Skyddsutrustning för de varma sommardagarna

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har tittat lite på förslagen. Låt dem fortsätta komma in. Alltid är det någon som får goda tips.

Satt och googlade lite på förstärkta jeans för mc-bruk. Är det någon som känner till det här märket?

Ruste Tailored Motorcycle Jeans

Editor’s Choice: Finding the right-sized riding denim can be tricky. A lack of well-stocked brick-and-mortar shops leaves a lot of riders guessing, usually incorrectly. Finland’s Ruste Protection aims to change that. Ruste is a mail-order tailoring service: send in your favorite leg wear, and they’ll outfit it with a Kevlar and Coolmax liner in the likeliest impact zones to save your skin in the event of an off. With a few simple keystrokes and two to three weeks of tailoring time, a pair of bespoke riding jeans will arrive at your door. Ruste even offers hip- and knee-protection pockets, complete with optional D30 armor to up the anti-abrasion ante. Adding two inches to your standard inseam should accommodate your riding position. If slim fit is your thing, go up a waist size too. Also, don’t forget to break in and wash those bad boys at least once before you send them over.

http://gearpatrol.com/2014/09/29/best-motorcycle-jeans/
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har tittat lite på förslagen. Låt dem fortsätta komma in. Alltid är det någon som får goda tips.

Satt och googlade lite på förstärkta jeans för mc-bruk. Är det någon som känner till det här märket?

Ruste Tailored Motorcycle Jeans
Har ingen erfarenhet om det där märket men här är två tester av andra modeller av kevlarjeans som kanske kan vara intressanta som jämförelse.

www.jofama.se/mcsm/tests/Jeanstest.pdf (BIKE)
www.jofama.se/mcsm/tests/MC Folket Jeans 2014.pdf (MC Folket)

Jag har själv kört med Lindstrands Wrap ett par år och tycker de funkar bra rent praktiskt. Inget man går runt på kontoret i men funkar bra om man ska på stan eller så. Varmare än vanliga jeans men det gör mig inget, tycker snarare det är bra för då kan de användas även när det inte är högsommarvärme. För mig är det viktigare att lufta överkroppen när det är varmt. (tvärtom också iofs)

Köpte en Lindstrands Dundee förra sommaren. Luftig som rackarns när man plockar ur fodret (vindtät fleeceväst) tack vare Mesh på sidorna. Har dock inte hunnit köra så mycket med den. Funderar på att komplettera med Curtis-jeansen som hör till då Wrapsen har hängt med ett tag nu.

Har "tyvärr" ingen erfarenhet av att krascha i dessa skyddskläder då jag aldrig har kraschat med MC.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Kollade runt på lite andra grejor och snubblade över Dainese AIR FRAZER TEX-PELLE, byxor och jacka.
Verkar vara grejor för varma dagar. Nån som provat?

Borde väl skyddsmässigt minst vara i klass med kevlarjeans och passformen verkar mer MC-anpassad så skydden sitter på plats.
View attachment 420893 View attachment 420892

Finns också en variant på jacka som heter Dainese AIR-FRAME TEX som verkar vara av liknande typ

Jackorna finns f.ö. med lite olika färgsättning

Kört med 2 av Dianese Air jackor dom senaste 4 åren och det kan inte fläkta bättre.

Dock är ryggskydd ett måste då ryggen nästan bara är meshtyg och inte kevlar.

Jackan jag kör med nu är "super speed textile" väldigt tight jacka med racingstuk som inte sladdar runt.dainese_super_speed_textile_jacket_zoom.jpg
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
I präktiga Sverige bör man ju se ut som en hockeymålvakt enligt allmän uppfattning.
Att köra i tischa innebär ju naturligtvis att hjärnan följer med, och kan vara riktigt skönt.
Det jag dock avråder från är att köra utan handskar.

Slut citat.

ps: trilla inte.

Skaderisken är stor utan handskar.
Efter hojsemestern förra sommaren hade jag sjuka solexem på händerna i flera veckor ;)
 

PeterHaber

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Scrambler
Har tittat lite på förslagen. Låt dem fortsätta komma in. Alltid är det någon som får goda tips.

Satt och googlade lite på förstärkta jeans för mc-bruk. Är det någon som känner till det här märket?

Ruste Tailored Motorcycle Jeans

Editor’s Choice: Finding the right-sized riding denim can be tricky. A lack of well-stocked brick-and-mortar shops leaves a lot of riders guessing, usually incorrectly. Finland’s Ruste Protection aims to change that. Ruste is a mail-order tailoring service: send in your favorite leg wear, and they’ll outfit it with a Kevlar and Coolmax liner in the likeliest impact zones to save your skin in the event of an off. With a few simple keystrokes and two to three weeks of tailoring time, a pair of bespoke riding jeans will arrive at your door. Ruste even offers hip- and knee-protection pockets, complete with optional D30 armor to up the anti-abrasion ante. Adding two inches to your standard inseam should accommodate your riding position. If slim fit is your thing, go up a waist size too. Also, don’t forget to break in and wash those bad boys at least once before you send them over.

http://gearpatrol.com/2014/09/29/best-motorcycle-jeans/
Japp. Köpvärt.

