skumt fel vid inbromsning!!! hjälp!

1_Maverick_1

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
suzuki gsx-r 750 -98
tjenare.. har fått något fel på min frambroms. har blivit värre och värre med tiden. När jag bromsar hårt med frambrosen börjar hojen ge ifrån sig ett hackande pulsernade ljud. känns som att hålla i en bilmaskin när man bromsar. studsar och känns allmänt ostadig. hackar sig framåt. !! kan inte riktigt förstå va de är för fel. kan de va beläggen som har blivit för slitna och börjar vibrera och låta nät man bromsar ? lr kan de va nåt annat skumt fel?
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
1_Maverick_1 skrev:
2130972 tjenare.. har fått något fel på min frambroms. har blivit värre och värre med tiden. När jag bromsar hårt med frambrosen börjar hojen ge ifrån sig ett hackande pulsernade ljud. känns som att hålla i en bilmaskin när man bromsar. studsar och känns allmänt ostadig. hackar sig framåt. !! kan inte riktigt förstå va de är för fel. kan de va beläggen som har blivit för slitna och börjar vibrera och låta nät man bromsar ? lr kan de va nåt annat skumt fel?

Det är nitarna i bromskivorna som glappar. Dra skivorna fram o tillbaka med handen precis som i monosex fast långsammare så kommer du känna att det glappar i rotationsrikningen.
 

1_Maverick_1

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
suzuki gsx-r 750 -98
Robban W skrev:
2130982 Det är nitarna i bromskivorna som glappar. Dra skivorna fram o tillbaka med handen precis som i monosex fast långsammare så kommer du känna att det glappar i rotationsrikningen.


ohh fan joo kankse kan va nåt.. har ja ju inte riktigt kännt på de sättet.. men får väl kika.. byter i alla fall ut bromsbeläggen.. va typ 2 millimeter kvar.. så kankse förstärker själv glappet isåfall.. kankse blir bra av att bara byta dom ia lla fall. och sen försöka fixa glappet i skivorna isåfall..
 

1_Maverick_1

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
suzuki gsx-r 750 -98
problemlösning

tjenare... tänkte bara berätta attt ja nu löst problemet.. mitt fel försvann när ja bytte beläggen fram. även fast mina gamla belägg inte var helt slut så var de dom som påverkade inromsningen med skakningar .. blev förmodligen några vibrationer i oket mellan skivorna som gjorde att dom inte tog jämt... kan va att beläggen också går trögt i kanterna av oket så att beläggen lägger sig lite på sniskan och kan inte klämmas ihop på rätt sätt.. så kan va bra att dra me zink pasta på över och under sidan av beläggen.... då fastnar dom inte i sidorna.... alltså inga sneda bromskivor.

mvh christopher
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Robban W skrev:
2130982 Det är nitarna i bromskivorna som glappar. Dra skivorna fram o tillbaka med handen precis som i monosex fast långsammare så kommer du känna att det glappar i rotationsrikningen.
och hur åtgärdar man detta fel?
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top