ju inte kalla det såphalt rent objektivt, det är ju om man laddar och _förväntar_ sig klistergrepp som de riktiga problemen uppstår.

I alla fall: andra gången jag körde bana så hade jag banhojen med slicks+värmare, 750:a med K1/K2 i runt 1:20-gåsentempo och det fungerade klart över förväntan.

Så det går ju.

Nåväl, mina erfarenheter och tankar. Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Kinekulle 1:04.00 blankt förförra året på Dunlop Sportsmart ...... Däcken var 2 år gamla vid det tillfället.

Och då får jag väl tillägga att jag är en fet rookie som tog kortet 2009 och kört bana I tre år. Fett slö!

PS: troll...? :-$ DS



 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Mitt förslag till Zupra:

Då det utifrån den information du delgivit oss verkar vara ont om erfarenhet av att åka fort på bana så vill jag ge dig ett kostnadsfritt tips om hur du verkligen ska kunna köra fort till lägsta möjliga kostnad. Jag tror att de flesta banrävar här på forumet håller med mig om att du sannolikt kommer att köra betydligt snabbare om du följer mitt råd istället för att du köper slicks för slanten.

Jag tror faktiskt att du angriper problemet i helt fel ändå. Satsa inte i första hand resurserna på det som ligger närmast asfalten. Satsa dem istället på innehållet i det som är längst bort från asfalten...

Använd slantarna på deltagande i bankurser istället för att satsa dem på hojens utrustning. En investering i kunskap kommer du aldrig att ångra och det sker inte heller någon värdeminskning. Kunskap tar du med dig till nästa hoj och bana. Ett utslitet slicks är bara värt lika mycket som ett utslitet slicks. En investering i kunskap kommer dessutom med största sannolikhet leda till att du får det väsentligt mycket roligare där ute på banan och det är väl en rätt så ok och svårslagen bonus? :)

Du kan montera slicks på en språjlans Panigale om du vill men utan kunskap om hur utrustningen ska användas så kommer du likt förbaskat att varvas av nån jeppe på en gammal surhonda som LÄRT sig att köra hoj snabbt. Vem tror du kommer ha mest skoj? Om du som banrookie tror att det är sulorna som kommer att begränsa din framfart mest de första tusen varven så kommer du mest sannolikt att leva onödigt farligt där ute på banan. Jag hävdar bestämt att YTTERST få rookies har kompetens nog att köra snabbare kring en bana än vad ett gatlegalt sportdäck med lätthet kan hantera.

När sen varvtiderna så småningom visar att du hör hemma i den snabba gruppen då kan det kanske bli ännu roligare om du börjar förbättra även hojen din. :hej
 

Zupra

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Ort
alingsås
Hoj
Honda 900 Fireblade
Vilket skit.. jag som velat ha slicks i några år:(

Men jag tar informationen till hjärtat och kikar på nåt snällare alternativ..

Man ser ju att slicks greppytan är mer "U" formad än gatdäck, mer gummi i backen vid sväng.. det va nog det jag tyckte kändes "säkrare" främst : ) men hur som helst vi kör på nåt bättre gatdäck nu :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vilket skit.. jag som velat ha slicks i några år:(

Men jag tar informationen till hjärtat och kikar på nåt snällare alternativ..

Man ser ju att slicks greppytan är mer "U" formad än gatdäck, mer gummi i backen vid sväng.. det va nog det jag tyckte kändes "säkrare" främst : ) men hur som helst vi kör på nåt bättre gatdäck nu :tummenupp

Kör på det du vill köra på! Det är ju inte fel om man kan skaffa sig extra grepp även om man kanske inte "behöver" det. Kan ju vara en trygghet att veta att man har grepp, och trygghet gör förmodligen att du kör fortare.

Jag vände mig egentligen bara mot att det måste vara just "slicks", alltså blanka omönstrade däck, när det finns mönstrade och gatlagliga "racedäck" som är minst lika bra. Superstock-rekordet på Isle of Man är t ex satt på D212, ett mönstrat, gatlagligt "racedäck". Så det räcker förmodligen för både dig och mig :)
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Och nu ska hojen säljas också ser jag :skrämd
Något nytt på gång? eller Sabbatsår för dig?