Köpte inför förra säsongen. Priset (inkl kostnaden för ett par Levis i något vattenavstötande material, förstärkt gren/sömmar, samt alla D30-skydd) känns väldigt konkurrenskraftigt, cirka €300. Fraktföretaget kommer till dig med en föradresserad påse/paket och hämtar upp byxorna som ska fixas, sedan kommer byxorna tillbaka inom 14 dagar. Man sätter en bit tejp där knäskydden ska vara (om du vill ha dessa). Cool-max beläggningen funkar bra.

Det enda smolket är väl att byxorna är tunga jämfört med vanliga jeans (dubbla vikten). Men det är fortfarande ett par kg lättare än skinnbyxor. Känns mycket bättre att susa runt i stan med dessa än vanliga jeans, som ändå alltid spricker i grenen efter en säsong. Funkar bra i regn (= torr). Inte testat kraschvärdigheten men det känns som att filmerna på deras hemsida pekar rätt riktning. Det är också nice att kunna välja byxor själv, så man slipper kevlarjeans med inbyggda tribals.

Hör av dig om du vill veta något mer. :tummenupp
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag kör med Rustebyxor jag med. Hur nöjd som helst med både kvaliteten på grejorna och deras kundservice.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Japp. Köpvärt.

Köpte inför förra säsongen. Priset (inkl kostnaden för ett par Levis i något vattenavstötande material, förstärkt gren/sömmar, samt alla D30-skydd) känns väldigt konkurrenskraftigt, cirka €300. Fraktföretaget kommer till dig med en föradresserad påse/paket och hämtar upp byxorna som ska fixas, sedan kommer byxorna tillbaka inom 14 dagar. Man sätter en bit tejp där knäskydden ska vara (om du vill ha dessa). Cool-max beläggningen funkar bra.

Det enda smolket är väl att byxorna är tunga jämfört med vanliga jeans (dubbla vikten). Men det är fortfarande ett par kg lättare än skinnbyxor. Känns mycket bättre att susa runt i stan med dessa än vanliga jeans, som ändå alltid spricker i grenen efter en säsong. Funkar bra i regn (= torr). Inte testat kraschvärdigheten men det känns som att filmerna på deras hemsida pekar rätt riktning. Det är också nice att kunna välja byxor själv, så man slipper kevlarjeans med inbyggda tribals.

Hör av dig om du vill veta något mer. :tummenupp

Funderade på om man inte kunde skickat in ett par begagnade jeans som man ändå tänkt pensionera. Sedan läste jag att man skulle skicka in ett par i en större storlek än man vanligtvis har. Ytterligare en fundering är att jeanstyget på många modernare jeans håller rätt dålig kvalitet. Själv sliter jag upp jeans på kort tid i grenen. Brukar låta en sömmerska förstärka dem där en gång innan jeansen åkeri soptunnan. Man kanske borde köpa ett par otvättade jeans av god kvalitét förutsatt att de är av en modell som man gillar.

Med det sagt vet jag inte hur tygkvalitén är på de mc-jeans som är anpassade från början för mc-bruk. Har bara som hastigast tittat på de man ser hos handlarna och modellerna ser inte allt för fräscha ut.
 

PeterHaber

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Scrambler
Funderade på om man inte kunde skickat in ett par begagnade jeans som man ändå tänkt pensionera. Sedan läste jag att man skulle skicka in ett par i en större storlek än man vanligtvis har. Ytterligare en fundering är att jeanstyget på många modernare jeans håller rätt dålig kvalitet. Själv sliter jag upp jeans på kort tid i grenen. Brukar låta en sömmerska förstärka dem där en gång innan jeansen åkeri soptunnan. Man kanske borde köpa ett par otvättade jeans av god kvalitét förutsatt att de är av en modell som man gillar.

Med det sagt vet jag inte hur tygkvalitén är på de mc-jeans som är anpassade från början för mc-bruk. Har bara som hastigast tittat på de man ser hos handlarna och modellerna ser inte allt för fräscha ut.
Kan rekommendera Levis Commuter (typ sådana http://us.levi.com/product/index.js...11_jean_shopnow_031015&fbn=51157126|null|null). Andra säsongen nu och fortfarande som nya.

R
 

PeterHaber

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Scrambler
Hur mycket gick du upp i storlek på jeansen mot vad du skulle haft ifall du inte hade för avsikt att modifiera dem?
2 strl i midjan, då är det lagom utrymme i benen då för att köra både utan D30-skydd och med. I midjan är det dock lite väl stort för min kroppsform, behöver bälte.

Edit: 180 cm, 75 kg, noll midja.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
2 strl i midjan, då är det lagom utrymme i benen då för att köra både utan D30-skydd och med. I midjan är det dock lite väl stort för min kroppsform, behöver bälte.

Edit: 180 cm, 75 kg, noll midja.