Nej, har plockat bort annonsen och hon har fått lite nytt bling istället; kedja, bromsar & slirkoppling.
Tänkte prova en sån där riskokare som din, men det finns inga bra ute just nu.
Planen är att köra två hojar och sen sälja den jag gillar minst. Vi får se.
Ryktas ju om en 675 triple från Yamaha till nästa år... :rock
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Lite väl mycket negativitet endå, visst kanske man inte MÅSTE ha slicks på första bandagen men ingen här vet ju faktiskt hur Zupra kör.

Mantorp förra året med team trackday träffa jag en snubbe som körde sin första bandag och låg på 1:28 tider, stekte ju mig iaf.......

edit: alla hojar hade transponder
 

Zupra

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Ort
alingsås
Hoj
Honda 900 Fireblade
inte ens jag vet hur jag kör men mycket lek har det blivit genom åren men mc på bana har jag inte prövat än..

Även om jag köpt slicks så hade jag nog börjat med vägdäcken känner jag nånstans, hur som helst, inga slicks såvida det finns slicks som inte behöver sån extrem arbetstemperatur..
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Mycket roligare att köra med slicks än med gatdäck. Man vill ju ha en hoj som svänger :)

Sedan är det ju inte så noga om det är riktiga slicks eller om det är motsvarande profil och gummiblandning men med lite mönster i.

Dunlop GP racer och liknande "bandagsdäck" är riktigt trevliga och behöver inte köras i rejstempo för att hålla rätt temperatur.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Lite nyfiken på vad som är tillräckligt tempo för olika typer av däck ..Tex på Gelleråsen .

Säg rena race slicks .

Tränings slicks Typ Superbike Pro .

Sedan en del Gat/bandags däck som Sportsmart , Metzleler K3 , Conti Sportattack 2 .

Så nån som har koll på detta :)


Persoligen skall jag testa Conti Sportattack 2 vilka jag läst gott om på bana , helst bakdäcket.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
D211 GP Racer slicks har funkat bra för mig mellan 1.15 och 1.20 på Gelleråsen. Har man "fastnat" på 1.20-tider med gatdäck kan nog slicks hjälpa till att komma ur "1.20-träsket". För min körstil på min hoj börjar det bli problem med Dunlop Sportmax / Michelin Power pure vid c:a 1.18.



Lite nyfiken på vad som är tillräckligt tempo för olika typer av däck ..Tex på Gelleråsen .

Säg rena race slicks .

Tränings slicks Typ Superbike Pro .

Sedan en del Gat/bandags däck som Sportsmart , Metzleler K3 , Conti Sportattack 2 .

Så nån som har koll på detta :)


Persoligen skall jag testa Conti Sportattack 2 vilka jag läst gott om på bana , helst bakdäcket.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag har kört 3 gånger på gälleråsen, samtliga gånger med racingslicks:

1:a gången gsx-r 750 med Metzeler K1 fram K2 bak. Kanske lite under 1:20 som bäst, hade varken transponder eller laptimer, men en norrbagge som låg bakom hade mig på 1:18.5 (men jag var tveksam att det stämde). Värmare var på, fick inga direkta kallrivningar vid körning men rätt mycket avrullning till däckskanten vilket jag tolkar att det gick en aning kallt. Ganska högt slitage för tempot också. Ingen tillstymmelse till att det skulle vara brist på grepp, tror inte jag märkte av att nåt slags släpp nån gång. Men skulle jag ligga i det tempot skulle jag definitivt ha kollat på bandagsslicksen av ekonomiska skäl.

2:a gången med gsxr1000 jag har nu. Pirelli Superbike SC1 fram/SC2 bak. Tempo: ganska jämnt 1.16. Fram och bak fungerade bra slitagemässigt och greppmässigt. Inga synbara ruggningar eller avrullningar.