Hur mycket plats behövs för att få in skydden? Ska jag gå upp två storlekar på ett par jeans blir det inte särskilt snyggt ändå. Får hitta en modell som är bra att få in skydd under så att man inte behöver ha en allt för stor midja.
 

PeterHaber

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Scrambler
Hur mycket plats behövs för att få in skydden? Ska jag gå upp två storlekar på ett par jeans blir det inte särskilt snyggt ändå. Får hitta en modell som är bra att få in skydd under så att man inte behöver ha en allt för stor midja.
Skydden i sig behöver inte extra utrymme, men du vill ha lite extra töjmån i byxorna för att de/skydden ska sitta bra och bekvämt när du är på hojen. Linern tar 1 strl så mindre än så kommer du inte undan ändå. Levis-jeansen var ju nån slim-fit-modell, förmodligen därför jag kände behovet av 2 strl upp från normalt.
 

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R '14
Jag skickade ett par jeans till Ruste förra veckan. Ångrade direkt att jag inte lät skräddaren förstärka grenen först. Tror det kan bli knepigt att komma åt att göra senare. Ska maila Ruste och tipsa dem om att erbjuda förstärkning av grenen.

När det gäller "air" jackor så är jag förvånad över att dessa är extremt sällsynta i svenska butiker.

Köpte två Alpinestars från FC-Moto för ett par veckor sedan. Först en mestadels vit skinnjacka med massor av perforering som det fläktar skönt i. Jag ser samma perforering på skinnställen i MotoGP, så jag utgår från att det håller.
http://www.alpinestars.com/gp-plus-r-perforated-leather-jacket

gp_plus_r_perforated_leather_jacket_white_red_black_1.jpg

Sedan motsvarande modell i textil och mesh för kortare turer runt stan när det är riktigt varmt.
http://www.alpinestars.com/t-gp-plus-r-air-jacket

Båda jackorna har CE-skydd i axel och armbåge/underarm. Dessutom har jag kompletterat med CE-skydd för rygg och bröst.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Till gymet och mataffären kör jag i hjälm, träningströja, träningsbyxor och gympaskor.
Till flickvännen i Karlskrona kör jag i hjälm, mc-jacka med axel- och armbågsskydd, mc-byxor med skydd, tunna mc-handskar och vanliga gympaskor.

Undermålig setup, men det känns extremt klumpigt med mc-stövlar i stekande sommaren. Ryggskydd däremot ska jag komplettera jackan med.
 

Umbriel

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Honda CB1000R
Till gymet och mataffären kör jag i hjälm, träningströja, träningsbyxor och gympaskor.
Till flickvännen i Karlskrona kör jag i hjälm, mc-jacka med axel- och armbågsskydd, mc-byxor med skydd, tunna mc-handskar och vanliga gympaskor.

Undermålig setup, men det känns extremt klumpigt med mc-stövlar i stekande sommaren. Ryggskydd däremot ska jag komplettera jackan med.

Jag körde också mycket i vanliga gympaskor förr, men nu finns det alternativ som ser ut och känns som vanliga skor men förhoppningsvis skyddar betydligt bättre. t.ex.
j8qp6k.jpg
http://www.tcxboots.com/eng/prodotti-dettaglio.php?prodotto=61
 
Last edited:

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag både kör i TCX-sneakers och vurpade i dem och klarade mig alldeles utmärkt. Riktigt bekväma om än lite varma. I med en sula med aktivt kol så löser sig svettproblemen i alla fall.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skydden i sig behöver inte extra utrymme, men du vill ha lite extra töjmån i byxorna för att de/skydden ska sitta bra och bekvämt när du är på hojen. Linern tar 1 strl så mindre än så kommer du inte undan ändå. Levis-jeansen var ju nån slim-fit-modell, förmodligen därför jag kände behovet av 2 strl upp från normalt.

Köpte ett par jeans här om veckan. Köpte ett par likadana fast en storlek större som jag tänkte skicka till Ruste. Var i kontakt med dem. Fick svar direkt på en lördag. Grymt bra respons måste jag säga. Skickade bilder på ett par som var en storlek större och ett par som var två storlekar större. Han trodde att jag skulle klara mig på en storlek större. Själv körde han tydligen i ett par slimmade jeans utan knä och höftskydd och ett par vidare med knä och höftskydd. Jag funderar på om man ska sy in fickorna så att man har möjligheten. Skulle det bli tight får man väl helt enkelt köra utan. Det är en chansning. Han tipsade mig om att använda dem lite och skicka in dem efter en vecka ungefär så att de töjer till sig.

Jag skickade ett par jeans till Ruste förra veckan. Ångrade direkt att jag inte lät skräddaren förstärka grenen först. Tror det kan bli knepigt att komma åt att göra senare. Ska maila Ruste och tipsa dem om att erbjuda förstärkning av grenen.

Hörde mig lite för om det när jag var i kontakt med Ruste för två veckor sedan. Funderar på att be dem som kortar jeansen att göra det åt mig redan i förväg dock. De har gjort bra förstärkningar på andra slitna jeans jag lämnat in genom åren nämligen.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top