3:e gången Metzeler K1/K2. 1.12,6 som bäst med en massa låga 1.13. Nu började man få släpp och så när inte däcken fungerade med temperatur (det var kall upptorkande bana vid det här tillfället). Kunde rättas till med en vändning bak och lirande med däckstryck.

Min slutsats är att gränsen där de "fungerar" ligger nånstans mellan 1.16 och 1.20. Mellan tummen och pekfingret. :)
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Snor tråden lite. Någon som har testat michelin supersport? Hur är dom jämfört med dunlop sportmax? Måste vara den första som inte har förtroende för dessa däck så tänkte byta även då de bara gått 100mil max.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har kört 3 gånger på gälleråsen, samtliga gånger med racingslicks:

1:a gången gsx-r 750 med Metzeler K1 fram K2 bak. Kanske lite under 1:20 som bäst, hade varken transponder eller laptimer, men en norrbagge som låg bakom hade mig på 1:18.5 (men jag var tveksam att det stämde). Värmare var på, fick inga direkta kallrivningar vid körning men rätt mycket avrullning till däckskanten vilket jag tolkar att det gick en aning kallt. Ganska högt slitage för tempot också. Ingen tillstymmelse till att det skulle vara brist på grepp, tror inte jag märkte av att nåt slags släpp nån gång. Men skulle jag ligga i det tempot skulle jag definitivt ha kollat på bandagsslicksen av ekonomiska skäl.

2:a gången med gsxr1000 jag har nu. Pirelli Superbike SC1 fram/SC2 bak. Tempo: ganska jämnt 1.16. Fram och bak fungerade bra slitagemässigt och greppmässigt. Inga synbara ruggningar eller avrullningar.

3:e gången Metzeler K1/K2. 1.12,6 som bäst med en massa låga 1.13. Nu började man få släpp och så när inte däcken fungerade med temperatur (det var kall upptorkande bana vid det här tillfället). Kunde rättas till med en vändning bak och lirande med däckstryck.

Min slutsats är att gränsen där de "fungerar" ligger nånstans mellan 1.16 och 1.20. Mellan tummen och pekfingret. :)

Är det Metzler k1/k2 du menar som skulle funka mellan 1.16-20 så funkar de minst ner mot 1.08........., är i princip förra generationens Pirelli. :)
Även om man backar bak mot -09 i årgång så funkar sub -10.

Metzler och Pirelli går att köra om man så är långsammare än 1.30 bara man kör mjukt, mönstrade är mindre känsliga än slicksen, och har ett jämt tempo(inte några 1.30-varv för att sen börja tokpressa, då kan man riva dom) och funkar till race på högsta nivå.

Bra däck om än lite dyra. :)

Pirellis sc-däck alltså
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Är det Metzler k1/k2 du menar som skulle funka mellan 1.16-20 så funkar de minst ner mot 1.08........., är i princip förra generationens Pirelli. :)
Även om man backar bak mot -09 i årgång så funkar sub -10.

Metzler och Pirelli går att köra om man så är långsammare än 1.30 bara man kör mjukt, mönstrade är mindre känsliga än slicksen, och har ett jämt tempo(inte några 1.30-varv för att sen börja tokpressa, då kan man riva dom) och funkar till race på högsta nivå.

Bra däck om än lite dyra. :)

Ja, alltså, jag menade den undre gränsen där de började fungera utan massa slitage. :)

Jag tror jag fick nästan lika mycket slitage på 6-7 pass med 750:an på 1.20+ som jag fick på 11-12 pass med literklubban på 1.16. Min gissning var då att man knådade upp dem tillräckligt därimellan så att de slutade rulla av gummi.

Men visst, detta gäller ju för mig och min körning.

Jag hade inte sådär jättejämt tempo då de första två gångerna, utan var rätt glad i gasrullen ut ur böj. Det var mest resten av körningen drog upp varvtiderna... :rolleyes: (Nu blir det OT, men sist jag var där så jobbade jag faktiskt på tekniken och körde på 3:an hela varvet runt just för att öka ingångsfarten och kurvhastigheten och inte koncentrera på att bomba ut ur böj. Nästa steg blir att börja bromsa vettigt... :) )
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top